• Mausiii

Recept på... Gransirap! *mums*

Hej!

Jag vill dela med mig av ett recept som gått i min familj i generationer. Så vitt jag vet kommer det ursprungligen från Schwarzwald i Tyskland och denna "Tannenhonig" som gransirapen kallas på tyska ger de starkaste minnena av min farmor, som var en riktig "matmor".

Gransirapen får en konsistens av flytande honung och den används på samma sätt som honung. Jättegod på mackor, i te, som den är, på youghurt... ja allt! Rund och go smak av skog och vackert bärnstensfärgad. Håller på burk i massor av år (om man inte äter upp den innan förstås) och är en uppskattad present. Och välgörande när man är förkyld och har ont i halsen...

Enda nackdelen med gransirapen är att den tar rätt lång tid att göra.

Men, för den som har tid att några timmar på långkok, har något riktigt gott att vänta!

Slutsnackat! Här är recepetet. Receptet funkar jättebra på en höft!

1. Ut i skogen och plocka granskott. Nu är den perfekta tiden. Man ska plocka granskotten medan de är ljusgröna och mjuka - är de sticksiga är det för sent. Plocka åtminstone ett par liter, annars lönar det sig inte.

(OBS! Ta hänsyn till naturen när du plockar granskott. Plocka inte rent hela granar och ge dig inte på riktigt små granar. Plocka inte i närheten av biltrafik.)

2. Hem och skölj skotten noga i ljummet vatten. Det kan följa med lite småkryp, dessa tar man lättast bort genom att hålla på ljummet vatten och en enstaka droppe diskmedel och röra runt och sedan skölja noga.

3. Fram med en eller ett par stora kastruller. Ju större diameter, desto fortare går tillagningen. Häll ner granskotten i kastrullen(erna). Häll på vatten precis så att granskotten täcks. Koka i ca en halvtimme, ev lite längre. Granskotten ändrar snabbt färg och vattnet blir vitaktigt. Om det skummar, kan man ta bort skummet med en slev.

4. Sila bort de kokade granskotten och släng dem. SPARA avkoket!!!
    Har man inte tid att koka gransirapen på en gång, kan man frysa in avkoket och koka sirapen vid ett senare tillfälle.

5. Mät upp mängden avkok och tillsätt samma mängd vanligt socker. Här ska man tänka på att inte göra för stora satser, för då blir det aldrig klart. Gör satser om max en liter avkok + en liter socker och använd gärna kastruller med stor diameter.

6. Nu gäller det att koka utan lock. Det kommer att ta tid (kanske 1 tim), eftersom mycket av vattnet ska koka bort.
    Lagen kommer att ändra färg under kokningen. Det kommer först att vara lite mjölkaktigt, för att sedan bli rosa och slutligen få en underbart djup rödbrun färg.
    Det är lite trixigt. Det gäller att det kokar bra, samtidigt som det inte får koka över (det blir ett h-e att göra rent spisen då). Mot slutet får man passa kokningen extra noga och sänka värmen när det behövs. Rör om lite då och då. Det kommer att läggas vitt skum på ytan, så skumma av med en slev allteftersom.

7. När sirapen börjar få en vacker rödbrun färg kan det gå fort tills sirapen är klar. Den stelnar lite när den blir kall, så här får man prova sig fram till önskad konsistens. Lägg en tesked sirap på en assiett och kolla konsistensen när sirapen svalnat. När den är trögflytande är sirapen klar.

8. Gör rent burkar att förvara sirapen i. Barnmatsburkar och honungsburkar är jättebra storlek. Se till att burkarna har stått i riktigt hett vatten när du häller över sirapen, annars spricker glaset. Sätt på locken ordentligt.

9. Skriv etiketter och klipp gärna ut tygbitar att pynta locken med. Fäst tyget med en gummisnodd eller tunt band.

10. Klart!

Lycka till!
    /Anja

• Svar på tråden Recept på... Gransirap! *mums*
  • Konga

Tack för tipset, det här ska jag prova! /Karin

• PuhTiger

Häftigt... har sett recept på maskrossirap och syrensirap tidigare, detta var dock nytt! Maskros och syrensirap kan man blanda med mousserande vin till en drink... funkar säkert med gransirap oxå!

• Mausiii

Jag har gjort maskrossirap enligt recept i en örtbok, men det var en flopp, både smakmässigt och sirapsmässigt. Funkade inte alls... Syrensirap har jag inte hört talas om. Låter spännande...

Gransirapen ska egentligen mer ha konsistensen som flytande honung och användas som hounung, alltså lite mer trögflytande än vanlig sirap, men man gör som man vill. Det beror ju på hur länge man kokar den.

Svar på tråden Recept på... Gransirap! *mums*