• pissypopi

    När har ni tänkt ha sex pratat med era barn??

    När har ni tänkt prata med ert barn om sex, alltså med graviditet, preventivmedel osv..

    Då tänkte jag inte prat om att kvinnor får mens och att män har spermier


    Snart fru Åhlefors
  • Svar på tråden När har ni tänkt ha sex pratat med era barn??
  • meim

    Jag läste vad Dredde skrev.
    Och jag säger tack för att mina föräldrar alltid har varit öppna och att jag alltid har kunnat prata och fråga om sex och mens och allt därtill. Så jag tycker att man redan från början när barnen är små ska ha en öppen dialog och prata och förklara om sex. Och fördjupa sig och förklara mer ingående ju äldre barnen blir. Det viktigaste är egentligen att tjata tjata tjata om säkerheten. Att skydda sig och att ingenting är tabu att prata om med er föräldrar.
    Så har jag växt upp och titta på mig vad bra det blev ;).

  • Athena1

    Jag tycker nog att 11-12 är bra men det beror så mkt på hur utvecklad ditt barn är, det kan jue vara ljusår till den verklighet du berättar om eller så e det försent..man måste nog vara i god kontakt hela tiden och pejla läget om när :)

  • Athena1

    Och föresten BMW Linda, Min äldsta pratade med mamma först om sex så why not? Det beror helt på vilken kontakt man har, men mnin son ville inte alls prata med mig han pratade med syrran istället :)

  • Åsa med 3

    Jag det var ju också en fråga...Jag har ju pratat med mina barn (5 & 10 år gamla) om hur ett barn blir till och så...Jag antar att jag skulle välja att prata med dem när jag märker att de har en relation med någon. Självklart om de skulle fråga också.

  • abnocto

    Här har vi alltid varit öppna om sex, mens och preventivmedel så det är vilken som helst naturlig sak i världen. Då blir det förhoppningsvis helt normalt att skydda sig när det blir dags (idag är de 13 o 14 år) plus att jag hoppas att de törs komma till mig om det blir problem

  • carrolinne

    pratade om det med mina döttrar  när jag märkte att dom började bli stora

  • Dais

    Se till att dem tar upp det i skolan, om inte bör man som förälder göra det. Men ungdomar lyssnar mer på skolan/media än sina föräldrar när det gäller sex och samlevnad.

  • Kleerup
    MAN78 skrev 2006-07-01 00:05:54 följande:
    Håller med BMW-Linda. Smarta ungar snackar inte sex med sina föräldrar.
    Hej!
    Handlar det verkligen om hur smarta ens barn är?  Man kan ju prata om sexualitet på många sätt utan att det blir obekvämt/pinsamt för någon av parterna. Med tanke på ökningen av alla STD sjukdomar tycker jag att man har ett ansvar som förälder att prata med sitt barn.

    Hälsningar
    P-Kleerup
  • Malinpralin

    Jag köpte en bok som heter Killakuten. I den så tas alla möjliga ämnen upp. Sprit, tjejer, föräldrar, första gången man rakar sig (tror jag), sex, kärlek, porr, kompisar... Ja, ni fattar. Sen läser han i den lite då och då, och ibland kommer han med frågor.

    Om vi pratar sex så är diskussionerna nästan alltid allmänt hållna, just för att inte riskera nåns privata sfär, så att säga.
    Jag blev ju gravid som tonåring och pappan har aldrig intresserat sig. Det har ju påverkat min sons uppväxt, till och från. Jag tycker det är viktigt att ta upp flera perspektiv, dvs mitt perspektiv, att det är jag som bestämmer över min kropp, och då också bestämmer hur jag ska göra om jag blir gravid. Men också om annat som handlar om sina egna gränser, men som sagt allmänt hållet. Sen pratar vi också ur "möjligt pappa-perspektiv". Vi funderar på hur det kan kännas att ha gjort en tjej gravid, fast man inte vill bli pappa, och ändå måste finna sig i det.

    Jag tror att sån kunskap är viktig för våra söner, för det kanske är det som gör dem motiverade att använda komdom när de börjar ha sex. Min son har ju det tredje perspektivet, att ha blivit till, fast det bara var ena förälderna som såg fram emot hans födelse med glädje. Det här är ju samtal vi har haft många gånger, anpassat efter vad han faktiskt undrar över och kommer fram till på egen hand. Det är inget man forcerar m.a.o.

    Hoppas mitt svar hjälpte till i djungeln. Det är f-n inte lätt å va förälder

  • dessdess

    Aldrig, såvida de inte frågar. Har inte pratat med min mamma heller, men känner ändå att vi har en nära kontakt och kan prata om allt annat förutom sex och det vill jag inte heller.

  • Diablo

    Min tjej är 14 och det kommer upp atomatiskt  emellanåt. Det är inget vi bestämt att nu ska vi sitta ner och prata om sex. Ibland frågar hon något och då svarar jag. Vi har ett väldigt öppet förhållande, hon har också bra vänner som hon diskuterar mycket med.


    Har man tur behöver man inget vett!
  • Machapuchare

    Att man själv bestämmer över sin kropp och att andra bestämmer över sina kroppar, att man inte skall göra något någon annan inte vill och att ingen annan skall göra något med min kropp som jag inte vill. Det började vi prata om i 4-års åldern.

  • morochmer

    Det gör vi i det dagliga livet alltid. När frågorna eller tillfällen dyker upp. Sex är något naturligt.

  • humma

    Pratar om sex gör vi ju när det känns naturligt, eller mer om preventivmedel och att det är inte okej att använda sig av övertalning och tvång när det gäller sex.
    Aldrig att våra döttrar ska endast få kompisar och killars version om hur sex ska vara och vad som är normalt. Det finns så många trevliga och schyssta tonåringar men fruktansvärt många rötägg, tyvärr!
    Att alkohol och sex inte är en toppenkombination tycker jag också är viktigt att få fram.
    Vad våra döttrar sedan väljer är inte något jag har med att göra, det är deras privatliv. Men att avdramatisera kondomer, gynbesök, att testa sig efter ett misstag och att tala om att analsex är ett val, inte ett måste, är för oss viktigt!
    Min syrra är barnmorska på en ungdomsmottagning och hon bekräftar att det är många ungdomar som är osäkra på sig, kompisar och hur man blir accepterad och därmed får uppfattningen att det ska går till på ett visst sätt och att det kan vara bra med en motvikt till detta ganska öppet sexuella samhälle vi lever i, på både gott och ont, med en vuxens norm i ryggen.

Svar på tråden När har ni tänkt ha sex pratat med era barn??