• nouva

ta med bebisen på jobbet - jobba hemifrån?! vill inte vara mammaledig...går det?!

Hej!

Jag är en sån där som älskar mitt jobb. Är statligt anställd och funderar på hur jag ska säga till min chef att jag är gravid. Jag har ett sånt jobb att jag skulle kunna ta med mig bebisen och ändå kunna fullfölja mitt arbete.

Jag vill om det går ( som det känns nu) jobba 4 dgr i veckan.
    är det nån som vet om man har rätt att göra det / vad säger lagen?
    Alt kan man jobba hemifrån (flyta kontoret hem)....vad säger lagen...

Är det nån här som gjort/ funderar på samma sak.

• Svar på tråden ta med bebisen på jobbet - jobba hemifrån?! vill inte vara mammaledig...går det?!
  • Nåran

Vill inte låta fördömmande, men tänk dig för!! Ditt barn är bara liten en gång... Missa inte den chansen. Jobbet finns kvar, men inte barndomen.

Sen behöver du ju inte vara hemma på heltid hela tiden, har du en pappa att dela tiden med så gör det. Det är viktigt för honom också att få vardagsliv med barnet.

Själv ska jag vara hemma första amningshalvåret, ev lite längre sen delar vi å resterande tid och jobbar 2 resp. tre dagar i veckan. Det kommer att bli super tror jag.

Ellinor

• Titti och mini

Vet inte om du såg mitt svar på din andra tråd så skriver här också
    Jag har haft lite liknande funderingar och får se hur det blir.

Rätt att jobba har du såklart, ingen "tvingas" vara ledig Om bebben kabn vara på jobbet eller inte beror nog mer på om den stör nån eller inte o bara du gör dit jobb så borde ingen kunna klaga.

• nouva

Jag vet att de felsta vill vara hemma med sitt barn, i alla fall den först atiden. Men jag tror att man är en jätte bra förälder även om man vill fortsätta jobba.

Min man har egen firm aoch han kommer inte kunna var aledig med bebisen. Jag levde i en föreställning oma tt vi skulle dela på allt, var aled ig lika mycket, men det komemr inte att gå. Faktum är att han, hur mycket han än vill, inte kan vara ledig och borta från sitt jobb.

Jag tror endel behöver vara hemma med sin bebis och det gör de klokt i, medan jag är sen sån där som inte skulle klara av att vara hemma. Jag tycker mitt jobb är intressantast i världen och det sociala är jätte viktigt för mig. SÅ jag tror nog, att om det bara passar för jobbet så är det inte alls en dum idé att ta med bebisen på jobbet.

• bigbelly

om detta är vad du verkligen vill och det verkligen funkar så gör det...
    du är ju inte en sämre mamma för att du har med din baby på jobbet

du missar ingenting och din bebis blir van vid socialt liv,

du kommer ju vara tvungen att stanna hemma ett tag efter förlossningen tills du känner dig som en människa igen utan diverse skavanker som kan tänkas uppstå *ler stort*

funkar det för er så ska ingen annan bry sig och komma med fula kommentarer, alla är vi olika... lika olika som svaren du antingen kommer få här på tråden...

lycka till och tala om senare vad du valde att göra

• lillajess

Tycker också du ska göra vad som känns bäst för dig.

Men ett råd - bestäm inget just nu, ha alla dörrar öppna, du kan komma att ändra dig när väl bebisen är född och då känns det nog jobbigt att ha lovat att man ska börja jobba så snart igen.

• alan

Jag tror att bebisen mår bra var den är så länge den är med någon av sina föräldrar..

• Gävletjejen

Du har rätt att jobba hur du vil om arbetsgivare går med på det. Om du vill jobba hemifrån tror jag att det är några extra försäkringar som behöver upprättas, men jag är inte säker. Naturligtvis kan du inte ta ut föräldrapenning samma dagar som du jobbar.
    /Gävletjejen.

• TUVA77

Inget direkt svar på dina frågor, men man kan verkligen ha ett socialt liv utanför arbetet. Om du helst vill arbeta så ska du givetvis göra det, men ett tips är att känna efter när bebisen är född ...

• Räkan77

Jag har svårt att se att en statlig arbetsgivare kommer acceptera att du har med dig bebisen på jobbet som en permanent lösning. Blir ju svårt att arbeta fullt ut och ta hand om barnet samtidigt, det är ju omöjligt att på förhand veta vilken sorts bebis du får.

Svar på tråden ta med bebisen på jobbet - jobba hemifrån?! vill inte vara mammaledig...går det?!