• Nennah

bada med barn i havet/poolen

Hej,
    Vi ska snart iväg på semester med vår 8 månader gamla dotter!! Vi ska till grekland och bada! Är det inte för kallt att bada i havet med henne? Hur har ni gjort på semestern. HUr varmt ska det vara för att man ska låta bebisarna bada? Första gången vi ska resa med barn...så har ni bra tips så tackar jag och tar emot :)

• Svar på tråden bada med barn i havet/poolen
  • AnnaGBG

Hon kommer garanterat att tala om om det är lagom varmt! Det är ju bara att testa, antingen gillar hon det eller så inte...

• Fjäril

Hej!
    Jag vet inte hur varmt det ska var i havet men jag har hört att i pool så ska det vara minst 34 grader.

Hoppas någon annan har mer info.

• Pallas

Jag badar med mina barn här i poolen, skulle gissa att det är kanske... 25 grader eller så. De har badat från att de var ett år ca, eftersom det sammanfallit med säsongsbörjan. Man får hålla koll på dem så att de inte fryser bara, de tycker att det är jättemysigt att svalka sig. Bor i södra Kalifornien och just nu är det ...kollar... 28 grader i skuggan.

• LillaP

Hej! Vi var i Egypten med vår son när han var 9 månader och han badade som en tok i en vanlig pool. Visst drog han in magen lite när vi skulle doppa oss men vem gör inte det Bada ville han ändå! Och blev jättesur när vi skulle gå upp såklart Men det är som AnnaGBG säger, tycker er dotter att det är för kallt så säger hon säkert till. Vi badade för övrigt med vår son i sjöar här i Sverige när han var ca 6 månader och det gillade han också, och då var det kanske bara 20 grader! Men det var snabbdopp givetvis. Lycka till och ha så kul på resan! Fråga mig gärna i min gb om du undrar över något mer! (inte för att jag är allvetare på något sätt men jag har ju ändå varit utomlands med mitt barn när han var i samma ålder som din dotter )

• 4barnsMom

Jag frågar lite här då och avundas Pallas...

Solen då, vi åker med Elias då 6 mån i aug. Hur skyddar man från solen och speciellt i vattnet? Min bvc sa att ingen sol på de små alls...

• Pallas

Jo, en sak som kan vara bra att kolla upp är hur ren poolen är. En del pooler utomlands är apsnuskiga, speciellt om de är välbesökta. Vattnet skall vara klart och se rent ut, ta inte med honom ned i en sunkig pool, det kan betyda magsjuka så det smäller. Ja, gå inte i själva heller för den delen, då kan ni hellre gå i havet.

• AnnaGBG

Köp solskyddskläder. De kan de också bada i. ( Och de torkar snabbt ) Annars kan du ju ha en långärmad tröja på när ni badar. Dessutom kan man ju smörja de mest utsatta ställena med Bamses Spf från Apoteket. Den har "rätt sorts filter" - vet inte vad det heter - men den sorten som ej går in i huden...

• Pallas

Elias Mom: Heltäckande kläder, solhatt med hakband har jag använt. En långärmad body i vitt duger bra för poolbad, man är kanske inte i en halvtimme i sträck. Några minuters sol är inte farligt, men tiden förkortas om man har känslig hudtyp. Mina söner har lyckligtvis ärvt mina pigment och inte min mans och de är inte känsliga. Parasoll är bra och idag såg jag en liten smart greja i en butik: www.aqualeisure.com/index.php&subcat=Sun_Smart&page=summary&prod_ref=82
    Funkar för barn som inte kryper, men jag vet itne om sånt finns i Sverige?

• AnnaGBG

Ja, just det! Har inte sett just en sån som Pallas länkade till men det finns ju solskyddstält. Det har vi och där kunde vår son leka hur länge som helst. Men jag vet inte var man köper dem.... Vi fick med ett när vi köpte solprylar från Nivea

• 4barnsMom

Tackar, jo har sett nåt sånt... Elias tenderar bli rödhårig... Hehe, kan gå åt både kläder och kräm då

• Fjäril

Hej!
    Det är ett tag sedan men jag har nu fått reda på att barn under 2½ ska inte bada i vatten under 32 grader. Det är däremot okej att låta de svalka sig och ta ett snabbdopp om det är väldigt varmt ute.

• nattinattio

fjäril: jo nått sånt är det barn runt 3 år skall i allafall ha 24-28 c varmt vatten, å barn under 1 år 32-34

många låter 1-2 åringarna plaska hela dagarna i kall vatten pooler (tex på vintern på canaris där många uppvärmada pooler håller 21 c) å inte undra på att det alltid finns ungar som hostar snorar å spyr på planet hem...

Svar på tråden bada med barn i havet/poolen