Crista
Jag har varit i kontakt med denne läkaren via e-mail, jag kopierar allt så att ni får läsa hur det går till.
Kære patienter med gentagne spontanaborter (uppreppade misfall) Tak for henvendelsen. Jeg får så mange E-mails fra udenlandske patienter med gentagne aborter, så jeg har ikke længere tid til at besvare dem individuelt.
Jeg kan meddele, at jeg ikke længere har nogen privatklinik for patienter med gentagne spontanaborter, jeg har for lidt tid til rådighed.
Udenlandske patienter inklusive svenske kan blive undersøgt og eventuelt behandlet på klinikken for gentagne spontanborter (abortus habitualis klinikken) på Rigshospitalet i København, hvor jeg arbejder. For svenske patienter kræver det, at der bliver sendt en henvisning (remis) fra en svensk læge, enten en praktiserende læge eller en speciallæge, til abortus habitualis klinikken. Når den er modtaget, sætter vi patienterne på en venteliste, som er ca. 8 måneder.
Hver konsultation for udenlandske patienter koster ca. 1300 danske kroner, som skal betales til Rigshospitalet ved hver konsultation. Hvis det bliver aktuelt med dyre behandlinger så som infusioner med intravenøs immunglobulin (gammaglobulin), kan patienterne enten købe det i Danmark til en reduceret pris (men stadigt dyrt, ca. 8500 kr pr infusion, og der skal gives 5-8 infusioner i graviditeten) eller, hvis de kan få en recept fra en svensk læge, kan de købe det i Sverige med högkostnadskjut.
Jeg har desværre ikke tid til at svare på specifikke spørgsmål om undersøgelse og behandling, men hvis I får fremsendt en henvisning, vil vi sende informationsmateriale til jer med posten.
Med venlig hilsen
Ole B. Christiansen, overlæge, dr. med
Fertilitetsklinikken 4071
Rigshospitalet
Blegdamsvej 9
2100 København Ø
Danmark