• solstrålen1

det här med smakis!!

Har en dotter på 4 månader och igår startade vi med smakis. Igår blandade jag till den milda havregröten från nestlte (tror jag) och en smakportion är tydligen 2 msk vatten 1½ msk pulver det blev ju jätemycket för att vara första gången men lillan ville bara ha mer och mer, det var jättegott men tog bort det efter någon sked. Min fråga är hur mycket ger ni era barn när det är smakis är det 1 tsk max som gäller? försökte med potatis passerat i vitlökspressen men den blev som "kornig" och det ville inte lillan ha. Sedan har hon haft problem med magen med förstoppning och gav då katrinplommonpure vilket sjönk ner fint. Inget magont och sådant nu men kan man ge ca 2-3 tsk eller kanske tom mer med katrinplommon då magen kanske skärper sig och även smakis? katrinplommon på morgonen o smakis vid 4 tiden
    tar gärna emot tipso råd..svårare än vad man trodde

• Svar på tråden det här med smakis!!
  • Anki79

Jag började med potatis. Pressad potatis (i vitlökspress eller en sil) blandade med bröstmjölk (då jag ammade) annars med ersättning. Så att det blir mos. Felicia åt ganska mycket (Nästan en hel liten potatis) direkt då hon älskade potatis.

Började med gröt aftar ca en vecka. Gav då några tsk, och ökade ganska snabbt då det funkade bra.

Lycka till!

/Anki

• Twicted

jag gav gröt först och man fick lite ibörjan för att se om magen klarade av det, gör det de så kan du ge henne mer om hon vill ha det. men håll koll på hur det går med magen.

• Doriath

Blanda lite messmör i gröten.
    Jag började med olika typer av potatispureer (med majs och med blomål och så). Jag tog det lugnt och gav bara några teskedar även om hon kanske ville ha mer. Ökade på sakta sakta. Vid fem månader bytte jag ut lunch helt till puré och började med gröten som kvällsmat. 6 mån lade jag till vällingen och då ökade jag mängden snabbare för nu är hon ju van.

• solstrålen1

tänkte nu göra såhär:
    På morgonen får hon sin NAN2 och efter det lite katrinplommonpuré för magen ca 2 msk?? är det kanske för mycket? Sen äter hon sin NAN hela resten av dagen men på eftermiddagen vid 4 tiden så får hon smakis av gröt nu i 1 vecka så magen vänjer sig. Börjar nu då med 1 tsk och ökar med en ½ sked varje dag =) kan man göra så?

• Missboss

Anton får katrinplommonpure för magen och har fått det sedan han var 14 veckor. Inget annat funkade och det kändes bättre att ge det än t.ex. Lactulos.

• Pallas

Förstoppning är ett tecken på att de inte är riktigt redo för mat. Jag hade väntat några veckor och sedan provat igen. Viktot att se till att de får i sig tillräckligt med vätska också, men det känns avigt att börja ge en massa lösande för att de ska klara av smakportioner.

• solstrålen1

Missboss =) dom är juh nästan födda samtidigt
    Men hur mycket katrinplommon ger du till honom?

• solstrålen1

Men hon har varit förstoppad sen hon slutade amma för 3 månader sedan,har då kört med Bifidus och det hjälper sisådär 87 kr för 2 liter à 3 paket i veckan..så tänkte då om man kan börja med katrinplommon nu när det ändå är matdax?!

• Pallas

solstrålen: aha, jag fattade fel, trodde att hon fått förstoppning av smakisarna. Ja, då tycker jag gott att du kan köra på katrinplommon.

Svar på tråden det här med smakis!!