• Anonym (undrar..)

ni som röker under graviditeten.. undrar en sak som ni kanske vill svara på?

Satt här o funderade lite på detta med rökningen o graviditeten..
    många säger att de röker bara 3 till 5 st cigg om dagen och då undrar jag om det finns de som röker 15+ ??

Tycker jag hör många som röker såå lite o då kan man tycka attdet inte e såå farligt igentligen för de e så lite men jag tycker de borde finnas de som röker mer..

var gärna anonym.. för annars kommer väl moralltanterna med pekpinnarna...

Jag kan tillägga att jag röker o ska snart födda o har hittils inte haft ett enda problem utan magen växer som den ska o barnet växer som det ska.. e tom lite större där inne !!!

• Svar på tråden ni som röker under graviditeten.. undrar en sak som ni kanske vill svara på?
  • Mirva

Ja, det har foetts barn till alkoholist- och narkomanmammor ocksaa som har klarat sig alldeles utmaerkt!

• zandra80

Nu förstår ja inte vad du menar.. Ja anser verkligen inte att d e ok att röka under graviditeten men man gör så gott man förmår.. Och ja anser inte att man ska dricka eller använda narkotika heller!!vet inte hur du fick det till de!

• Mirva

zandra80: Nu foerstaar inte jag vad du inte foerstaar... Jag foerstaar att du inte tycker att det aer ok att roeka under graviditeten. Du skriver att dina foeraeldrar och dina syskon aer ganska normala, och jag skrev att det har foetts barn till alkoholist- och narkomanmammor som klarat sig alldeles utmaerkt. Helt jaemfoerbart, daa riskerna med roekning under graviditeten aeven kan vara mycket farligare. En del roekande gravida kan ju faktiskt faa foer sig att det inte aer saa farligt att roeka naer de staendigt faar hoera att det ena och det andra barnet klarat sig trots roekande foeraeldrar.

Jaettefint att du lagt av med roekningen! Det glaeder mig.

Jag foerlorade min son foerra aaret i maj, i ploetslig spaedbarnsdoed, aeven fast jag inte roekte under graviditeten, och det aer verkligen ingenting jag oenskar naagon att uppleva.

• zandra80

okej.. Då e ja med=) Ber om ursäkt.har så mkt hormoner nu för tiden=/ jo ja har träffat på sånna tjejer här.. Gravida som hävdar att d inte har några risker att röka under graviditeten och d e ju helt bisarrt att påstå något sådant! Ja vill bara att man ska förstå hur svårt det är att sluta.. Det är ett nervgift som man blir snabbt beroende av.

Ja tycker att det är hemskt d som hände dig.. skickar en kram!

• Anonym (B)
    va skönt att det har lungnat ner sig här=)
  • Anonym (Va???)

mirva: "En del roekande gravida kan ju faktiskt faa foer sig att det inte aer saa farligt att roeka naer de staendigt faar hoera att det ena och det andra barnet klarat sig trots roekande foeraeldrar."

Om man ständigt får höra det....då kanske det inte är så farligt iallafall? Eller? Alla vet att det inte är helt ofarligt, men kanske något överdrivet.

• AnneSophie
    Anonym (Va???) skrev 2006-10-27 00:12:06 följande:
    Om man ständigt får höra det....då kanske det inte är så farligt iallafall? Eller? Alla vet att det inte är helt ofarligt, men kanske något överdrivet.
    Märkligt resonemang...
    Exakt vad är det som är överdrivet menar du? Riskerna?
    Finns väl ingen normalfuntad människa som seriöst kan ha missat de risker som är förknippade med just rökning, och rökning under graviditeten. Eller?
    Överdrivna risker? Skulle inte tro det.
    detached parent - evolution in progress
  • Anonym (Va???)

AnneSophie: Men enligt mirva så får man ju ständigt höra att det gått bra ändå........

