Kromosomtansluckation
Hej!
Har en underbar dotter på 7 år, nu vill vi ha ett syskon. Första graviditeten för sju år gick som en dans man kunde inte tänka sig att något skulle vara fel. Min sambo och jag beslutade oss att skaffa ett barn till. Fick för ca 1 år sedan ett missfall. Nästa gång jag blev gravid ca 5 mån efter, så blev jag jätte glad när testet visade plus, men glädjen byttes snabbt till förtvivlan när jag efter många kontroller och ett fostervattens prov fick reda på att mitt barn bar på ett ovanligt kromosomfel, detta kromosom fel heter 3q+, barn med detta fel lever inte länge och har grav utvecklingsstörning samt kroppsliga missbildingar. Gjorde då en smärtsam abort i v20+3. Det visade att jag är bärare av denna transluckation och att risksiffran liggen på 50%. Blev nu gravid igen efter ca tre månader för tredje gången, men det blev missfall för två dagar sedan. Känner mig så klart knäckt nu och undrar om 50% verkligen kan stämma. Finns det några andra som också är bärare av något som orskar missfall eller sjuka barn.
Zara