• Anonym (undrar)

    Vad tjänar ett familjehem på varje barn?

    Undrar INTE för att jag själv vill bli det!

    Nån som vet vad månadslönen ligger på som familjehem?
    Är den en summa per barn?
    En summa per månad?
    Olika från barn till barn?
    Olika från kommun till kommun?

    Tacksam för svar!!

  • Svar på tråden Vad tjänar ett familjehem på varje barn?
  • Anonym

    tjms:

    utredningshem är inte hemma hos familjer, utan på behandlinshem, i väntan på placering.

  • Immadockan

    Men usch, fy så hemskt att ens tänka tanken på att tjäna pengar på att vara familjehem. Men, jag förstår om det är många som tänker så och som gör så.

    Jag har själv varit familjehemsplacerad som liten och det var den bästa tiden i mitt liv. De var superschyssta och jag har kontakt med dem än idag och de barn som bor/bott hos dem, säger samma sak som jag - de är underbara!

    Vill själv bli familjehem. Skulle kännas skönt att få göra något för någon annan och plats har vi ju. Men det ska ansökas, utredas mm mm och så ska man orka med, det kan vara otroligt tuft också har jag förstått, så kanske att man ska bli lite äldre först. Är bara 25 än så länge, så jag har tid på mig.

  • Anonym
    Anonym skrev 2006-07-10 21:52:02 följande:
    FÅR man bli familjehem om man är sjukskriven,inte då av sociala skäl utan en arm som krånglar.Vi vill så gärna och det ENDAST för att vilja hjälpa till,INGET annat men man får nog inte det om man är sjukskriven misstänker jag.
    Puffar för frågan...är det jourhem då kanske som gäller?
  • Anonym (Entill)

    Det var snack att jag skulle betala mina kostnader till fosterfamiljen av mitt arv som jag fått av min farmor. Dem påstod att det var min soc som sagt det, men det tror jag inte ett dugg på. Jag stack därifrån i samma veva, 18 år gammal, har klarat mig själv efter det. Köpte mig en lägenhet för pengarna jag ärvde istället bla.

  • menu

    vanliga familjehem, som har ett "normalt" barn (dvs inte extra krävande av massa olika orsaker) boende hos sig få runt 3500,- mån minus skatt, samt ca 3500,- utan att betala skatt på för mat , kläder å alla utgifter (tex extra rum, fritidsaktiviteter mm..)

    familjehem som har boende tex varannan helg / varannan vecka å dyl, får dubbla arvoden för helgerna + per dag ersättning.

  • Anonym (jour)

    Vi är kontrakterad jourfamilj i kommunen där vi bor,vi har ett arvode på ca 9000 och sen får vi omkostnad för barnet som bor här,det ligger på 160kr/dygnet.
    Vi har jour 24timmar/dygnet,

    Det handlar ju inte om speciellt stora summor så jag har svårt att tro att man skulle kunna klara sig på att enbart vara jourfamilj/familjehem.
    Tyvärr så finns det säkert dom som uttnyttjar barnen till sin egen vinnig,usch det gör ont i magen att tänka på det.

    Men hade jag velat tjäna stora pengar,då hade jag inte blivit jourfamilj,detta gör vi för att finnas för dom barn och tonåringar som behöver hjälp

  • tjms

    till anonym: jo jag vet vad ett utredningshem är men jag tänkte att det nog låg på samma summa.

  • menu

    sen måste man nog komma i håg att det är svårt att bli jourhem, på flera kommuner har de inga kontrakterade jourhem alls (dvs att man får arvode även då man inte har barn)

  • Link19

    Följdfråga i på den tråd.
    av alla er som yttrar er angående vad man tjänar som fosterhem samt ni som säger att det inte görs för pengarna osv.
    hur många av er har/är fosterbarn eller fosterhem? Har ni underlag för era påståenden eller sitter ni hemma bakom skärmen och antar saker ni egentligen inte har en aning om? Frågar av nyfikenhet.

  • Anonym (w)
    Link19 skrev 2022-08-21 10:35:30 följande:

    Följdfråga i på den tråd.
    av alla er som yttrar er angående vad man tjänar som fosterhem samt ni som säger att det inte görs för pengarna osv.
    hur många av er har/är fosterbarn eller fosterhem? Har ni underlag för era påståenden eller sitter ni hemma bakom skärmen och antar saker ni egentligen inte har en aning om? Frågar av nyfikenhet.


    Tråden är gammal som gatan. Enklare att starta en egen tråd.
  • Anonym (Frisk)
    emptythorn skrev 2006-07-09 20:01:06 följande:

    Jag tror inte att man tjänar storkovan på att vara familjehem,
    det är ju trots allt ett 24h jobb.
    Dessutom är det inte pensionsgrundande, så har man tänkt vara det en längre tid framöver så kanske det är smart att pensionspara.


    Råder delade meningar om man tjänar pengar, men så här säger dom som vet.
    -

    Arvodet för familjehem, vad ligger det på?

    Arvodet för att ta hand om ett barn ligger i regel på mellan 7 000 och 15 000 kronor per månad. Om barnet har studiebidrag dras den summan från din ersättning, och utöver det måste du betala skatt på all ersättning du får. Om du tar hand om 3 barn är en ersättning på 30 till 45 000/mån skälig.


    Den ersättning du får ta del av är tvådelad. Den ena delen ersätter dig för barnets omkostnader, likt skjuts till skola och idrottsträningar. Den andra delen är ett fast arvode vars storlek främst beror på barnets ålder.


     -


    Kan man öppna ett familjehem för att kunna försörja sig?

    Du kan försörja dig med den ersättning du får. Grundtanken är dock att du inte ska ha familjehemsuppdraget som huvudsakligt arbete, då du aldrig vet hur länge barnet stannar hos dig. Det är vanligt förekommande att oseriösa människor tar sig an detta uppdrag för att bli rika.


    Som SvD förtydligar är det populärt att öppna familjehem. Det finns till och med stora företag som säljer familjehemsplatser till kommuner för astronomiska belopp.

  • Anonym (Kak)

    Jag har en bekant som är familjehem, och hon behöver inte arbeta utanför hemmet alls utan att bli särskilt fattig. Å andra sidan har barnet något neurologiskt syndrom med utvecklingsstörning och svår epilepsi. Ständig passning så barnet inte slår sig och täta läkarbesök. Vad samhället än betalar henne är jag säker på att det är extremt mycket billigare än ett hem där personal går dubbla eller trippla skift.  Dessutom älskar hon ungen och det är besvarat. <3

    OT: Vad jag förstått är ingen av barnets föräldrar normalfungerande neurologiskt och att de är nöjda med hur det ser ut idag.

Svar på tråden Vad tjänar ett familjehem på varje barn?