• imorgon är en annan dag

Budgivning - varför skall det alltid finnas en till som vill ha det?

Usch, ett allmänt klagoinlägg bara ...

Varför skall det alltid finnas en till som vill ha samma hus som oss? Åter igen så hittar vi ett hus vi vill ha och det var 5 par på visningen. Ringde mäklaren idag och ett till par och vi är intresserade. Varför kan det aldrig bara vara vi som är intresserade? Skulle tycka det kändes mer normalt om fler var intresserade men nu så kan man ju inte låta bli att känna "tänk om just det andra paret hade funnits så hade vi kunnat fått det för begärt pris och inte för flera hudratusentals kronor till".

Nu så har vi lagt 25 000:- var och totalt gått upp 100 000:- över begärt pris... Varför måste det alltid vara vi som ger oss!!!??? Vi vill också ha ett hus!? Det hela slutar väl med att vi drar oss ur som vanligt det är ju sjukt vilka priser saker hus går för nu när räntorna är så låga....

Nu har jag skrivit av mig, det var egentligen bara det jag ville.... Hur skall vi skrämma bort de andra? Jag vill lägga typ 50 000:- nästa gång men min man vill at vi fortsätter lägga 25 000:-. Vi får inget i stan för detta pris (1 350 000 men och andra sidan så är det mycket pengar för att vara ute på landet... vet varken ut eller in.... Som sagt hur skall vi skrämma bort de andra?

• Svar på tråden Budgivning - varför skall det alltid finnas en till som vill ha det?
  • Norrland77

Är ni säker på att det finns andra? Jag är säker på att mäklaren vi köpte genom hittade på det andra paret för att trissa upp priset. Vi la oss och det gick en vecka så ringde han upp oss och sa att de hade dragit sig ur (budar man på ett hus i de här prisklasserna måste man väl ha ett lånelöfte klart, annars är man ju dum i huvudet, så det kan inte ha berott på lånet och är man med i så många höjningar som det blev så borde man vara på det klara att man vill ha huset...)

Hur som så la vi efter det ett lägre bud än utgångsbudet och fick huset...

• Kribeng

Det finns enligt mig två tekniker vid budgivning - utnötning eller chockhöjning.

Antingen lägger ni hela tiden det minsta godkända beloppet och visar på det sättet att ni inte ger er.

eller så chockhöjer ni priset och kollar om dom andra hakar på.

Sen blandar man dessa tekniker lite. Jag skulle nog chockhöja med 50' som du föreslog och kolla om dom andra hänger med. Om dom sen gör det nöter ni på ett tag med kanske 5-10'/bud och kanske chockhöjer igen.

Dock ska ni bestämma ett tak från början som ni INTE går över. Lätt att ryckas med.

Lycka till och du, när det väl är det hus som är menat för er som ni budar på, så får ni det. Jag lovar!!

Norrland77: Åh vilken tur ni hade! Hoppas att det händer oss! Har dock på tidigare budgivningar undrat om vi verkligen bjuder mot någon men tyvärr så har det alltid funnits någon då alla dessa hus blev sålda... Önskar att man hade rätt att veta vem man bjöd mot så man kunde kolla upp varandra?! Jag litar INTE på någon mäklare! Vilken tur ni hade, nu sitter jag här och fantiserar om att det någon gång kommer att hända oss...Hoppas, hoppas, hoppas!!!

Kribeng: Jag chockhöjde idag med 50' men sen har jag inte hört något tillbaka... Nu börjar vi analysera det här köpet.. Det är ett underbart hus (ligger just nu på 1.4) men grejen är ju att det ligger några mil utanför stan och husen i det området har tidigare inte gått för så mycket.... Vi verkar alltid ha helt fel timing på sådana här saker... Å andra sidan så får man inte ens ett renoveringsobjekt (radhus) här i stan för mindre än 1.7 och 20 minuter härifrån kan vi få detta 138 kvm jättefina hus med perfekt planlösning och friköpt tomt!!! Dina sista rader betyder mycket då "när det är menat så händer det".

Tack och Kram till er båda!

• Norrland77

Hoppas ingen annan är med och höjer!!!

(ja, vi hade tur...även om vi köpte ett hus som var ett av de dyraste i kommunen, vi stod med i tidningen, så får vi garanterat tillbaka pengarna...vi har renoverat det nu och tagit hit en oberoende värderare som värderar det till mer än vi köpte + renoverat för)

LYCKA TILL!!!!!

• BROCCOLLI
    imorgon är en annan dag skrev 2006-06-09 22:22:03 följande:
    Norrland77: Åh vilken tur ni hade! Hoppas att det händer oss! Har dock på tidigare budgivningar undrat om vi verkligen bjuder mot någon men tyvärr så har det alltid funnits någon då alla dessa hus blev sålda... Önskar att man hade rätt att veta vem man bjöd mot så man kunde kolla upp varandra?! Jag litar INTE på någon mäklare! Vilken tur ni hade, nu sitter jag här och fantiserar om att det någon gång kommer att hända oss...Hoppas, hoppas, hoppas!!! Kribeng: Jag chockhöjde idag med 50' men sen har jag inte hört något tillbaka... Nu börjar vi analysera det här köpet.. Det är ett underbart hus (ligger just nu på 1.4) men grejen är ju att det ligger några mil utanför stan och husen i det området har tidigare inte gått för så mycket.... Vi verkar alltid ha helt fel timing på sådana här saker... Å andra sidan så får man inte ens ett renoveringsobjekt (radhus) här i stan för mindre än 1.7 och 20 minuter härifrån kan vi få detta 138 kvm jättefina hus med perfekt planlösning och friköpt tomt!!! Dina sista rader betyder mycket då "när det är menat så händer det".Tack och Kram till er båda!
    Hej! Jag förstår att jag är sent ute nu eftersom tråden är ganska "gammal" ! Ville bara säga att vi ska vara med på budgivning på Fredag, ett litet samhälle utanför K-d, ett underbart hus !

