• Coursell

    Nån som kan visan om Lille Hans?

    Jag har länge sökt efter en låt jag fick lära mig av en äldre bekant för längesedan. Ingen jag pratat med känner igen den och nu står mitt hopp till er vetande här på fl

    Det jag minns av låten är följande i första versen:

    Lille hans gick ner till stranden
    för att plocka snäckor små
    i den ljupa heta sanden
    måste han där barfota gå

    Det handlar om en pojke vars pappa är död och fam har det väldigt knapert, men till slut hittar han en snäcka med en stor pärla i och allt blir bra. Tror att det sjöngs något om gud på slutet men jag är inte säker.

    Nu sitter jag och håller tummarna

  • Svar på tråden Nån som kan visan om Lille Hans?
  • Trollunge06

    Jag vet precis vilken visa du menar, min mormor sjöng den för mig när jag var liten och jag grät så tårarna skvalade! Tänker så det knakar för att komma på hur den går. Har för mig att det är rätt många verser. Ska fundera en stund.

  • Coursell

    Ja, det är rätt så många verser...hoppas..hoppas..

  • Trollunge06

    Går och rotar lite bland gamla papper och noter och ser om jag hittar något. Återkommer i så fall! Är det verkligen bara du TS och jag här på fl som känner till denna visa? Fast jag har å andra sidan en något knepig förmåga att komma ihåg gamla sånger som ingen annan någonsin har hört talas om...

  • Coursell

    Tydligen så är det så
    Hur kan någon INTE ha hört denna fina visa

    Misstänkte dock att det kunde bli svårt då jag frågat runt bland både yngre och äldre bekanta och INGEN VET!

    Kan du inte ringa mormor? *fniss

  • Trollunge06

    Nja, hon är liksom i himlen sedan rätt många år nu så det blir lite svårt... Annars hade jag gjort det direkt. Jag kommer hela tiden in på en annan visa om en sjuk liten flicka som ligger på lasarett, eller är det samma? Det är ju så himla många verser så jag minns inte. Det är iallafall samma melodi.
    *fortsätter fundera*

  • Coursell

    Oh..du menar "I en sal på Lassarettet" av Maritza Horn.
    Den är också jättefin. Jag sjöng den för min son när han var mindre, han bad mig ofta om just den låten. Nu när han blivit äldre har han erkännt att han grät varje kväll när jag sjungit den.
    Jag har inte samma melodi på dessa, men när du säger det är de väldigt lika. Sjöngs säkert med lite olika melodier

    Kan du fler berättarvisor? Jag älskar dem, brukar sjunga "Lilla Sofie" för mina barn.

Svar på tråden Nån som kan visan om Lille Hans?