• Chva72

Går det att bli gravid efter klimakteriet?

Ifall det är som min gynekolog ev. misstänker, att jag (eller mina äggstockar) gått i för tidig vila.. går det att få igång dem då, eller bli gravid på konstgjord väg?

(Väntar på testsvar, den 4/10, men det är lååångt dit!)

Snälla, svara mig nån' om ni vet!

/Christina

• Svar på tråden Går det att bli gravid efter klimakteriet?
  • Marie-anne
    UndrandeSökare skrev 2018-04-19 07:01:37 följande:
    Så kommer du vidare med äggdonation hos Livio då?
    hm tror det var dom som sa att jag var för gammal
  • UndrandeSökare
    Marie-anne skrev 2018-04-20 00:52:53 följande:

hm tror det var dom som sa att jag var för gammal

Ja, tyvärr som jag sa tidigare så får man inte hjälp i Sverige efter man fyllt 43år. Så den enda chansen då är äggdonation utomlands.

Men inte i Danmark för de har åldersgräns max 45år. Men Lettland har max 50år och Ryssland har max 51 år. Grekland har max 50år. Så det är på kliniker i tex dessa länder du måste titta nu om du vill ha barn via äggdonation vid 46 års ålder.

Vi går hos AvaClinic i Riga och jag kan rekommendera dem. De är trevliga och duktiga, pratar flytande engelska och är med i EU så de har euro som valuta.

Det går att flyga från Arlanda till Riga på en timme och det finns också båt som går dit. Kliniken ligger på promenadavstånd från båtterminalen i Riga.

Jag började med att gå in på deras svenska hemsida en vardag under kontorstid och började då chatta med en av deras koordinatorer som heter Veronika, vi fortsatte senare kontakten via mail. Hon är jättebra, svarar snabbt på alla frågor.

Hon mailade mig ett patientformulär och ett donatorsformulär (hur vi ville donatorn skulle se ut) samt att vi fick ett dokument på vilka infektionsprover vi behövde ta (hiv, syfilis, hepatitb, hepatit c, etc samt blodgrupp och rh-faktor på båda samt att mannen behövde ta Spermaprov med morfologi.

De har inga köer så det går snabbt att komma igång.

Man betalar inget till kliniken föränn man valt donator.
  • Marie-anne
    UndrandeSökare skrev 2018-04-20 08:29:30 följande:
    Ja, tyvärr som jag sa tidigare så får man inte hjälp i Sverige efter man fyllt 43år. Så den enda chansen då är äggdonation utomlands. Men inte i Danmark för de har åldersgräns max 45år. Men Lettland har max 50år och Ryssland har max 51 år. Grekland har max 50år. Så det är på kliniker i tex dessa länder du måste titta nu om du vill ha barn via äggdonation vid 46 års ålder. Vi går hos AvaClinic i Riga och jag kan rekommendera dem. De är trevliga och duktiga, pratar flytande engelska och är med i EU så de har euro som valuta. Det går att flyga från Arlanda till Riga på en timme och det finns också båt som går dit. Kliniken ligger på promenadavstånd från båtterminalen i Riga. Jag började med att gå in på deras svenska hemsida en vardag under kontorstid och började då chatta med en av deras koordinatorer som heter Veronika, vi fortsatte senare kontakten via mail. Hon är jättebra, svarar snabbt på alla frågor. Hon mailade mig ett patientformulär och ett donatorsformulär (hur vi ville donatorn skulle se ut) samt att vi fick ett dokument på vilka infektionsprover vi behövde ta (hiv, syfilis, hepatitb, hepatit c, etc samt blodgrupp och rh-faktor på båda samt att mannen behövde ta Spermaprov med morfologi. De har inga köer så det går snabbt att komma igång. Man betalar inget till kliniken föränn man valt donator.

Kostnad?
  • Marie-anne
    Marie-anne skrev 2018-04-20 23:00:16 följande:
    Tack

Hej hur kommer man i kontakt med dom på svenska? Vad kostade det för dej? Jag måste ju ha både äggdonation o spermadonation Hm flåt dumma frågor men jag trodde ju jag skulle hitta mr right..
  • UndrandeSökare
    Marie-anne skrev 2018-04-23 15:42:36 följande:

Hej hur kommer man i kontakt med dom på svenska? Vad kostade det för dej? Jag måste ju ha både äggdonation o spermadonation Hm flåt dumma frågor men jag trodde ju jag skulle hitta mr right..
    Vi använde också både ägg och spermiedonation (det kallas dubbeldonation eller embryodonation)  pgr av min ålder och att mannen hade dnafel och fragmentationsfel på spermierna tyvärr.

Priset beror på vad du vill ha exakt .
    Vi valde till lite tillval som bla PGS (kromosomtest på embryonas dag 5 för att vara säkra på att embryona var normala kromosommässigt) och Embryo glue och vi gjorde Sperm dna fragmentationstest hos dem, köpte mediciner direkt på kliniken etc etc Men vi betalade totalt ca 100.000kr. Men om du inte vill ha PGS så blir det billigare.

Lättaste sättet att komma i kontakt med dem är att du skickar ett mail till dem och säger att du vill bli deras patient och att du vill göra spermie och äggdonation.
    Jag har kontakt med Veronika, hon är en av klinikens koordinatörer, hon är jättebra, svarar snabbt på alla frågor.

Jag tror tyvärr inte att de har någon nu som pratar svenska på deras klinik just nu.
    Men alla där är duktiga på engelska, och de har förståelse för om man inte är jätteduktig på engelska själv. Kan du engelska eller har du någon vän som kan hjälpa dig med engelskan?

