• Fiffie

mängd mat till 2 veckors bebis?

Ni som flaskmatar, hur mycket äter era bebisar vid varje måltid?? Har en bebis som jag ammar men som typ aldrig blir nöjd så nu har jag gett min mjölk i flaska och hur mycket borde hon få för att bli mätt? mina tuttar är utsugna och hon har fått i sej 100ml i flaska och fortfarande gapar hon efter mer.. låter detta normalt??

»-(¯`v´¯)-» Nell och Novas mamma »-(¯`v´¯)-»
  • Svar på tråden mängd mat till 2 veckors bebis?
  • hagmanlinda77

100ml är väl jättebra, min första kille åt mellan 100 och 160ml när han var så liten,, jag ammade aldrig han fick endast tillägg. Lycka till. Kram

• L8W

min flicka åt mellan 60 och 120 - det berodde lite på "dagsformen" - och det gör det fortfarande. Ibland äter hon 200 ml per mål (är nu 4.5 mån) ibland 220, ibland 150. Så det är som med oss - vi äter ju också olika mkt olika dagar och vid olika tillfällen.
    erbjud henne alltid lite mer än vad du tror att hon vill ha - då blir hon alltid mätt! och kasta det som blir över, det blir fort dåligt - både bröstmjölk och ersättning!

• Fiffie

Ja det är jättebra att hon äter, men hur mycket kan det tänkas rymmas i tuttarna då, känns som att 100 i flaska och tömma 2 bröst är ganska mycket mat..

• hagmanlinda77

snuttar hon från brösten, plus att du pumpar ut i flaska?

• hagmanlinda77

ammar du länge då så att hon verkligen får den fetaste mjöken som rinner till efter ett tag, så att hon inte får den första tunna mjölken bara

• Fiffie

Vad anses vara länge, hon sitter fastklistrad vid brösten i timmar tills det inte finns nåt mer att hämta, det är då jag ger det jag pumpat ut under natten eller ersättning just för att hon inte blir nöjd :(

• hagmanlinda77

ja men då vet du ju att hon får i sig ordentligt, det är det som är så svårt med amning när man inte riktigt vet hur mycket dem äter, hon är kanske bara en snuttig tjej, har hon napp, det brukar dämpa sugbehovet, testa och stoppa in ett finger i munnen och se om hon äter upp det..

• L8W

...sen är det ju så att när de är så små vill de amma hela tiden, jag hade det precis likadant.
    jag började med tillägg när min tjeja var 2.5 veckor, jag delammar (eller hobby-ammar som min bvc tant säger!)

• Fiffie

tack snälla för era svar.. Jag vet att hon får i sej mat, bara så jobbigt när dom är ledsna och inte nöjda, testade lite ersättning nu men det tycker hon inte är någon höjdare..

• L8W

ja, lycka till!
    och var glad att hon föredrar dig och dina bröst (även om det känns jobbigt ibland!) ;)

Svar på tråden mängd mat till 2 veckors bebis?