• justdoit

Vad har ni för erfarenhet av olika försäkringsbolag vid bilolyckor?

Hej på er!
    Vad har ni för erfarenhet av olika försäkringsbolag när det kommer till ersättning osv vid olyckor med fordon?

Jag har just avslutat ett 2 och en halv månads (!) krig mot Volvia (IF) där jag var motpart och skulle ha ersättning av dem för en olycka i juni..

Jag har LF (Länsförsäkringar) och jag har aldrig haft några problem med dem. De har alltid varit snabba med hanteringen av ärenden osv, men efter det här kommer jag ALDRIG någonsin att vilja ha med IF att göra igen!

Hur är de andra försäkringsbolagen tycker ni? Och är det någon som har något gott att säga om IF?

• Svar på tråden Vad har ni för erfarenhet av olika försäkringsbolag vid bilolyckor?
  • hando

Tjena jag har alltid haft folksam och det har fungerat som en dröm ... Lycka till med dit ärende

• nassepånken

jag vet bara att if (för mig som är lite yngre) har premier som ligger ca 70-100% över konkurrenterna.

själv har jag nu aktsam men vet inte hur de fungerar, har inte behövt deras hjälp.

i somras var jag med i en seriekrock. min bil blev inte skadad, om den varit ny hade det nog synts, men jag kan inte peka på någon speciell repa på kofångaren som skulle komma från incidenten. den vållande bilisten (tre bilar bakom mig) hade trygg hansa, de har skickat två brev för att påminna om att det inte är för sent att anmäla skada, och tipsat om bra verkstäder. låter seriöst tycker jag.

en gammal kollega till mig var gift med en gubbe som hade ett taxibolag, han varnade för salus, de är tydligen omöjliga att ha att göra med.

• Johbe

Har bara varit med om ett fall, en viltolycka då jag krockade med en älg.

Inga som helst problem, och jag har länsförsäkringar. Det roliga i mitt fall är ju att man lämnar in bilen till en mek som ska uppskatta hur mycket det kostar att laga den, om det värdet överskrider 80% av bilens värde före krash, så skrotar dom och man får pengar för en ny bil.

Reparationen av min bil efter älgkrocken blev på ca 95% av bilens dåvarande värde, dom hade uppskattat lite fel, mest troligt för att tjäna cash. Jag hade inte haft nått emot en ny bil, men jag är inte missnöjd med reparationen heller, finns inte ett spår eller nått av att bilen har varit grovt krockad.

• Familjen Norrman Almqvist

volvia funkar klockrent

• Pucke

Hade volvia första olyckan och det var inga problem.
    Singelolycka med ett räcke. Trimmad volvo 850. Dock höll dom på att upptäcka trimmet, som tur var hade jag kontakter på volvo som bytte box åt mig.

Sedan bytte jag till LF och körde in i rumpan på en fiesta med min s40. Inga problem där heller.. bara betala självrisken och se glad ut.

Nu har jag Sveland försäkringar, har inte råkat ut för nåt än. Men min kompis fick sin backspegel sönderslagen och ett stort jack i dörren. Inga problem där heller. Inte ens nån självrisk pga drulleförsäkringen man kan teckna extra för en lite summa.

• Micke64

Jag hade folksam när jag krocka rejält för en herrans massa år sedan, de var snabba och bra med ersättningen.

Har Trygg-hansa nu och det har fungerat bra när jag haft inbrott och skadegörelse på bilen. Hon som tog emot skadeanmälan på skadegörelsen till och med bad oss kalla det inbrottsförsök istället för skadegörelse eftersom vår försäkring inte täckte skadegörelse (det kallar jag service).

• Tyrell

Jag hade IF när jag fick vattenplaning utomlands.
    SOS International och IF fixade allt från bärgning till reparation på plats. Inga bekymmer alls.

• Ångan

Har aktsam och fick inbrott i bilen, fick den ersättning jag ville ha och lite där till

• Aquilon

Salus har faktiskt inte strulat för min del. Har bara haft småskador förvisso, men det har aldrig varit några problem att få ersättning.

• Pucke

Tja vi får väl se nu hur Sveland försäkringar är att handskas med när det gäller olycka.

blev påkörd i fronten när jag skulle korsa en korsning med grönt ljus när en lirare gör en vänstersväng mot mig.. smack i fronten.. så vi får se hur dom arbetar

• Wipperman

Länsförsäkringar har varit toppen då jag råkade krocka lite och bilen blev helt skrot och löstes in.
    Dom ville erbjuda mig x kronor i ersättning vilket var 30 tkr mindre än vad jag ville ha.
    Det löste sig dock då jag hellre vilja ha en liknande bil och bad dom undersöka prisläget ordentligt.
    Försäkringsbolagen är vinstdrivande, gäller att ligga på lite och inte acceptera allt dom kommer med.
    Kör hårt.

Svar på tråden Vad har ni för erfarenhet av olika försäkringsbolag vid bilolyckor?