• rockmind

Ska man tro på detta?

Nu blev jag ju inte lugnare direkt. Har haft ett mf i maj och är nu gravid igen i vecka 6. Jag är 28 och min sambo är 41. Läste detta i Aftonbladet idag:
    www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,865323,00.html

Vad tror ni, finns det verkligen belägg för att detta sklle stämma? Har aldrig hört det från någon annan forskning... Fasen, vad man ska oroa sig hela tiden.

• Svar på tråden Ska man tro på detta?
  • CeeJay

Det ser ju ut som att det är en "forskningsstudie" så det är nog helt korrekt med resultatet - men försök att VÄNTA barn och inte ett till missfall.

Jag har inga som helst erfarenheter av varken jättehög ålder eller missfall så jag kanske inte är "rätt person" att skriva här men ville ändå säga GRATTIS till kotten i magen, lycka till och hör av dig till MVC för att stilla din oro. Du kanske kan vända dig till privat gyn och göra vul tidigt för att lugna din oro. Lycka till !

• greta2

Jag tycker det finns många människor som det går lätt för att få barn, fast både mannen och kvinnan är 30-45. Förr var väl ofta mannen äldre än kvinnan, ibland mycket äldre. Det är väl typiskt för journalister att formulera sig så att man tror att risken är så hög så det är lika bra att lägga ner projektet direkt. (Det gäller ju även mammor 35+). Det har (på länge) aldrig fötts så många barn som nu! Senast såg jag en tidningsrubrik (som inte har med detta att göra) som talade om att "allt fler vill byta kön..". Vad är det för formulering!? Så förut ville 1% byta kön, nu vill 5 % det och snart är vi uppe i 50%. Jag trivs mycket bra som tjej och jag tror att de flesta vill fortsätta vara det kön de genetiskt är.
    Så, strunta i tidningarna, "kör på istället". (Det brukar jag och mina vänner säga till varandra). Lycka till!

• rockmind

Ja, egentligen borde man väl strunta i 90 % av allt som skrivs i tidningar, men man kan ändå inte låta bli att ta åt sig informationen ibland. Men i och för sig, idag är det ju faktiskt vanligt att man väntar till senare med att skaffa barn, även kvinnorna är ju över 40 idag. Jag hoppas det inte ligger så mycket sanning i det hela, men ville ändå höra er andras synpunkter.

• YamYam

Hmmm, jag tror du ska ta det med en nypa salt egentligen.
    För det första är det en amerikansk studie och amerikanska män lever ju på ett annat sätt än svenska.
    Ta deras matkultur som exempel, så i USA tror jag den studien stämmer.
    Jag har en väninna som är 28 år gammal, hennes pappa är 78.
    Han var 50 när hon kom, han var 53 när hennes lillebror kom.
    Så jag tycker inte alls att du ska ta den studien på alldeles för stort allvar!

Grattis till den lilla och lycka till med allt!

• YamYam

Ingen fara, det är därför jag finns här

• jamis

Min mosters man var 43 när de fick deras första barn. Själv var hon 32. De fick 4 barn på 6 år, så pappan var 49 när de fick sista. Det ska nog gå bra!

Svar på tråden Ska man tro på detta?