Hör av dig så kan du få min koordinator Veronikas e-postadress om du vill.

Man kan t ex börja med att skiva:

Hello Veronika!
    My name is XX (skriv in ditt namn) and I´m a woman living in Sweden. I´m X (skriv in din ålder) years old and I´m interested in doing eggdonation and spermdonation at Avaclinic. Could you please help me?

Best Greetings
    (Skriv ditt namn)
  • UndrandeSökare

Efter att du har skickat in ett första mail så kommer koordinatorn att svara dig och skicka dig 3 dokument.
    Ett patientdokument (där du fyller i info om dig )
    Ett donatorsdokument (där du fyller i hur du vill att donatorerna ska se ut)

Dessutom ett dokument på vilka blodprover
    du behöver ta först för att kunna bli patient hos kliniken.
    Du behöver ta följande prover, scanna in resultaten och maila dem till kliniken.
    Hiv
    Syfilis
    Hepatit B
    Hepatit C
    Anti-HBC (det är en variant av Hepatit B, både Hep B och Anti HBC behövs tas)
    Blodgrupp
    Rhesusfaktor (plus eller minus)

Kan vara bra om du också kollar upp
    så du är immun mot Röda Hund, (blodprovet heter Rubella)
    annars kan det vara bra att fixa en ny vaccination mot det.

Efter man har tagit en vaccination måste man vänta i 3 månader innan man får försöka bli gravid för att inte riskera skada embryot.
    Det är mycket farligt att bli smittad av Röda Hund om man är gravid.

Lycka till !

• Marie-anne
    UndrandeSökare skrev 2018-04-23 17:41:31 följande:
    Efter att du har skickat in ett första mail så kommer koordinatorn att svara dig och skicka dig 3 dokument. Ett patientdokument (där du fyller i info om dig ) Ett donatorsdokument (där du fyller i hur du vill att donatorerna ska se ut) Dessutom ett dokument på vilka blodprover du behöver ta först för att kunna bli patient hos kliniken. Du behöver ta följande prover, scanna in resultaten och maila dem till kliniken. Hiv Syfilis Hepatit B Hepatit C Anti-HBC (det är en variant av Hepatit B, både Hep B och Anti HBC behövs tas) Blodgrupp Rhesusfaktor (plus eller minus) Kan vara bra om du också kollar upp så du är immun mot Röda Hund, (blodprovet heter Rubella) annars kan det vara bra att fixa en ny vaccination mot det. Efter man har tagit en vaccination måste man vänta i 3 månader innan man får försöka bli gravid för att inte riskera skada embryot. Det är mycket farligt att bli smittad av Röda Hund om man är gravid. Lycka till !

Har ingen scanner och när jag skulle göra till danmark fixade kliniken alla prov och jag skulle bara skicka in. Och jag var immun mot röda hund fast det var ju ett tag sedan Hm jag e rätt bra på engelska och jag har dock ingen jag litar på
  • UndrandeSökare
    Marie-anne skrev 2018-04-23 23:19:27 följande:

Har ingen scanner och när jag skulle göra till danmark fixade kliniken alla prov och jag skulle bara skicka in. Och jag var immun mot röda hund fast det var ju ett tag sedan Hm jag e rätt bra på engelska och jag har dock ingen jag litar på

Vissa skrivare har inbyggd scanner så det kan vara ett bra tips att skaffa en sådan. De är inte så dyra numera.

Annars kanske biblioteket kan hjälpa dig att scanna in dokument och spara dem på en sticka? Kan ju vara värt att prata med dem och fråga om den möjligheten finns?

Jättebra att du är rätt bra på engelska, då är språket inget problem iallafall.

Du kan resa till kliniken först och ta alla blodprover där om du vill slippa ordna med det i Sverige. Man kan då också mäta slemhinnan, samt köpa alla mediciner man behöver direkt av kliniken.

Vill du ha min koordinators epostadress?
  • Marie-anne
    UndrandeSökare skrev 2018-04-24 07:49:00 följande:
    Vissa skrivare har inbyggd scanner så det kan vara ett bra tips att skaffa en sådan. De är inte så dyra numera. Annars kanske biblioteket kan hjälpa dig att scanna in dokument och spara dem på en sticka? Kan ju vara värt att prata med dem och fråga om den möjligheten finns? Jättebra att du är rätt bra på engelska, då är språket inget problem iallafall. Du kan resa till kliniken först och ta alla blodprover där om du vill slippa ordna med det i Sverige. Man kan då också mäta slemhinnan, samt köpa alla mediciner man behöver direkt av kliniken. Vill du ha min koordinators epostadress?

Tack men jag måste nog fundera lite till Behöver nog inte en scanner.. Hade samma problem 2011 och då sa dom att det gick att skicka Jag e rätt bra på engelska men läser sämre Jatack skicka gärna! Jag har lindrig autism och velar lite trots jag längtar så Hur har det gått för dej?
  • UndrandeSökare

Vi hade vårt 6e missfall 2017, trots att embryona var normala efter PGS.

Så vi åkte sen till London och gjorde en större immunutredning där än den vi tidigare gjorde i Aten.

Utredningen i London visade att jag har för låga LAD-nivåer (blockerande antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar) så jag behöver nu göra 2-3 LIT-behandlingar (Allergivaccinering) med 4 veckor mellan varje, och sen ta om LAD-testet igen för att se att nivåerna ökat tillräckligt innan nästa insättning.

Svar på tråden Går det att bli gravid efter klimakteriet?