• zoffelie

När ska man förklara på riktgit hur barn blir till(vilken ålder och hur)

Ja alltså här var det ju inte helt lätt att komma på många alternativ.

Men vi kan väl försöka ändå?
    Det jag vill veta är vilken ålder ni tror att barn är "mogna" at höra hur barn faktiskt blir till. Och hur ni har berättat Innan den riktiga historien.
    Jag har hört allt från "äta en bebisnöt och därför kom det en bebis" Till "Barn föds genom halsen" och storken kom såklart

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När ska man förklara på riktgit hur barn blir till(vilken ålder och hur)
  • sturen

Meli-"jag kan inte förmå mig till att säga till min 3,5 åring att pappa stoppar in sin snopp i mamma och sprutar ut spermier och då blir det barn när spermierna möter mammas ägg. Barn brukar ofta inte gilla tanken på att föräldrarna har sex"

så har vi förklarat mycket tidigare och det är ju inget konstigt med det. Hur vet du eller varför tror du att "Barn brukar ofta inte gilla tanken på att föräldrarna har sex"?

• Diwa
    jag hade kaniner när jag var liten och är uppväxt med djur...

ett mkt smart och smidigt sätt att lära barn hur ett liv blir till om man tycker det är känsligt och skämsigt att prata öppet om det

kaniner har ju som bekant en förmåga att helt ogenerat och mkt ofta "göra niner" som jag sa när jag var liten...

det där med att sätta barn vid bordet och ha ett samtal om blommor och bin ger jag inte mkt för...
    det blir krystat och pinsamt istället för naturligt och vackert...

men alla sätt är bra utom de dåliga
    och barn lär sig hur barn blir till vare sig föräldrarna medvetet ger dem info eller ej...
  • riot

Små barn tror jag inte tycker det är äckligt att föräldrarna har sex, det kommer väl först i tonåren när man själv verkligen INTE vill föreställa sig sina föräldrar i en sån situation?

Jag kommer säga till mina barn som mamma sa till mig.

"Mamma och pappa kramas nakna och pappa stoppar in sin snopp i mamma och ibland blir det barn". Något sånt sa hon, hon hade också en bilderbok som jag tittade i minns jag. Var nog en 4-5 år. Jag var jättenöjd när jag visste hur det gick till och rusade över till min bästis för att berätta. Hon kommer ihåg än idag att jag berättade för henne hur barn blev till.

• zoffelie
    Lillflickan skrev 2006-06-22 10:36:01 följande:
    En stork stoppade in ett frö i mammas navel  ♥ Mamma till Adden, Gullan, Max & Embla ♥

Alltså såna historier KOMMER jag aldrig dra för min dotter....Dm är helt enkelt hemska. Jag har bunkrat upp med böcker,menm man kanske ska skaffa en kanin istälelt
  • Skogsjäntan

Diwa: den metoden var bra! Jag håller med om att det ska inte bli krystat! usch!

• Crispie
    En stork stoppade in ett frö i mammas navel  ♥ Mamma till Adden, Gullan, Max & Embla ♥
    Så sa min mamma till min storasyster när hon var ca 5 år.. hon satte ett plåster för naveln och vägrade ta bort det för hon ville minsann inte ha nån äcklig bebis som bajsade och skrek.. Skrattande
    Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • tamate

jag förstår inte riktigt det här med att barn inte tycker om att deras föräldrar har sex ? att höra eller att veta om eller hur? är det ljuden man gör får man ju förklara att man inte gör illa varandra.

• 180823
    Diwa skrev 2006-06-22 00:53:56 följande:

tyckte det var en mkt bra omröstning jag:-d

själv tycker jag det mesta som rör livet faller under ettan...

barn är mogna för informationen när de ber om den eller visar inttresse...för när detr gäller barn så ger man dem ju inte infon en gång aldrig mer utan lite här och lite där i så stora portioner som de önskar och behöver och kan hantera...

och det är grymt olika från barn till barn ...och hur deras fallenhet är

Jag röstade sex till sju års ålder int för att tidigare förstår de inte de förstår nog tidigare men jag fick lära mig när jag var var 7 vi började prata om det jag minns inte riktigt om jag frågade nogånting och så sade pappa åt mamma ähh ska vi säga som det är nu så sa mamma jaa jaa så förklarade pappa man lägger pippeli in i pimpsa, vi använder finska barn ord för penisen och slidan snoppen: "pippeli" eller kikkeli, kili. Och snippan: "pimpsa" eller pimppi, pimppa.
  • 180823

En stork stoppade in ett frö i mammas navel 

Jaa till först men ska du sen när de är lite äldre aäga som det är att pappa stoppar snoppen i mamman snippa och så blir det et barn i mammmas mage. sen senare får man förklara att det simmar små små små bebisfrön från pappas snopp till mammas mage
  • 180823
    zoffelie skrev 2006-06-22 00:49:52 följande:

Ja alltså här var det ju inte helt lätt att komma på många alternativ.

Men vi kan väl försöka ändå?

Det jag vill veta är vilken ålder ni tror att barn är "mogna" at höra hur barn faktiskt blir till. Och hur ni har berättat Innan den riktiga historien.

Jag har hört allt från "äta en bebisnöt och därför kom det en bebis" Till "Barn föds genom halsen" och storken kom såklart

Jag har funderat att före man kunde prata hur lärde sig barnen då hur de kom til och hur lär sig djur det t.ex. hundar redan som "pojk valpar" gnider de sig mot nåt gosedjur. Hundar som är från födseln husdjur (inte kastrerade) har alldrig sett nått hur valpar blir till hur vet de?
  • 180823
    180823 skrev 2018-09-20 21:48:29 följande:

Jag har funderat att före man kunde prata hur lärde sig barnen då hur de kom til och hur lär sig djur det t.ex. hundar redan som "pojk valpar" gnider de sig mot nåt gosedjur. Hundar som är från födseln husdjur (inte kastrerade) har alldrig sett nått hur valpar blir till hur vet de?

Alltså från födseln menar jag att när de föds förs hunden till en som vill ha en valp inte kastrerad
Svar på tråden När ska man förklara på riktgit hur barn blir till(vilken ålder och hur)