läggdags o veckopeng 8 år
hej!
tänkte höra med er, jag har en pojk som är åtta år. vad ger ni i vecko/månadspeng och hur dags går dom och lägger sig?
hej!
tänkte höra med er, jag har en pojk som är åtta år. vad ger ni i vecko/månadspeng och hur dags går dom och lägger sig?
veckopeng beror ju på VAD det ska gå till! tycker jag.
En del ger 50/v men köper sen ändå allt barnet vill ha? DET tycker jag är lite knasigt........men ,men .......
läggdags beror väl också på hur mycket sömn han behöver? 'är han trött på morgon då han ska på skola och så? då kanske han måste lägga sig redan vid 19 tiden.
Vet många i min dotters klass de har just gått ut 3an.som lägger sig 19,men min dotter har alltid lagt sig vid 21........
Har en dotter som är nio... Läggdags vid 19.30. Veckopeng en tia per klass. Alltså 20 kr nu i tvåan. Våra barn har valt att ha månadspeng istället så hon får ju då 80 kr...
Dessa pengar får hon "kladda" upp om hon vill.
Leonard får 20 kr i veckopeng, han fyller nio år i år. Han lägger sig 20-21 på veckorna. På helgerna 21-22.
Min 9-åring får 20 kr på fredagar efter att ha städat på sitt rum. Han går och lägger sig ca 20.00 under veckorna, lite senare runt 20.30-21 på helg.
20 kr/vecka. Läggtid i veckorna kl 20-20.30. På helgerna kl 21-22.
Vecko peng som enbart går till godis= 20kronor
Läggdax io veckorna kl 19 o läsa till 19.30 (uselt morronhumör pga trötthet)
Helgerna läggdax runt kl 22...senast... blir ofta tidigare för hon är så trött....
Loppan ska vara i säng 20,30, släckt kl 21,00. Hon valde nyligen att få månadspeng på 100 kronor istället för veckopeng och hon fyller nio år nästa söndag.
Tilläggas bör är att vi går upp 06,30 i regel på vardagarna och hon är utsövd.
Det där med tider och läggdags är så olika beronde på hurvida barnet är. Jag är en få-timmare...somnar tidigt men är vaken tidigt med...behöver max sju timmars sömn, men somliga andra är ju inte människor förrens efter en 8-9 timmars sömn. Samma med barn, det varierar så kolosalt att det är trist att folk faktiskt dömmer andra efter läggdags etc.
tack för hjälpen.
jag ger också 20:- i veckan till sonen, och han lägger sig vid 19,30-20,00 på vardagarna ungefär.sedan vill han titta på film eller läsa, och då rullar ju klockan på rätt fort. Känns alltid bra att bolla med andra hur dem gör. Men givetvis är det helt beroende på hur barnen är.
dottern snart 7 år, får veckopeng i form av 5,- dag + 1,- då å då hon gör nått extra som hjälper mig med plocka in å ut i diskmaskinen, städar extra mycket eller gör nått extra bra.
för de 5.- måste hon plocka undan efter sig, rummet skall se hyfsad ut, gå å lägga sig i tid, å vara allmänt trevlig å snäll.
Minus - 1,- får hon om hon inte lyssnar trots att man säger två gånger, är "bråkig å skrikig", eller nått.
Kör med små magnet prickar på kylskåpet grön 1,-, röd -1,-..
å räknar i hop fredagar.
i v brukar det blir 35-40,- som hon gör vad hon vill med.
går å sover runt 1915 men nu mot sommaren ca 2000
Min son blir snart 8. Han går i ettan nu. Hans läggtid är 20.30 och hans månadspeng är 80 kronor. Men den tänkte jag höja till 100 när han börjar tvåan.
För sin månadspeng ska han städa undan sina grejor och hålla ordning på sina rum(sovrum + lekrum), lägga sin smutstvätt i tvättkorgen, duka av, och ta hand om källsorteringen (dvs gå ut och tömma så fort nåt kärl här inne är fullt.
Det sista har vi kommit överens om. Det var i julas, när jag funderade på att höra månadspengen. Tycker inte dom ska ha mer pengar bara för att dom är äldre, utan då får dom hjälpa till mer också.