• mooney

Semestergrundande!?

Hej!

Vet att föräldraledighet är sem.grundande men hur många dagar får man? Eller hur räknas det ut? (Medlem i sif). Någon bra länk om detta?

• Svar på tråden Semestergrundande!?
  • Missboss

Har för mig att första 120 dagarna i föräldraledigheten är semestergrundande. Jag fick 9 semesterdagar

• bambigirl

Jag har hört från min löneansvarige på jobbet att de dagar jag tar ut är semestergrundande. Är jag hemma ett år och tar ut 5 dagar per vecka får jag 5/7 av min vanliga semester, för mig som i vanliga fall har 28 dagar blir det alltså 20 dagar.

• mooney

Har ju för mig att jag fick nånstans mellan 10-12 dgr när jag varit hemma under 02/03. Hade havandeskapspenning i 2 mån och var sen föräldraledig under 16 månader...

• MoaMajken

Alltså nu minns jag inte hur många dagar som är semesterlönegrundande (120 eller 180).
    Men du tar det antalet, dividerar med 365 och så gånger 25 (ifall du har 25 sem.dgr normalt).
    Då får du ett antal.
    Avrundas uppåt. T.ex 12,45 är 13 semesterdagar.

• Helle69

Enligt lag är det 120 st av föräldraledigheten som är semestergrundande, och MoaMajken har ju en jättebra beräkning. Men man kan ha ett bättre avtal. Vi statligt anställda har oftast väldigt bra avtal faktiskt! I mitt fall är det 360 dagar av föräldraledigheten som är semestergrundande, vilket innebär att jag får samma antal semesterdagar i år som om jag jobbat hela året. Trots att jag kommer att vara helt mammaledig tom 31/7 och sen bara jobba 50%

• bambigirl

Helle69: Ah, då är det därför som jag får fler semesterdagar än andra, är anställd av ett universitet.

• Helle69

Ja, det har sina fördelar Jobbar själv på en mindre omtyckt statlig myndighet....

• MoaMajken

Helle : men DU är säkert omtyckt

Uträkningen är den som jag använt mej av när jag arbetat med löner tidigare (SIF-anställda)

• Helle69

Tänkte väl försöka bättra på vårt rykte i höst när jag kommer tillbaka från barnledigheten

Svar på tråden Semestergrundande!?