• Toadette

Missfall och koffein?

Jag måste bara kolla med er som fått flera mf. Dricker ni mycket koffein? Jag har fått 3 mf och ända gången jag lyckats bli gravid och inte få mf var när jag helt la av med koffein.

Nån som vet om det finns ett samband mellan tidiga mf och koffein?

Jag har svårt att tro att jag bara haft otur 3 ggr........

• Svar på tråden Missfall och koffein?
  • Toadette

Men shit! Det är ju inte konstigt att jag får mf i så fall. Jag dricker mååånga glas cola varje dag...... Nu är det slut, eller sista dagen ifdag... Imorgon då är det slut på coladrickandet!

• Tiger Af Lilja

hmm första mf jag fick drack jag extremt med kaffe var beronde.. ansra mf drack jag väl ganska mycket.. men nu har jag börjat minska.. ska nog sluat helt med koffein.. !!!

• lillvilda

oj vad orolig jag blir..usch å fy nä nu får de va nog med cola! Det är väldigt gott men inte värt ett mf..fyy.

• Eva A

Oj, ja, det är nog bäst att sluta med kaffet då. Ni som slutat dricka kaffe, eller åtminstine dragit ner på kaffedrickandet,har ni gjort det redan innan ni blev gravida eller har ni väntat tills konstaterad graviditet? Kanske en konstig fråga, men det kanske kan vara så att det kan påverka redan innan, att man "tömnmer" kroppen på allt "skadligt". Jag vill gärna prova allt för att slippa mf igen, men samtidigt är ju kaffe så himlans gott!

• julia6

Jag fick tipset av min akupunktör att helt sluta dricka kaffe,cola, grönt te,dvs allt som innehåller coffein. Sedan hade hon en hel lista med kostråd och vilka kosttillskott jag skulle ta också. Kanske var det kombinationen av allt och så behandlingarna som jag fick som gjorde att det gick vägen på första försöket.
    Kramissar

• Sentute

Jag frågar som Eva A, bör man alltså lägga av med cola och kaffe redan nu innan man blivit gravid? Har i dagarna börjat spreya inför ett IVF.

Jag dricker både mycke kaffe och cola varje dag. Colan kan jag nog lägga av med utan problem (supertrist visserligen men inga problem) men utan kaffet får man ju huvudvärk. Om det är så att det är ökad risk för missfall slutar jag på en gång när jag blir gravid inget snack om saken men är det så också att det är svårare att bli gravid också vid kaffedrickande? Isåfall bör jag ju lägga av ganska snart..

• greta2

I  en bok jag har av Zita West, Fertility & conception- the complete guide to getting pregnant, så rekommenderas att sluta dricka kaffe helt. Zita West, som är bma och nutritionist skriver i sin bok att mer än 2-3 koppar kaffe/ dag kan göra att det tar 50 % längre tid att bli gravid.
     Jag tänker dricka 1-2 koppar kaffe dagligen tills jag ev blir gravid och sedan lägga av med kaffe helt. Man måste ju leva också. Kan ju sköta sig för övrigt. (Träna, äta rätt, äta folsyra etc).
     Jag vet inte om allt stämmer i boken men mycket är vettigt däri, tycker jag. Hon skriver absolut inte bara om kostråd utan är ganska heltäckande i detta ämne, som vi alla är intresserade av här. Jag köpte boken på nätet, om någon är intresserad, på www.amazon.se Jag tror att de rear den nu! 

• Kun

Hädanefter ska jag bara dricka rött te ( innehåller inget Koffein )!

• Toadette

För min del slutade jag innan jag äntligen lyckades bli gravid och fick min son!!! de andra gångerna fick jag mf fast jag slutade så fort plusset kom.....

• Bliglin

Om det nu är så att koffein har en sådan negativ effekt även på att lyckas bli gravid som greta2 nämner så undrar jag: Innebär det att killen också är medräknad i denna teori om att det tar 50% längre tid? Ska även killen sluta med kaffedrickandet?
    För jag har inga problem med att skippa kaffet... men tror min sambo skulle gå i taket utan kaffe, tyvärr

• Linnea 2

Te vågar jag dricka iallafall. Tänk på engelskmännen: hade det varit farligt att dricka te när man är gravid så hade det väl inte funnits en enda engelskman kvar så mkt te som de dricker:))

Jag tror på allt i måttliga mängder( Obs ej alkohol o rökning osv)

• greta2

Förrutom det jag skrev ovan så tror jag OCKSÅ att det som ska bli det blir... 
    Om det vore så noga så skulle det inte födas så många barn och det föds det ju. Jag vet flera som druckit kaffe och coca cola under sina graviditeter och fött friska barn. Men vissa har ju så lätt.
    Men det spelar ingen roll, jag tänker skippa kaffet om jag kan vid nästa ev graviditet. Om man haft två missfall, som jag har haft, så kan man lika gärna försöka leva så nyttigt som möjligt. Åtminstone är det bra psykologiskt. Det är ju dessutom lättare att ändra sitt beteende än sin mans.

Svar på tråden Missfall och koffein?