• AnneSophie
    Anonym (Va???) skrev 2006-10-27 00:17:29 följande:
    AnneSophie: Men enligt mirva så får man ju ständigt höra att det gått bra ändå........
    Ja, det är förvisso helt sant...men det innebär ju inte att de tunga bevis för rökningens farlighet bara poff försvinner.
    Rökning är farligt, rökning under graviditeten skadar fostret på ena eller andra sättet. Så är det bara och det går inte att argumentera sig bort från det oavsett hur mycket man vill.
    detached parent - evolution in progress
  • Anonym (Va???)

Anne Sophie: Ja, rökning är farligt, och ja, rökning KAN skada fostret på det ena eller det andra sättet.

• rosmas

Gokväll! Hittade in på den här tråden för första gången nu ikväll! Tycker det är läskigt att läsa om att så många röker under graviditeten!

Min mamma rökte under min storebrors graviditet, och han var väldigt väldigt dålig när han föddes. Nu vet vi ju inte om det berodde på detta, men risken finns!

Hon rökte inte under tiden hon var gravid med mig men började igen efter att hon hade ammat klart.

Den första cigaretten jag rökte hade jag snott från min mamma! Jag över övertygad om att jag hade inte börjat röka om det inte hade varit för att hon röker!

Så, även om det inte händer något med din bebis i magen, så kanske han eller hon påverkas av dig senare i livet och blir en rökare själv.

Och det vet väl iaf alla, vad rökningen gör med ens egen kropp? Vill du utsätta ditt barn för det?

Så nu har jag fått skriva av mig lite. =)

Trevlig helg!

• Anonym

Jag tycker att ni som röker under era graviditeter ska veta att era barn aldrig kommer att utveckla 100% lungkapacitet. Är era ciggaretter värda det??

Jag röker själv i vanliga fall men gör inte detta under min graviditet, jag dömer ingen det är ert beslut. Jag tycker inte om när folk talar om för mig hur jag ska leva mitt liv så jag tänker inte tala om för någon annan hur de ska leva sina liv men jag är bara nyfiken på varför man röker under sin graviditet, bebisen får ju också i sig det...

• Anonym (Ånger)

En gammal tråd men kan inte låta bli att skriva. Slutade tvärt röka då jag plussade med första barnet och det var ett h*lvete, verkligen inte lätt! Kroppen for i total chock. Men jag klarade det. Dum som jag var så började jag på nytt efter amningen.. Sedan blev jag gravid med vårt andra barn och där satt jag igen med cigg. Kände enorm press att jag måste sluta då jag klara det första gången. Tyvärr gick det inte, minskade men slutade inte helt, vilket jag ångrar nu otroligt mycket. Nu efteråt så tänker jag inte alls på att barnet föddes ju normal storlek, nej då, nu sitter jag varje dag och tänker på vad mitt barn kan få senare i livet.. Men gjort är gjort och kan inte annat än att vara tacksam för att mitt barn i alla fall kom till världen trots min dumhet. Men dömer verkligen ingen gravid som inte kan sluta röka för det är otroligt svårt! Planerar vi ett tredje barn så ska jag hålla mig rökfri före jag blir gravid. 

• Anonym (MM)

Det man kan göra då om det är så svårt att man inte klarat det är ju att se till att inte bli gravid.

• Anonym (Ms)

Jag har varit storrökare men när jag blev gravid så slutade jag. Jag visste inte de första 4 vevorna att jag var gravid men när jag fick veta det så slutade jag röka direkt. Det är svårt att sluta röka men hallå får man veta att man har ett barn i magen så väger det mer än cigarretter. Det finns nikotinplåster tuggummi. Skärp er om att ni säger ni är beroende av cigg man har ett val och sen väljer ju inte barnet att få massa gift i sig det är du som mamma som ger ditt barn det.
    Min dotter har astma vilket jag klandra mig själv för men hade jag vetat tidigare i min graviditet så hade jag slutat direkt där och då. 

Svar på tråden ni som röker under graviditeten.. undrar en sak som ni kanske vill svara på?