• Cotton Candy

Föda på BB på Åland?

Hej

Vi har lantställe på Åland och försöker vara där så mycket som möjligt. Är nu i v 39 (v 38+0) och även om jag inte känner att något är på G alls ( ) då är det klart att man börjar fundera lite på det där med förlossningen.

Är det någon som fött barn på BB på Åland? Vet inte vad det heter men det finns väl på sjukhuset i Mariehamn (?). Bra/dåliga erfarenheter? Någonting speciellt man bör ha med sig eller är det som på BB i Sverige??

Tacksam för svar!!!!
    Njut solen!

• Svar på tråden Föda på BB på Åland?
  • Trossens mamma

Jag är väl den som inte trivdes på BB. Eller jag trivdes ej under förlossningen. Jag fick inte drick nåt å jag fick inte veta nåt å jag fick inte delta aktivt. dessutom vet jag inte ens vad barnmorkan hette å vet de inte ens idag.

jag fick inte veta knappt nåt. eller göra nåt....dessutom höll Lova på dog under förlossningen. å då jag blev sydd ville bm inte ens säga hur mkt hon sydde mej då jag frågade. så nej tummen ner för min del.

enda bra var att epiduralen kom snabbt till plats.

*Stolt mamma och Ålänning*
  • fruis

Ja det är det där jag inte får ihop. Man får inte planera det men om man bara gör det är det ok? Det är ju inte så att en förlossning i normal tid kommer som en ofantlig överraskning? Om du ringer till FK och kollar får du gärna meddela svaret för det vore ju grymt bra om man får åka till ett land på semester och sedan föda där. JAg skulle bli jätteglad om man fick.

• Miina

Även jag är ålänning och har fött 3 barn här. Är mycket nöjd med vårt BB och har en vän som kommer från Stockholm för att föda på Åland. Tredje barnet gick tyvärr inte att ordna till det så de kunde komma hit, så till mammans stora besvikelse fick hon inte föda på Åland tredje gången utan i Sverige.

• Miina

Cotton Candy, var har du stuga förresten?

• Amorella

FK betalar bara för förlossningen om den räknas som akut sjukvård och det är bara före vecka 38 (är lite osäker, men jag tror det var då - efter vecka 38 räknas ju barnet som fullgånget). Så om man föder utomlands ungefär när man är beräknad, får man betala det själv... Det räknas som planerad vård. Jag kollade upp det förra året när jag var höggravid och vi åkte iväg på en liten weekendsemester i Vasa i vecka 36.

• mamsingenX4

Jaha, jag kommer då med motsatta åsikter, jag! Men - jag har ju oxå fött barn i både Sverige och på Åland. Så man har lite att jämföra med...
    Har 4 barn varav 3 är födda i Sverige och den sista här på Åland. Jag var mycket missnöjd med BB här på Åland och har i efterhand klagat då ingenting tyvärr verkade fungera och som faktiskt kunde ha slutat olyckligt för både sonen och mig. Jag blev inlagd i v35 pga havandeskapsförgiftning och hade dessutom svår graviditetsdiabetes och gick på insulin f r o m v 20. Personalen var orutinerade och hade ingen som helst stressvana utan stod och skrek åt varandra vid sjuksängen, där jag låg och hade blixtrande huvudvärk! Dem slarvade bort journalerna på väg till operation och då hamnade jag i mitten när narkosläkaren skällde ut barnmorskan! Jag fick själv påminna om medicinen då dem glömde bort det. Och när barnmorskan skulle vaccinera lillen vid hemgång så tömde hon inte sprutan ordentligt så hon fick sticka han än en gång! Alltså har han 2 ärr istället för 1 på skinkan.
    Dessutom så var det rena rama discot på intensiven/uppvaket! När jag kvicknade till efter att varit medvetslös i nästan ett dygn efter kejsarsnittet, hördes världens discodunkande och högljutt prat o fnitter, trots att det var mitt på natten. Var ett gäng fnittrande unga sommarjobbande tjejer som skulle impa på den ensamma manliga skötaren.
    Dessutom så fick jag sen höra att läkaren gjort tagit ett felaktigt beslut att jag läts operera här på holmen! Tydligen skall man alltid förlösas i Åbo när mamman har graviditetsdiabetes och går på insulin. Detta då dem inte har samma resurser att eftervårda barnet efter förlossningen. Det hörde jag när narkosläkaren och ena skötaren tala om när jag låg halvt drogad på britsen. Att om nåt gått snett så skulle det blivit kalabalik då läkaren ju gått emot sjukhusets regler!
    Dessutom så var det inte tryggt att ha ett 5 veckor för tidigt barn med för ojämna blodsockervärden obevakad pga personalbrist! Dem hade en ung sköterska som inte ens var färdig utbildad som såg till han på Barnavdelningen. Om vi istället flygits till Åbo så hade han skötts av en välrutinerad sköterskestab och haft övervakning dygnet runt.
    Så - nej, jag var inte nöjd med BB här på Åland. Och kan också säga att det var inte fullt på avdelningen den tiden jag låg där. I snitt 4-5 mammor och det var endast en sköterska som var sommarvikarie.

