• Mrs Smith

Angående gratisprover...

Hej, jag undrar om någon vet om det är butikerna (Kicks etc)eller märkena (Lancôme etc), som betalar för gratisproverna som butikerna ger?

Tycker att vissa av de som jobbar på sådana ställen knorrar lite väl mycket när man någon gång ska be om prover. Man skäms ju nästan och känner sig som en tjuv...

• Svar på tråden Angående gratisprover...
  • Marlene78

Hej!

proverna betalas av märket, men de ska egentligen ges till dem som handlar lite mer.. Som en bonus typ... Så är det iaf där jag jobbade... Sen kan man ju tycka vad man vill om det.. Vi blir bara tillsagda..

• Danbala

Heh. På Kicks har jag fått parfymgratisprover när jag handlat bomulssrondeller för 20:- eller nagellack för 25:- och så... De kanske bara tycker att jag inte stinker parfym tillräckligt mycket (läs: inte alls).

[...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Indianica

Jag tycker Kicks i min hemstad är urkassa på prover. Handlar ofta allt på en gång, tyå 1000-2000 spänn och de kastar bara ner grejorna i påsen och ser lika sura ut. Tyvärr har de konkurrerat ut lilla parfymbutiken som fanns och som alltid gav 4-5 prover när man handlade för 500 eller mer. Så, har ni tillgång till en mindre sminkbutik tror jag ni har större chans för prover.

• Mrs Smith

Det var det jag ville veta. Då behöver jag inte känna mig dum när jag ber om prover. Känns inte så kul att punga ut med 350 - 400 kr för en liten ögoncrème, som man inte fått testa, för att sen komma på att den inte alls passade.

• Mrs Smith

Danbala

Ja, parfymmolnet kring vissa är inte av det nådiga slaget, tur att inte du är en av dem *ironi*

• Danbala

sweetolf:

Jag var nära att vara tvungen att kliva av spårvagnen i måndags. Tre pantertanter klev på, vet inte vem som var den skyldiga, för de gick av samtidigt med (trots att de inte hade med varandra att göra), men åtminstone en av dem måste ha avslutat duschen med att skvätta över sig rikligt med sådan billig, billig stinkparfym.

Själv hade jag mått bättre just då av att tända en cigg inne i vagnen för att motverka stanken, men det hade nog verkligen inte uppskattats.

Kräkfärdig blev jag i alla fall. Snyft!

[...nyfiken i en (dum)strut...]
  • Marlene78

Jag vill bara tala om att det finns inte prover till alla produkter utan ett ganska litet urval.. Jag skulle gärna ha varit mer generös med proverna en då hade jag fått skäll..

• Mrs Smith

danbala

Hahaha, ja den är inte helt ovanlig, billig stinkparfym är ju inte en höjdare precis. Dessutom sticker det mer i näsan på morgonen än på kvällen, huuuu. Jag är inte allergisk heller...

Marlene78

Saken är ju den, att butiken vinner på att vara generös. I alla fall om man vill ha mig som kund, det är ju sådant man uppskattar och som gör att man vill komma tillbaka.

• väntar o längtar

Det borde vara självklart att lämna prover till en kund som kommer in och frågar om/efter en specifik produkt men tvekar lite till att köpa den. Får man ett produktprov så blir man förhoppingsvis så nöjd att man går tillbaka och köper den riktiga produkten.

• väntar o längtar

Alltså, vad jag ville få fram var att jag tycker att det är en lite skev syn att man ska ge prover som bonus om man handlar mycket.

• Lila1

Småproverna finns där för att kunden ska få känna på produkten hemma. Sen finns det kanske lyxprover ibland som dom som handlar mycket får.
    Kan informera om att småproverna kan vara värda mellan 60- 120 kr och ibland mer! Leverantören vill då kanske inte att proverna slängs ut då. Men jag vet att dom även kan bli sura om dom inte delas ut tillräckligt mycket.
    Parfymprover kan det delas ut väldigt mycket utav om det är en ny doft.

Många butiker tycker nog att det finns många giriga kunder och då känns det till slut inte lika kul att dela ut gratisgrejer. MEN jag kan hålla med om att parfymerier är lite väl snåla ibland.

• Smulpajen

Tycker att de är jättesnåla med att ge ut prover här i Sverige. I andra länder, som tex USA och Frankrike, får man alltid en massa prover nedstoppade, oavsett hur mycket man har handlat för.

• Fornarina

det är någonting in the air i Sverige
    känns att proverna finns för "don't tell anyone I have one" kunder - någonting som är väldigt väldigt specifikt för t.ex. Stockholm, där man får köa/måste känna "rätta" människor för att få en viss produkt. Känns som hela branschen missar en viktig poäng med proverna - de är för att skapa mer kunder, inte tvärtom !

Jag tänker aldrig köpa några krämer utan att testa först av en enkel anledning att jag är allergisk och de som står i disken, oavsett utbildning i hudterapeutskolor oftast
    a) har inte tillräckligt bra kunskap om egna produkter - senaste ex. var i La Prarie disken.
    b) försöker gömma sin okunskap genom att kasta dumma fraser i luften samtidigt som de börjar läsa på förpackningar.
    c) säger att proverna tyvärr är slut (egentligen borde man alltid ha en liten burk med sig i fall de försöker med det ? Crearome har sådana och be att få prov från en större flaska)
    Jag litar inte på deras omdöme när det gäller nåt så precious som min hud

• Karobe

Danbala, det var nog tur att du inte tände din cigarett i vagnen... risken är ju klart stor att parfymmolnet antänder

• vackrastarflow

det kallas SERVICE och det saknas ofta i Sverige...

• Cakar

Danbala
    Jag var i GBG i måndags och man kan ju undra om vi var på samma spårvagn? Jag höll på att spy av doften (läs stanken) från en dam.

Kicks i vår lilla stad är bra på att ge prover. frågar man om en parfym eller crem så "javisst!" ochmed ett leende på äpparna ramlar det ner några i påsen.
    Däremot i gran stan...NOPPE!!!

• Marlene78

Jag vill bara be er att inte bli arg på expiditerna. De får sina orders som de måste lyda. Och som sagt, de här proverna är dyra i vissa all. Vi har restriktioner att följa. Vänd er till butikens ansvarige om ni inte är nöjda. De kan då kanske förklara hur det fungerar i just deras butik. OFTAST skulle vi vilja dela ut mer prover.. Men som med alla andra jobb så finns det chefer, regler och policy som vi måste följa...

• aretha

Jag ber alltid om prov innan jag köper en ny produkt, vill ju inte lägga ner flera hundra på en ny ansiktskräm, underlagskräm, concealer, etc om jag inte vet att den passar min hudtyp!

Jag brukar handla på Kicks eller Åhléns och det är aldrig problem att få en liten burk med vad det nu är man vill ha.

Gratisprover när man väl ska handla ngt tycker jag känns onödigt, då är det bättre att få när man verkligen behöver testa ngt. Fast det är ju inte direkt att man tackar nej när de sticker till en nåt ;) hela mitt badrumsskåp var fullt med massa småprover innan jag rensade ur.

• Fåret Shaun

affären behöver inte betala för proverna, de ska delas ut gratis till kunder som funderar på att köpa en produkt.

Svar på tråden Angående gratisprover...