• Sånglärkan

Fiskallergi/överkänslighet?

Vår ettåring är konstaterat äggallergiker och vi har den senaste månaden sett att han kliar sig även då han ätit fisk.
    Han har ätit lax med stor aptit och mått bra efteråt, men nu har han vid tre tillfällen ätit Alaska Polloc och reagerat.

Har vi bara haft otur och han fått utslag av annat just dessa dagar när det varit fisk på menyn eller kan det verkligen vara så att man reagerar olika på olika typer av fisk?

Om inte, kan man ändå fortsätta ge honom den fisk han inte reagerat på?

Reaktionen har kommit omedelbart som röda kliande fläckar där fisken tagit på huden och hållit i sig någon halvtimme efter att vi noga tvättat huden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-08-16 20:56:01:
    Vi kommer naturligtvis att höra av oss till vår allergisköterska, men skulle vilja höra från några föräldrar med egna erfarenheter.

• Svar på tråden Fiskallergi/överkänslighet?
  • Sånglärkan

Puffar upp.
    Hallå "allergiföräldrar"!!!

• Filippas Mamma

Vår tjej har reagerat  med kliande när hon äter torsk, men inte när hon äter lax. Har pratat med allergiavd.  de sa att fetare fiskar (lax, ål) ofta går bättre. Vi gjorde test på fisk och de gav bara lite utslag. Hon har även visat på äggvita, men jag tycker att det blivit lite bättre, hon är nu 14 månader.

• Filippas Mamma

Vår allergiläkare sa oxå att när barnet regerar inom en timme på något sätt, så är det en kraftig reaktion. Barnet ska då inte utsättas för det födoämnet. OBS! detta är vad de sa till oss.

• Sånglärkan

OK
    Tack Snozzy
    Det låter intressant att ni har liknande erfarenheter vad gäller lax/torskfisk.

Jobbar så knepiga tider så jag har inte lyckats få tag på allergisköterskan, men vi ska inte ge honom mer fisk förrän vi fått expertutlåtande.

• Sånglärkan

Kan tillägga att vid de första två tillfällena fick han inte så mycket utslag så vi tyckte inte de var så allvarligt, men det som blev nu sist var ganska kraftigt uppblossande utslag.

• elegi

Min dotter reagerade med starkt röda kinder varje tis em, det tog ett bra tag innan det kopplade....dagis åt fisk på tis, efterkontakt med läkare togs fisk bort helt reagerade även på kyckling som fått fiskfoder bla. nu ca 2 år senare tyckte dietisten att vi skulle börja testa andra fiskfamiljer än just torsk (som det är hon har fått på dagis) hon har provat lax det går bra hon har provat makrill och det går oxå bra. Som jag förstog det på dietisten så var det ganska vanligt med just torskallergi

• Sånglärkan

Tack alla!
    Precis som flera skrivit säger även vår allergisköterska att det kan vara olika på reaktionen om det är torskfisk eller annan fisk.
    Hon tyckte att det var OK att ge ex. lax om han ville äta det, så nu har vi fått ett allergiintyg att lämna till dagis där det står att han inte ska äta ägg och att "fisk ges med försiktighet och enligt förälders anvisning", det känns tryggt!

• SaraoAlbin

Har bekant som kan äta lax och skaldjur men ej övrig fisk.

• Morcia

Man kan vara allergisk mot olika sorters fisk. Vår son är allergisk mot vit fisk, all annan fisk går bra. Vi gjorde en allergiutredning när han var 2 år pga att han reagerat när de ätit fisk på dagis.

• Knn

Vem får inte utslag av djupfryst Alaska pollock? Det är inte människoföda.

• Abruzzese

Vår tjej åt fisk under de första "barnmatsåren" utan problem. Men när hon var ca 4 år så fick hon plötsligt en jättekraftig reaktion. Hon skulle hjälpa till med matlagning och grejade med en färsk bit lax. Hon fick massor av nässelutslag där fisken varit i kontakt på kroppen och en extrem klåda. Trots att jag tvättat händerna minst 3 gånger och väldigt noga, så kunde hon få klåda och utslag när jag smörjde in henne (exembarn och smörjs in varje dag). Så vi förstod att hon var väldigt känslig.

Vi tog kontakt med Barnmedicin som efter pricktest och blodprov kunde bekräfta allergi mot "Torsk" Alltså fisktypen kotlettfisk. Har dock under hela tiden kunnat äta annan fisk (plattfisk) som rödspätta etc, men klagat på klåda och bett om allergimedicin. Barnmedicin menar att vi skulle fortsätta att ge henne fisk och "öva upp" kroppen. Det är nog vi föräldrar som tycker det är jobbigt att utsätta henne för det. Nu, nyss fyllda 7 år, går hon fortfarande på fiskfri kost i skolan, och känns som det är samma status som vid 4-års åldern. Kanske blivit något bättre.

Innan detta hände hade jag aldrig hört talas om allergi mot fisk. Skaldjur kände jag till men inte mot fisk.

Bra att ni bokat tid för utredning. Hoppas det löser sig för er.

Svar på tråden Fiskallergi/överkänslighet?