• Thisla

har ni ändrat livsstil?

Vi som får vänta länge på plus och har en jobbigare väg att gå än andra som blir gravida *bara sådär* kanske oroar oss mer?

Ni som väntat på era plus, har ni lagt om livsstilen innan/efter grav?
    Tänker då på -minskat koffeinintag, ingen alkohol, mer motion, nyttigare mat, lagt av med rökning?

Har läst att för mkt kaffe kan öka mf-risken och förra sommaren när jag drabbades av mf drack jag faktiskt 5-6 koppar om dagen...
    Har även druckit minst 5-7 enheter alkohol i veckan.
    Nu är jag inte gravid än (men kanske..). Har försökt i +2 år och samtidigt tänkt "man kan inte sluta leva bara för att man vill bli gravid!" Första försöksmånaderna drog jag ner rejält på alkohol, bara nåt enstaka glas vin här och där, föröskte leva så himla sunt.
    Men med tiden tänker man, till vilken nytta? När det ändå inte tar sig.

Sedan jag började med pergotime för 2 månader sedan har jag dock dragit in helt på allt "gift" utom kanske 1-2 små koppar kaffe om dagen. Rört mig mer och ätit bättre.

Hur stor betydelse tror ni livsstilen har?

• Svar på tråden har ni ändrat livsstil?
  • Nyima

Jag slutade röka för tre år sedan, ska erkänna att jag dock är en inbiten nikotinist som inte kan låta bli en snusprilla då och då. Jag har kämpat för att gå ner i vikt och dragit ner på koffeinet (Cola Light, kaffe och svart te) till 1-2 koppar om dagen.
    Jag tror att livsstilen har betydelse även om den kanske inte är avgörande. För mig känns det självklart att göra vad jag kan för att förbättra. Det svåraste är och kommer alltid att vara vikten dock...

• Ior78

Jag har slutat röka, dragit ner rejält på kaffeintaget och så motionerar jag regelbundet allt för att öka min chanser att vi ska bli fler.
    Försöker även att få min sambo att sluta snusa men det går inte så på den fronten :-/ Men jag har fått honom till att äta Zink tabletter i allafall
    Jag tror som Nyima att livsstilen har betydelse och finns det nåt sätt som man kan öka sina chanser så är jag beredd att testa

• Caribe

Jag har oxå slutat röka, även om det slinker ner en fest cigg någon gång
    Har skurit ner på kaffet, börjat träna regelbundet samt äter folsyra och mitt val kvinna vitaminer. Min man äter mitt val man och zink tabletter! I början drack jag ingen alkohol sista veckan innan bim.

Har inte lyckats bli gravid trots 3 inseminationer, inget fel har upptäckts på vare sig mig eller min man men i höst går vi vidare och bekostar privat ivf på sophiahemmet!

Tills dess, unnar jag mig kaffe, alkohol, festcigg, men jobbar fortfarande stenhårt på att nå topp vikten Skönt att ha sommarlov från bebis verkstaden!

Jag tror oxå att ändrad (nyttigare) livstil ökar chanserna, men det får inte gå till överdrift man måste ju även få leva och när det drar ut på tiden att bli gravid så är det inte lätt att hela tiden hålla igen på allt!

• funderarendel

Nja

Jag har aldrig rökt eller druckit alkohol. Däremot har jag minskat kaffet till enbart socialt drickande vid besök och o dyl.
    Jag försöker gå ner i vikt men det är svårt.

• Jesse

Jag rökte och festade innan. Blev gravid två ggr som tyvärr slutade i ma.. Festade båda ggr när jag hade äl. Att jag festade har ingen inverkan alls på att det slutade i ma.

Nu har vi slutat röka. Detta året har varit fyllt med en massa familjetråkigheter så att festa har inte existerat. Men inte f-n hjälper det.

Jag tror på ett vanligt liv fram tills man blir gravid. Att sluta röka är såklart bättre. Att motionera är alltid bra. Men att leva sitt liv som vanligt tror jag stenhårt på. Jag måste det iaf, annars blir jag knäpp!

Svar på tråden har ni ändrat livsstil?