• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälper avslappning mot ofrivillig barnlöshet?
  • Enzo
    bigmouth skrev 2006-07-16 15:54:44 följande:
    Nej, absolut inte, och det är ett hån mot ofrivilliga barnlösa att säga åt dem att "sluta tänk så går det!".
    Håller med dig fullständigt! Skrattande
  • brokig

Att bara "slappna av" lär ju inte leda till så mycket effekt. Om man däremot blir väldigt fixerad och börjar må väldigt psykiskt dåligt så är det ju inte alltid toppen för barnlösheten. Är man ständigt spänd, stressad, nervös och ångestfylld så påverkar man hela kroppen negativt, både hormonellt och på andra sätt. Jag brukar under väldigt ångestfyllda perioder (lider av generaliserad ångest) få väldiga svängningar i min menscykel och det är ju inte bra för befruktningen. Sen är det likförbannat väldigt dålig stil att säga "slappna av" till en labil person eftersom det är ungefär lika lätt som att säga åt en anorektiker att äta.

• Jessica24

Nej, det tror jag inte (är inte ofrivilligt barnlös) .

• glasbubblan

Definiera avslappning...

Håller med Pissypopi, mye och brokig!

Jag tror nog att det kan funka i flera fall, om man liksom förlikar sig med tanken på att det inte blir några barn. (Förutsatt att det det inte finns några upptäckta "fel").

• Peki

Ojojoj vad jag har hunnit slappna av och tänka på annat under de senaste tre åren, men inte har det hjälpt för det *skrattar*

Inte ens beskedet att vi kommit fram i IVF-kön gjorde att vi blev gravida, trots att vi fick höra av andra att vi då naturligtvis skulle fixa det på egen hand *ironisk*.

Det är bara dumheter och det inte bara skuldbelägger den som är ofrovilligt barnlös. Det är en väldigt bekväm förklaring för den som inte är ofrivilligt barnlös eftersom den personen inte behöver ta reda på fakta och sätta sig in i vad barnlöshet innebär.

Det finns inga vetenskapliga undersökningar som visar att man blir barnlös av att vilja bli gravid och tänka på det. Däremot finns en undersökning som visar att möjligheten att bli gravid vid en IVF inte påverkas av stress.

Och snälla, kom inte dragande med den studie som visar att stress kan påverka hormonbalansen i kroppen så att ägglossning uteblir, för det är _inte_ det vi talar om nu.

• Thalis
    bigmouth skrev 2006-07-16 15:54:44 följande:
    Nej, absolut inte, och det är ett hån mot ofrivilliga barnlösa att säga åt dem att "sluta tänk så går det!".
    Håller med dig jag också!
    De flesta mår bra av att slappna av men vi är alla olika individer som funkar på helt olika sätt!
    Ta mig som exempel: Jag mår bäst under stress,är mer effektivare och saker och ting blir perfekta! Det är därför jag kan ha det jobb jag har!  Nu har jag semester och tar det lugnt, det enda jag vill är sova bort dagarna tillsammans med maken
  • Polgara

För mig var det så..jag ville så mycket att det vart en stress..vi gav upp och lade alla tankar på ett syskon...och nu har vi 2 barn!

Så i VISSA fall så tror jag på att slappna av....

• smurfan2

Men alltså, allvarligt, är ni medvetna om att begreppet "ofrivillig barnlöshet" är klassat som en _sjukdom_, och alltså inte innebär att "man har lite svårt att bli gravid på stört"? Ni som är medvetna om att det är en _sjukdom_ och ändå tror att avslappning hjälper, brukar ni rekommendera det till andra sjukdomstillstånd också? T ex cancer, hjärtproblem, dåligt funderande njurar?

Och sen att ni, som envisas med att komma med rådet "slappna av" och själva inte haft problem att bli gravida, inte förstår att det är kränkande för någon som är ofrivilligt barnlös, skulle ni gå in i trådar som handlar om t ex grav övervikt och säga att "kom igen, tänk inte så mycket på det så ska du se att du rasar i vikt och blir lika smal som jag"?

• Polgara

smyrfan2: Du känner inte mig och du vet ju inte hur länga vi har fått kämpa för att få barn....har provat mig fram med bla Pergo utan restultat...massa blodprover hit och dit så jag har faktiskt ett hum om hur det är att lida av ofrivillig barnlöshet.Även att lida av sekundär barnlöshet....2 missfall...och skulle påbörja en utredning med bla äggledarsköljning.
    Men mot alla odds så har vi lyckats endå.

Sen att en del aldrig lyckas kan jag bara säga en sak:INTE rättvist!!Och jag beklagar det verkligen.

Mvh Polgara

Ps I vissa fall så vet man ju inte ens varför man inte blir gravida trots att allt ser bra ut.

• bunny75

Avslappning hjälpte mig... struntade i alla stickor, kosttillskott och annat man håller på. Åkte på semester, drack mängder av skumpa, låg på stranden och slappnade av. Funderade om att starta eget med min sambo...

Det funkade... efter ett års försök blev det ett +

• smurfan2

Polgara, jag förstår överhuvudtaget inte ditt inlägg som en reaktion på mitt inlägg.

• Polgara

smurfan2: Jag trodde nästan att du inte tyckte att jag "hörde" hemma i tråden och vill bara berätta min ståndpunkt i det hela med att slappna av.

Tänkte även på din mening där du nämner att känna sig kränkt, så har jag aldrig uppfattat det inte ens under tiden som vi kämpade.

Ähh,ville inte att det skulle missförstås bara...hmmmm måste vara för varmt för mig just nu men jag hoppas att du förstår nu...hmmmm...

F-låt om du blev arg eller så på mig...Fot i munnnen

Svar på tråden Hjälper avslappning mot ofrivillig barnlöshet?