• NoomiNoomi

Yrsel, öronont,öronsus och chock

För ca två dagar sedan vaknade jag med lock för mitt höger öra. Det har kommit och gått de senaste 2 dagarna. Det susar som bara den i örat och jag har svårt att höra på det. Det är allra värst på morgonen. På kvällen ger det med sig lite. Tidigare idag fick jag helt plötsligt en kraftig yrsel. Hela rummet snurrade och minsta lilla jag rörde på mig så kändes det som jag skulle kräkas eller svimma. Var jätte obehagligt. Fick hjälp av sambon till sängen och det snurrade även när jag låg ner. Lyckades somna och sov några timmar och när jag vaknade var allt bra. Ingen yrsel, inget öronsus men det gör ont i örat. Kan det vara en vaxpropp?? Eller vad?? Funderar även på om yrseln kan ha utlöst av att jag var chockad igår och att det var spänningarna efter. Det hände en massa otäcka saker igår kväll och jag var rejält rädd och omskakad och grät i flera timmar och skakade som bara den. Kan det ha något med det att göra eller??

• Svar på tråden Yrsel, öronont,öronsus och chock
  • emma brolin

låter som tinnitus tycker jag!

• NoomiNoomi

Men öronsuset försvinner ibland och likaså locket för örat . Därav att jag tror att det bara är en vaxpropp

• emma brolin

ok, gå till doktorn eller prova att spola!

• Millimani

det kan vara vätska bakom trumhinnan. Jag hade så en gång precis som du beskriver. Öronsuset försvann efter ett tag. Gå till husläkaren så kan du kanske få nåt avsvällande. Det är inget farligt iallafall!

• huldra29

du har säkert fått nån inflammation i balansorganen det ger yrsel ..
    kramar

• NoomiNoomi

Om man rengör öronen måste man ha sköljblåsa till eller räcker det med att ha medlet i öronen??

• Zenobia

Bihållerna kan orsaka ett tryck också. Säkrast är att gå till läkaren. Möjligen kan du då få pencelin.

• äppelpäppel

Det låter som virus på balansnerven. Så fick jag för nåt år sen, och oj vad yr jag blev! Det höll i sig en vecka ungefär och gick över av sig själv. Läkaren sa att när man är ung och frisk går det över fort, men äldre kan få dras med det ett bra tag. Så ring vårdcentralen och be att få en tid. Och hoppas att det går över fort!

• NoomiNoomi

Hej igen gott folk.
    Har varit hos läkaren och kollat upp örat. Det var en kraftig inflammation i hörselgången som jag fått örondroppar TerraCotril för.

Och döm av min förvåning när doktorn frågade om jag hade katt
    Han hittade nämligen ett hårstrå på 1 cm inne i örat. Ett svart och vitt hårstrå från min misse. Detta hårstrået hade suttit inkilat mot trumhinnan och irriterat.

• NoomiNoomi

Har fortfarande lika ont i örat trots att jag använder min medicin. Sambon trodde det var svullnaden i örat som gör att det gör ont! Igår kändes det lite bättre men idag är det som i förrgår igen. Himla jobbigt!

• Multihealer

Hej, mår du bättre nu?

Ljus och kärlek
    Kent

• NoomiNoomi

Trodde att jag hade blivit bättre men tydligen inte:

Var hos min syster med min kusin igår.Direkt när jag kom innanför dörren kände jag att något inte stämde. Blev jätteyr. Hörde vad andra sa men reagerade inte typ. La mig på hennes säng och allting bara snurrade. Har ju haft besvär emd örat så jag tror att det är den som är boven i dramat. Efter mycket om och men kom vi överens om att min syster skulle köra hem mig och Anders skulle köra hem min bil. Satte mig upp och allting bara snurrade, var tvungen att springa och kräkas. Därefter blev jag alldeles skakig och frossade som bara den. Kände mig helt klar i huvudet och blev rädd för det som hände. Låg på syrrans toalett med fötterna på toalettstolen. Syrran ringde akut läkare och jag fick ordinationen vila tills idag. De körde försiktigt hem mig. Fick stanna och kräkas av yrseln flera gånger. Yrseln höll i sig i va 5-6 timmar. Somnade och har sovit bra i natt. Vaknade i morse och känner att allt inte är som det ska riktigt. Fortfarande lite yr och har ringt min vårdcentral som de sa att jag skulle göra. Så vid kvart över ett ska jag vara där och kolla upp så det inte är något annat fel med mig. Ska börja jobba nästa vecka och känner mig rädd för att jag ska svimma på jobbet eller att yrseln ska slå till i bilen eller så. För det kommer verkligen som en blixt från klar himmel. Nu ska jag lägga mig och vila tills jag ska till doktorn. Hoppas att det blir bra igen.

Jättejobbigt detta!

• Flutterby

NoomiNoomi: Usch vad obehagligt det låter! Hoppas verkligen att du blir frisk snart. Jag hade något liknande en gång, när jag bodde i England, jag blev snurrig, yr och kunde inte gå rakt, det var "vertigo", alltså svindel! Orsakas av virus(i örat?), så jag fick antibiotika o sedan gick det över. Helskumt! Håller tummarna att du snart blir bra.

• NoomiNoomi

Det känns som att jag går på molntussar. Precis sm i barnfilmer där djuren studsa fram på molnen. Jättelustigt och himla jobbigt.

• NoomiNoomi

Varit hos läkaren nu. Örat såg lite bättre ut

Blodtryck på 133/70
    Crp <8 (normalvärde 0-10)
    HB 140 (normalvärde 110-150
    Puls tror jag låg nånstans mellan 80-90
    Alla reflexer fungerade som de skulle
    Hjärta och lungor lät bra
    Magen kändes okej - hon frågade om jag var gravid men det är jag inte

Ska göra ett borrelia test på måndag och lite andra prover då.

Hon trodde att det kunde bero på att örats kristaller hade kommit i gungning. Jag skulle ta det lugnt i min takt. Blev det värre skulle jag åka in akut. Hade det inte gått över till måndag skulle jag söka läkare igen.

• ALM

Hej ts, skulle nämna det där med kristaller när jag läste ditt inlägg och så såg jag nu att de misstänker det. Det lät likadant nämligen som för min väninna och där har lossnat en kristall i örat, tyvärr inget att göra åt utan detta är något hon får lära sig leva med och till slut är hon van vid yrselattackerna så hon kommer inte märka dem. Hoppas allt går bra.

• Denicet
    Millimani skrev 2006-07-02 01:44:34 följande:

det kan vara vätska bakom trumhinnan. Jag hade så en gång precis som du beskriver. Öronsuset försvann efter ett tag. Gå till husläkaren så kan du kanske få nåt avsvällande. Det är inget farligt iallafall!

Blev någon av er fri från detta? Hur lång tid tog det och hur länge satt locket i?
Svar på tråden Yrsel, öronont,öronsus och chock