Ja iaf, jag såg att du skrev att man ej kan vara säker på om det finns andra spekulanter på samma hus! Sånt där har man ju hört talas om och sett på Insider t ex, att vissa mäklare bluffar Inte schysst alls. Så jag och min man blev väldigt glada nu eftersom den mäklaren vi har kontakt med nu, sade att han ALLTID lämnar ut skriftligt sen vilka som har bjudit vad, han är starkt emot mäklarfirmor som inte visar öppet hur budgivningen gått till Då får man bättre förtroende för mäklaren! Vi har tänkt att om vi får detta huset nu, då ska han få sälja vårat sen

Förresten TS: Blev det nåt hus?

Nej, vi letar fortfarande ... är med och budar idag faktiskt... Nu är vi så trötta på att förlora utdragna budgivningar, så vi slängde in ett chockbud med + 90 000.... Skall fråga vår mäklare (om det nu blir något) om vi också kan få det skriftligt... Tack för tipset! Och lycka till!!!

• BROCCOLLI

Åh, då håller jag tummarna! Hoppas det blir ni som vinner denna gång Ja, det är fruktansvärt att inte veta hur det ska gå! Vi hade tur förra ggn när vi slogs om vårat hus, det var det första vi tittade på och så vann vi fejden Det vi nu ska fightas om är också första huset vi kollat på, vi blev kära direkt vi kom in i huset = drömhuset

Lycka till nu!!!

• sommar2001

Tror ni använder rätt taktik.
    Man får ju alltid se till vad huset är värt för er och sem bjuda efter det men skräm bort det andra!!
    Lycka till, hoppas ni får huset.

• Bill

What? 90 000 är ju ingenting i en budgivning... eller, vart i landet bor ni? vi var med i en budgivning på en lägenhet som slutade med att de som fick lägenheten köpte den för 400 000 mer än begärt pris

• Fåret Shaun

Vi fick våran lägenhet just med en chock höjning. Vi bestämde oss innan vad som var det högsta vi kunde betala sen budade vi på.
    Fick lägenheten för ca200 000kr över begärt pris

Bill, vi höjde med budet med 90 000:- d.v.s de innan oss la ett bud och så la vi på 90 000:-....

Vi har letad sååå länge och förlorat/dragit oss ur på så många hus och vi visste att det skulle förmodligen gå för en miljon någonting....

Nu ikväll så ringde mäklaren tillbaka och sa.....att vi vann budgivningen!!!!!

Yes, nu så kanske vi äntligen får ett hus!! 123 kvm, 800 kvm friköpt hörntomt, fjärrvärme och öppen spis! 15 minuter utanför stan....

• BROCCOLLI

Åh, vad roligt Stort GRATTIS!!!!! Vi "slåss" också om ett hus med stooor trädgård, öppen spis mm...allt är perfekt!!

Åh, jag vill att vi också vinner budgivn imorrn Hur sjutton ska jag kunna somna inatt...

Tack så mycket!

Nu så måste vi stressa om kontraktet... Huset är varudeklarerat d.v.s Anticimex har redan besiktigat det men vi känner att vi skulle vilja ha vår egen besiktningsman där. Men alla är på semester i typ 2 veckor till och mäklaren vill att vi skriver på så fort som möjligt ("annars så kan ju någon annan komma och höja budet" hotar de). Usch jag får magsår av allt det där, skall bli så skönt när papprena är skrivna och allt är klart....
    har någon av er köpt ett hus av Svesnk Fastighets Förmedling som är varydeklarerat d.v.s redan besiktigat? Gjorde ni en egen besiktning?

Tack till er alla och lycka till med era husköp!!!

Sommar2001:

Att du skrev:
    "Man får ju alltid se till vad huset är värt för er och sen bjuda efter det" betyder så otroligt mycket för mig!!!!

Har haft klump i magen då jag tyckte att vi höjde alldeles för mycket, men det du skrev är ju såå sant!!!! Vi måste ju se till vad huset är värt för oss..... Du fick mig att känna mig mycket bättre.... tänk att en mening kan betyda så mycket! Tack!

• cocacarro

Vi köpte ett hus av Svensk FastighetsFörmedling som redan var besiktat. Läste igenom besiktningsprotokollen och sedan ringde jag och pratade med snubben från Anticimex som gjort besiktningen. Nu flyttar vi inte in i huset förrän första augusti så vet ju inte om det blir några problem men hade vi betalat 8000 för en ny besiktning så hade det ju troligen bara stått samma saken i de papprena också

Lycka till med ert hus!

Svar på tråden Budgivning - varför skall det alltid finnas en till som vill ha det?