Vad är en utredning?
Jag har precis kommit på en väntelista på ferti. klinik. Och undrar om någon vet hur det går till. Är det lång kö? Kanske är olika, men ungefär.
Jag har hamnat där för upprepade missfall.
Jag har precis kommit på en väntelista på ferti. klinik. Och undrar om någon vet hur det går till. Är det lång kö? Kanske är olika, men ungefär.
Jag har hamnat där för upprepade missfall.
De ska antagligen göra utredning på dig pga dina missfall (?). Privat utredning brukar inte vara lång väntetid på. Hoppas ni får komma dit snart!
Jo jag hamnade där för upprepade missfall. Men vad gör de vid en utredning? Och jag har ingen privat utredning.
Jag har just påbörjat en utredning efter upprepade missfall. Det de utreder är anamnetiska faktorer (såsom ålder, fertilitet), ärftlighet, Endokrina faktorer, innunologiska faktorer, hormonella faktorer samt anatomiska faktorer (av livmoder osv). Vad allt detta betyder vet jag inte riktigt, din läkare kommer informera dig om allt detta när du får en tid. Jag träffade min läkaren ganska snart efter mitt senaste missfall och gick igenom min och min sambos sjukdomshistora, en gynekologisk undersökning samt VUL gjordes. Min sambo och jag fick lämna en del blodprover för en rad olika tester. Sen fick jag förskrivit recept på TrioBe (Bvitaminer och folsyra) som jag ska ta en/dag samt progesteron vagiatorer som jag skall ta morgon och kväll från den dag då jag testat positivt på gravtest. Jag har ännu inte fått några svar på prover osv men det är ju semestertider så jag räknar med att jag kommer få det när min läkare kommer tillbaka från sin semester v 33.
Utöver att utredning påbörjades startade jag en samtalskontakt med en kurator på kvinnokliniken vilket har varit mycket bra för mig. Hon har hjälpt mig att bena ut vad som händer i utredningen samt varit ett enormt emotionellt stöd i denna hiomla jobbiga process.
/född 78
Tack för dina svar det var mycket intressant.
Ja min klinik ha helt stängt under sommaren så jag räknar inte med något förrens i höst.
Jag ska också börja utredning för upprepade missfall. Var och pratade men en fertilitetsexpert förra veckan. Nästa gång jag får mens (i augusti) ska jag ringa första mensdagen och boka tid för att komma in och ta blodprover. De pratade även om röntgen av livmodern. Född 78, har du gjort röntgen också, eller bara UL? Tydligen sputar de in någon slags kontrast (eller nåt) i livmodern för att kunna se om man t.ex. har några ärr som kan ha ställt till problem. Ska tydligen vara ganska obehagligt. Min man ska också in och lämna spermaprov.
Jag ska också göra en utredning pga. mf/ma efter semestrarna i augusti. Känner mig väldigt spänd inför detta. Det är ju bra att veta, men samtidigt känner jag att så länge de inte hittar något, finns också chansen att en graviditet kommer att lyckas. Rädd för att motivationen sjunker om de hittar något fel.
Klara69:
jag har bara gjort UL. A det känns ju bra att de kollar att allt funkar som det ska även om det kommer bli obehag. (hoppas inte bara allt för mycket)
Nioli:
A jag har också tänkt på det där att vad händer om de hittar något fel, vad gör jag då? Men på något sätt så vill jag hellre veta än att ha det så här.
Jag vill också veta, men jag är lite rädd.
Jag ska börja utredning nästa månad. Första mensdagen ska jag ringa och boka tid för prover på dag 3 (har jag för mig). Just nu känner jag att jag vill nog inte bli gravid igen innan jag har gjort lite tester. Jag pallar inte att gå igenom ett MF till. Det känns som tiden rinner iväg ifrån mig. Jag fyller 37 nästa månad och har liksom inte tid, känns det som.
Klara 69: Jag har du inte gjort röntgen, bara VUL? De satt en kateter in genom livmodernhalsen och sputade ett slags kontrast för att kunna se om det fanns faktorer i livmodern som påverkar. Detta var mycket obehagligt, men överkomligt. Detta kan enl min läkare vara svårt att göra om man ej fött barn. Men med anledning av att jag har gjort en skrapning efter ett av mina MF så gick det ganska bra att utföra på mig.
/född 78
Född 78 -- ja det låter onekligen lite obehagligt det där att de kör in en kateter. Men det får man väl stå ut med. Jag har också gjort skrapningar så det kanske hjälper.
Vi har haft ett MF och ett MA, går det fel en gång till så får vi börja utredning.
Jag är här inne och läser lite så jag vet vad det handlar om ifall det händer igen.