• ejda

linser, vita bönor, kikärter. Vad göra?

Tänkte börja äta lite bättre mat, är så trött på allt kött så har precis köpt linser, vita bönor, kikärter, solrosfrön och boveteflingor. Har inte en aning om vad jag ska göra. :) Är så van vid att ta fram en köttfärs och bara slänga ihop nåt men vet inte vad man kan tillaga om man ska va hyfsat vegetarisk. Kan väl tillägga att det inte måste vara helt vegetarisk, är inte vegetarian utan bara tröttnat på senigt, broskigt kött.

• Svar på tråden linser, vita bönor, kikärter. Vad göra?
  • AnnaKarin79

man kan alltid göra en bönsallad till maten ( bönor lite grönt, grönsaker, olivolja, vinäger).
    jag brukar göra lite grytor som jag har ner bönorna i, tex ngn köttgryta eller kyckling ( tomat, fänkål, andra grönsaker, kanelstång, buljong, kryddor, ev creme fraishe om man vill det..).

ja det var de förslagen som jag hade! lycka till!
    kolla även på ica, arla eller tastelines hemsidor, de kan ha flera tips!

• Elfan

Linser, lök och potatis blir god soppa. Bönor och kikärter använder ofta som "utfyllnad" i t ex köttfärssås & grytor eller i sallader för att gör det lite matigare. Solrosfrön funkar på filen, i fruktsallad eller varför inte i bröd.

Boveteflingor har jag dock ingen aning om vad man gör med så jag väntar med spänning på fler svar...

• Pokergirl

Här kommer ett tips hämtat från www.nlife.se:
    Ljummen sallad på bovete med feta & oliver
    av Nina Ahlm

4 portioner

2 dl färdigkokt helt bovete
    4 dl ruccola
    4 dl färsk bladspenat
    1/2 dl grovt hackade soltorkade tomater
    80 g feta light
    en nypa färsk basilika
    20 st svarta urkärnade oliver i skivor
    4 msk kallpressad olivolja, havssalt och grovmalen svartpeppar

Koka helt bovete enligt anvisningen på förpackningen. Blanda sedan 2 dl färdigkokt, ljummen bovete med ruccola, riven i mindre bitar och bladspenat riven i mindre bitar och lägg alltsammans i en skål. Tillsätt grovhackade soltorkade tomater, feta light, hackad basilika, skivade oliver och smaka av med havssalt och peppar. Fördela salladen på fyra tallrikar och ringla avslutningsvis olivolja över varje tallrik.

• Pokergirl

Ett till från samma site:
    Gorgonzolafalaffel med pinjenötter & basilika
    av Nina Ahlm

Fler jättegoda små falaffelbollar att steka i en god olivolja. Går att frysa.

20-25 st

3 dl kokta kikärtor
    2 dl kokta stora vita bönor
    1 gul lök, finhackad
    3 pressade vitlöksklyftor
    1 grön fefferoni, finhackad
    1-1,5 dl dinkelsikt
    2 tsk färsk hackad basilika
    4 msk smulad gorgonzolaost
    2 msk finhackade pinjenötter

1 tsk malen vitpeppar
    salt

En god olivolja att steka i
    Börja med att mixa kokta kikärtor, bönor, lök och vitlök i en mixer eller med mixerstav. Om du mixar med stav kan det bli tungt. Tillsätt i så fall någon matsked vatten under tiden. När du fått till en slät smet så tillsätt, finhackad fefferoni, dinkelsikt, basilika, peppar och salt. Blanda väl och tillsätt sist smulad gorgonzolaost och hackade pinjenötter. Forma degen till så små bollar som du önskar. Stek i olivolja tills de fått en fin gyllenbrun färg. Servera i mina dinkelpitabröd eller köp ett fullkornspitabröd utan transfetter och servera med tomatsås, sallad, och tapenade

• ejda

Tack för tipsen!

Lite mer frågor. hur ska man tillaga linserna och bönorna? på nåt recept skulle de ligga i blöt över natt, ett annat sa att det skulle koka i två timmar, ett tredje i 45 minuter och ett fjärde i bara en kvart. Nu vet jag ju att det är olika beroende på vad man ska laga men vad har ni att säga om det? :)

Om man ska frysa till exempel falafelbullarna hur länge klarar de sig? ska man frysa dom stekta eller "råa"??

• Elfan

Jag har alltid röda linser hemma - kort koktid ca 10 min. Bönor finns även på burk (kidney, vita bönor, kikärtor osv) som man bara sköljer av och lägger i direkt. Praktiskt tycker jag som inte alltid planerar flera timmar i förväg vad vi ska äta...

• Pokergirl

Jag köper också på burk, annars bör man blötlägga bönor över natten. Linser behöver man bara koka. Det bästa är om du har en tryckkokare, då behöver du varken blötlägga eller koka länge.

Falafeln bör nog frysas färdiga.

• enviken

Här kommer ett kanon recept på LINSGRYTA.....
    Skär morötter i "slantar"
    Ta några lökar (gula) och skär i bitar
    Bryn på morötterna och löken
    Lägg i gryta med buljongtärning,burk kross tomater(chili smak)
    Skölj 4 dl röda linser och lägg i grytan
    Sen brukar jag salta,ha i lite svart peppar och chili krydda
    Kokas i ca 50 min (brukar ha ganska mycket morötter

Recept önskas hitåt på GOD NYTTIG MAT

• Ammiz

Boveteflingor rekommenderas iaf inte att göra gröt av. Urk.

Svamp och kikärtssoppa

1 lök
    2 vitlöksklyftor
    1 msk olivolja
    3 dl skivade färska champinjoner
    1 tsk kurry
    1 tsk spiskummin
    4 dl kikärtor (gula ärtor/sojabönor)
    1 l grönsaksbuljong
    salt och peppar
    stekta champonjoner
    böngroddar eller alfaalfagroddar (brukar grodda mungbönor själv)

stek lök, vitlök och svamp med curry och spiskummin
    Tillsätt kikärtor och buljong
    koka 20 min
    Mixa soppan slät. Smaka av med salt och peppar
    Servera med stekt svamp och groddar.

Svar på tråden linser, vita bönor, kikärter. Vad göra?