• Lillpluttens mamma

Hjälp med namngivningsceremoni!

Hej!
    Skulle gärna vilja ha lite tips hur man skulle kunna utforma en namngivningsceremoni.
    Har nog bestämt oss för att inte ha det i kyrkan, ingen av oss tror det minsta på gud så det känns lite konstigt.
    Kan man ändå ha en gudmor eller är det fadder eller vad kallas det då?
    Mitt stora problem är att jag inte klarar att prata inför en massa människor, inte ens familj och vänner.. Pappa är inte heller så pigg på det.
    Nån som har tips och idéer?
    Hur gjorde ni?
    Vart var ni, hemma eller i nån lokal?
    Vill ha det enkelt men fint och minnesvärt..
    Jättetacksam för allt!

• Svar på tråden Hjälp med namngivningsceremoni!
  • barasara

Vi ska ha namngivelse för vår dotter nästan helg. Vi har valt att den vigselförättare som vigde oss i höstas ska hålla i det hela. Vi var inte heller så pigga på att prata så mycket.
    Man kan ju ringa till kommunen och fråga om de har någon som håller i namnceremonier.

Hon ska börja med att hälsa alla välkomna och sen ska min mamma, alltså mormor läsa en liten dikt.

Sen ska vi tillsammans sjunga en sång. Efter det håller hon ett litet tal och berättar om vilket namn vi valt. Sedan lägger vi en krans på vår dotter...istället för att skvätta vatten som man gör vid ett dop. Efter det läser hon en dikt och sedan avslutar vi med att tillsammans sjunga en sång.

Så har vi lagt upp det och vi får hoppas att det blir bra.
    Det är bara att fråga om det är något mer du funderar kring.

• Nie

Jag kan börja med att berätta hur vi hade det och sedan berättar jag hur jag hade tänkt att ha det.

Vi hade öppet hus hemma mellan 13 och 17 dit vi hade bjudit in släkt och några vänner. Vi serverade smörgåstårta och kaffe. När gästerna kom fick de ett häfte som jag hade gjort som handlade om dotterns födsel, vad hennes namn betyder, varifrån namnen kommer och varför hon fick dem. På sista sidan i häftet stod en dikt som jag hittat här på fl. Häftet innehåll också två bilder på dottern, ett på henne som tre timmar gammal och ett kort där hon var i den ålder då vi namngav henne.

Jag hade tänkt att hyra en lokal, ha en liten ceremoni där jag tänkte sjunga "Handens fem fingrar". Jag hade tänkt att hennes faddrar skulle få läsa en dikt och få ett fadderbrev (som jag också hittat på fl). Efter ceremonin tänkte jag bjuda på kaffe och smörgåstårta.

• Hunny

Hej!

Vi hade namnkalas för vår son. Det var jag och hans pappa som höll i det. Vi fick tips om själva programmet från diverse tidningar samt en bok från biblioteket. Man utformar ju kalaset precis som man vill. Ibland har man någon annan som håller i trådarna, om man nu själv inte vill. Visst kan man ha fadder.
    Vårt program såg ut så här:
    -Välkomstord
    -Sång
    -Välkomnande av Viktor
    -Dikt
    -Namngivning, presentation av de namn vi gett honom
    -Min mamma sa några ord
    -Allsång "Bä bä vita lamm"
    -Avslutningsord
    -Min pappa utbringar ett fyrfaldigt leve och vi skålade i cider

Man kan ju söka så mycket bara här på FL och på internet finns det en hel del också.
    Lycka till!
    Maria

• snillis

Det finns en bok som heter "Svenska högtidsboken". Där finns massor av bra tips inför okristna ceremonier, tips på sånger, dikter etc.

• Lillpluttens mamma

Tack för alla tipsen!
    Tycker det låter bra. Problemet är bara vem som ska säga allt ;)
    Känns lite opersonligt att "låna" nån från kommunen. Vigselförättare hade ju varit jättebra om man nu hade varit gift =o) (Förblir nog ogift tror jag)
    Ett häfte kanske skulle vara det bästa... då slipper ju någon säga nåt. Sång är något jag inte tänker ha iaf, det tänker jag inte utsätta min stackars släkt för ;)
    Har också hittat fins dikter här på sidan!!
    Några fler???

• Elisabethjz

Vilken bra ide med ett häfte!!! Det låter som något som kan passa oss!!

• Mjölk

Lillpluttens mamma: Det finns speciella förrättare för barnvälkomnande, dock inte i alla kommuner. Alltså inte vigselförrättare, de viger ju folk!

• Mjölk

Nie: Var på FL har du hittat fadderbrevet?

• Nie

Hittade det i en gammal tråd. Leta i sökfunktionen efter fadderbrev.

Svar på tråden Hjälp med namngivningsceremoni!