• Nowa

Hur tänker vissa?

Jag och killen min har försökt sen okt 2002 att bli gravida.

satt för några dagar en och pratade med en vän, som är gravid i 7 månaden, hon säger att det var så jobbigt för dom innan hon blev gravid för det tog sååå lång tid, hmm tänkte jag då för dom har ju bara varit ihop i ca 1 1/2 år. Så jag frågar hur lång tid det tog. Jo vad säger hon: Oooherre gud det tog oss tre månader och det var skit jobbigt. Mitt svar: med tanken på att du har ätit p-piller i ca 8 år så är det inte så lång tid, fast åt andra sidan så vill man ju att det ska ta sig direkt.

Då säger hon att jag skulle bara veta hur det känns att vänta hela tre månader innan det tar sig. Då säger jag till henne att det vet jag för vi väntar fortfarande och det har vi gjort i över 3 1/2år.
    Då säger hon att det är ju inte så stor skillnad att få vänta i tre månader eller i tre år + att dom kanske tyckte att det var jobbigare för dom!

Hur kan man säga något sånt? jag blev bara så ledsen.
    Vet egentligen inte vad jag ville med detta inlägget, bara skriva av mig antagligen

• Svar på tråden Hur tänker vissa?
  • Winnie

Frågan i din rubrik "hur tänker vissa?" kan enkelt besvaras med: de tänker inte alls! Tyvärr...
    Tänk så många dumma kommentarer som man hört om barnlöshet, även om jag haft turen att nästan aldrig själva råka ut för såna kommentarer.

Tror tyvärr att det handlar om okunskap många gånger också, så om man orkar så känner jag att man nästan har en skyldighet som ofrivilligt barnlös att berätta och informera folk runt omkring sig. Menar självklart bara under förutsättning att man orkar, gör man inte det så är det ju inget man måste såklart. Men jag kan inte förstå hur barnlöshetsfrågor någonsin ska bli icke-tabubelagda (eller vad man nu ska kalla det) och missuppfattade om inte vi som drabbas berättar för omgivningen.

Varmt lycka till förresten TS! Hoppas innerligt att det blir bebis för er snart!

• Nowa

Jag vill tacka för alla svar och lycko önskningar

Nä vissa tänker inte alls, det är ju uppenbarligen tyvärr, men att folk inte kan lära sig, att om dom inte vad dom ska säga så är det bästa att hålla tyst.

• izadora

Jag tror nog de tänker, men förstår inte. Det är alltid jobbigare/svårare för andra. Det verkar så när man hör dem prata i alla fall.
    Det är inte så att hon vet hur jobbigt ni har haft det och hur länge ni har försökt? Jag har en kompis som när de skulle försöka skaffa andra barnet och det tog nära på 6 månader innan det tog, berättade hon att hon tyckte det var jobbigt eftersom hon kunde lättare förstå hur jobbigt det var för mig. Nu har vi visserligen försökt mycket längre, men hon menar att hon lättare kunde identifiera sig med besvikelsen jag kände varje månad. Sen fattar ju hon att det är jobbigare för oss som försöker mycket mycket längre och inte lyckas heller.
    Men det jag menar är att hon kanske känner med dig om du förstår mitt svamlande

• emzzen86

det va verkligen inte snäällt sagt.. tänk om man skulle fått vänta 3 månader man skulle juh vara överlycklig själv har jag väntat nu i 1 år... känns tyngre o tyngre för varje dag som går=(

• Miz84

Hej! Hade min vän sagt så till mig så hade jag blivit svin förbannad. Man sägver inte en sån sak.

• Amelie06

Säj up vänskapet med henne. Sådana vänner klarar man sig bäst utan.

Lycka till och ge inte up hoppet.

• camomillis

Jag håller med vissa ovanstående, visst, 3 mån för henne kanske har varit en oerhört lång tid. Men då borde hon ju verkligen kunna känna hur himla lång tid 3 år är!

Min kompis blev gravid efter ca 4 försök, jag efter 25.
    Hon peppade mig hela tiden genom att säga att så pass jobbigt som hon ändå tyckte att det va att vänta 4 mån, så kan hon ju bara tänka sig hur jobbigt det (är) har varit för mig!
    Hon sa jämt som så, att: Om jag tar min känsla ggr 6 så kan jag ju ana hur du känner det...

Så tycker jag att vänner ska resonera!

• Erita

Nowa: detta låter som en "oavsett vad du har gjort så har jag gjort ngt mkt mer" (ex "tja anna, idag blev jag påkörd av en buss" "jaha men duuu... jag blev påkörd av ett tåg och sen kom ett plan och landade RAKT på mig")

I´m not scared of dying, I just don´t want to
  • madlin

usch vilken osympatisk "vän"! Jag skulle bli jätteledsen om jag var du, eller rent av jättearg! Hon kan inte vara nån bra vän för dig.. :/

• donna2

hej vad e det för vän !! jag förstår att du blev sårad jag har själv försökt få barn i ca 3 år så jag vet vad de e du går igenom! men jag hoppas att det ordnar sig för dig kram på dig

• Fille04

Vilken vän du har. 3 månader är väl inget. Kom upp i några år då kan hon ju börja snacka om jobbigt.

Själv tog det mig o min man 5 år o 2 missfall innan vår älskade son kom till oss. Den ända hjälp jag fick var att gå ner i vikt + Pergotime.
    Vid det ena missfallet fick vi inte bli gravida på ett år. Det var jobbigt.

♥Älskar dig Fille mannen♥
  • saraseal

tre månader är väl tom att ha tur! jag har aldrig varit med om att vänta då min dotter blev till på första försöket så jag ska inte säga att jag vet hur du känner dej, men lite kan man ju tänka sej för innan man öppnar munnen...
    Lycka till iaf! hoppas det blir bäbis snart!

Svar på tråden Hur tänker vissa?