• Cotton Candy

Amorella: Detta hitta jag på vårdguiden:

"Nödvändig vård innebär:

-att du inte ska behöva avbryta din vistelse och återvända till ditt hemland av medicinska skäl.
    -vård som inte kan vänta.
    -vård som orsakas av kronisk sjukdom. Det inkluderar provtagningar och medicinska kontroller.
    -förebyggande mödra- och barnavård samt förlossning.

Det är din behandlande läkare som avgör vad som är nödvändig vård."

Har nu även pratat med Stockholms Läns Landsting och då sa dom att vi har fri vård inom Norden - det enda jag behöver är en svensk ID-handling, då har jag rätt till precis samma vård som i Sverige i alla Nordens länder.
    Hur det förhåller sig i England och andra länder vet jag ej men det kan väl vara värd att kolla upp?!

Miina: vi har stuga på Bastö, Enskär heter det! Helt underbart!

• Cotton Candy

fruis: kolla den här länken:

www.vardguiden.se/Article.asp

enligt den verkar det ju som du får vård om du föder i Storbrittanien - du måste bara ha ett Europeisk Sjukförsäkringskort som beställs via Försäkringskassan.

Vi har pratat med FK och Landstinget nu - du är även täckt om du resar efter v 38.

• Amorella

Okej - uppenbart helt nya regler jämfört med tidigare! Jag pratade med flera stycken på Försäkringskassan förra året och fick då klart och tydligt besked - FK betalade inte för planerade förlossningar utomlands (efter vecka 38). Det var bara om barnet föddes för tidigt (t.o.m. vecka 37) som de gick in och betalade - då räknas det som akutsjukvård.

Har Googlat lite och på de flesta ställen på Internet skiljer de mellan planerad sjukvård (som ju en normal förlossning är) och akutsjukvård (för tidig födsel). Planerad sjukvård måste man alltid ansöka om, enligt den info jag har hitat. Hittar också fortfarande en hel del info om det som jag fick höra. Detta är bara två exempel:

GRAVIDITET:
    Inom EU har du rätt till akut sjukvård i samband med graviditet och förlossning t o m vecka 37. Utanför EU ger hemförsäkringens reseskydd ersättning t o m vecka 28. Några försäkringsbolag ger skydd under längre tid.
    http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/artikel/article.asp?_tp_article_id=70&avd=ART_FAK&menu=ART_FAK

Utlandsresa:
    För att generalisera lite gäller följande regler, men det finns olika regler för olika länder. Ring till Försäkringskassan för att höra vilka regler som gäller för det land du ska åka till!
    Före v 38 – om förlossning startar före v 38 räknas det som akut vård och patienten betalar vanlig taxa ca 70 kr /dygn. Enligt nordiska konventionen ska allt som händer före v 38, t.ex. blödning, som behöver kontroll på sjukhus betraktas som akut sjukvård.
    Efter v 38 - om förlossning startar efter v 38 får patienten betala kostnaden själv.
    http://www.pampers.se/sv_SE/content/type/101/contentId/17368/currentid/ar10117368.do

Så jag skulle nog kollat upp det en gång till så man får en ganska saftig sjukhusräkning...

• Amorella

... så man inte för en ganska saftig sjukhusräkning - skulle det stå så klart!

• Cotton Candy

Ja det är konstigt att man får fram så mycket olika information.
    Jag vet inte annat än att vi, enligt Stockholms Läns Landsting, har fri sjukvård inom Norden och att det därför INTE är något problem om förlossningen går igång när man är på resa inom Norden. Men men troligen kommer bebben inte på ett bra tag så det lär ju inte bli aktuellt ändå. Vi ska bara vara där fredag till måndag nästa vecka....

• Amorella

Den information jag har hittat är entydig: Fri sjukvård avser bara akut sjukvård - inte planerad sjukvård såsom förlossningar enligt BF. Men bara du är medveten om att du kanske får betala för förlossningen själv om den sätter igång (20.000 kr?), så är det ju okej! Åland har ju förmodligen lika bra förlossningsvård som här hemma.

• Annettehj

Hej!

På vårt BB så finns det gott om plats. Vi har ca 300 födslar per år. Familjerna får stanna så länge man känner att man behöver men jag tror 3-5 dagar är vanligt. Ingen stress och kunniga barnmorskor som kan svara på slla frågor och som kan hjälpa med att få amningen stt fungera. Skulle det tillstå svåra komplikationer så blir man skickad med helikopter till Uppsala eller Åbo.

Svar på tråden Föda på BB på Åland?