• JsN

canon eos 350d

Jag har en analog systemkamera Canon EOS med objektiv till. Funderar nu på att köpa ett nytt digitalt kamerahus. Visst kan jag använda befintliga objektiv till det digitala huset?

De erbjudande som finns ute nu så följer det med ett objektiv till huset. Är det ett bra objektiv?

*hälsosamt lat*
  • Svar på tråden canon eos 350d
  • HumDis

Vilket objektiv är det som medföljer?

Förut hade de ett erbjudande där ett kit-objektiv medföljde och det var inget höjdare. Min sambo valde bort det och tog ett annat istället.

/ HumDis
  • JsN

Det är säkert det som fortfarande följer med. Det är ett 18-55, men som motsvarar 29-80, och där övergår det hela min fotokunskap. Egentligen spelar det ingen större roll om jag kan använda mina gamla objektiv. (JAg har idag ett 35-80 och ett 80-200) men frågan är vilka zoomöjligheter jag får med mina gamla objektiv om det krävs omräkning mellan digital och analog fotografering.

Enligt kritiken är kitobjektivet helt OK och det verkar litet och smidigt.

*hälsosamt lat*
  • HumDis
    JsN skrev 2006-06-09 09:40:16 följande:
    Det är säkert det som fortfarande följer med. Det är ett 18-55, men som motsvarar 29-80, och där övergår det hela min fotokunskap. Egentligen spelar det ingen större roll om jag kan använda mina gamla objektiv. (JAg har idag ett 35-80 och ett 80-200) men frågan är vilka zoomöjligheter jag får med mina gamla objektiv om det krävs omräkning mellan digital och analog fotografering.Enligt kritiken är kitobjektivet helt OK och det verkar litet och smidigt. *hälsosamt lat*
    Det är egentligen min sambo som borde svara på detta för det är han som är fotokunnig på riktigt. Jag är dock rätt säker på att det är samma objektiv som de säljer tillsammans med kameran nu som när vi köpte våran för över ett år sedan.

Men som jag har förstått det så är kitobjektivet ingen höjdare men det fungerar säkert utmärkt om man inte har jättehöga krav.

Kameran skall ju vara kompatibel med alla EF och EF-s objektiv. Omräkning kan jag tyvärr nada om.

Tyvärr hade jag visst inte så mycket vettigt att komma med Generad Ahhh.. Kyss
    / HumDis
  • JsN
    HumDis skrev 2006-06-09 09:46:49 följande:  Tyvärr hade jag visst inte så mycket vettigt att komma med  Ahhh..
    Du försöker iaf hjälpa mig! Tack!
    *hälsosamt lat*
  • annca

Minns inte vilken faktor man räknar om med, men man för "mer zoom" med digitalkameran än med analogkameran med samma objektiv iaf...

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • annca

1,6 är förresten omräkningsfaktorn...

Så ett 35-80 med digitalhus blir motsvarande 56-128 med analogt

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • Willhellmina

Jag har "bara" en EOS300d. Hade tidigare en EOS5 och alla objektiven passade på digitalaren.

Lycka till med korttagandet!!!

Bloggar och bloggar..... någon som läser???
  • JsN

Det blev en kamera idag! Skippade dock kitobjektivet och tog ett sigma istället!

*hälsosamt lat*
  • Squeezetoy

JsN
    Får man lov att fråga hur mycket kalaset gick på? Nyfiken, vill själv köpa digital systemkamera.

• Aquilon

En bisak kanske, men det är ju inte någon zoom i egentlig mening det är frågan om när man går från analog till digital. Snarare beskärning av bilden (Hänger ihop med att sensorn är i APS-storlek, inte 35mm.)

Grattis till köpet i alla fall! Glöm nu inte att skaffa ny hårddisk till alla bilder Det blir väldigt fort väldigt många bilder när man skaffar systemkamera!

• JsN

8,5' landade kalaset på, med bra minneskort och ett sigmaobjektiv istället för kitobjektivet.

*hälsosamt lat*
Svar på tråden canon eos 350d