• lillronya

Någon mer med kortvuxet barn?

Undrar bara om det finns någon mer här som har barn som är kort i växten?
    KAn vara roligt att utbyta erfarenheter och tipsa varandra osv.

Min älsta dotter är 132 cm och tolv år gammal.
    Syskonen är nog inte så mycket kortare än andra... Men jag är. 152 cm lång

• Svar på tråden Någon mer med kortvuxet barn?
  • mirre2
    Flizan30 skrev 2006-11-08 14:02:49 följande:
    Idag var vi p 10 mån kontroll med flickan. Hon var 67,5 cm alltså två kurvor under medel. Vad bra att hon har vuxit sa sköteskan(hon var 65 på 8 mn kontrollen(d ocks tv kurvor udner medel) Sedan blev vi skickade till östra för utr. men när vi var dem och hon mättes så fick dem det till 68 cm(8 mn). och d tyckte dem inte att det var så farligt. för d låg hon bara en kurva under medel. men nu idag så var hon bara 67,5 så det mste ha blivit lite fel på mätningen vid östra. I tjejens papper från östra så står det: Då isabella är välmående, uppvisar normala prover och då vår längdmäning(68cm) inte tydligt visar längddeviation tillrådes expektans med besked till mor att väga/mäta isabelle som vanligt via BVC och vid behov ta upp utredningen via XXX BM. Dem prover som togs var gluten och andra födoämnen. Hur tolkar ni detta? På BVC sa dem bara att eftersom dem har tagit matallergitester så är allt ok. Jag är typ 154 och jag var längre än isabella i den åldern. Lite orolig blir man ju. Finns det några andra tester som bör kollas. Ex så bajsar hon ca 3 ggr per dag är det normalt?
    konstigt att de blir utredning för min minsting va vi 10månader exakt som din dotter 67,5cm och de e bara *helt normalt här* vägde 7850g då..
    Nu va hon på 1årkoll va 70cm väger 7990g och de e oxå helt *normalt* förstår mig inte på bvc
  • mirre2

sabella77:på min dotter har de inte tagit en enda test pga av hennes läng eller vikt hon va 63,5cm när hon va 8månader gammalvägde 6900g 

Min dotter bajsar me ca 3gånger om dan..enda bvc sa nu sist va ge grädde kom tillbax om 3månader och att hon bara e normal liten inget annat så har de alltid sakt
    så du kan säkert vara lugn för här gör de inget iaf!

• Flizan30

mirre2:Jo det är väl säkert normalt men jag har 0 förtroende för BVC. Här där vi går kan dem nästan ingenting och dem tyckte att hennes längd är normal(det var en annan BVC-skötesrka som propsade på remiss då man skall vara observant på om barnet ligger under två kurvor under medel.men det är klart att om allt verkar bra så kan man ju inte göra mer..

• mirre2
    Flizan30 skrev 2006-11-08 20:45:03 följande:
    mirre2:Jo det är väl säkert normalt men jag har 0 förtroende för BVC. Här där vi går kan dem nästan ingenting och dem tyckte att hennes längd är normal(det var en annan BVC-skötesrka som propsade på remiss då man skall vara observant på om barnet ligger under två kurvor under medel.men det är klart att om allt verkar bra så kan man ju inte göra mer..
    ok men nu har ju alla utom 1an varit under kurvorna (har 4barn)så kanske därför ingen bryr sig!
    alla kan inte ha jättar ju
  • mirre2
    Flizan30 skrev 2006-11-09 07:04:55 följande:
    Mirre2: Visst är det så. Alla kan ju inte var suuperlånga
    nä de kan dom ju inte men ovsätt om man e kort medel lång så e de ju viktigast att man mår bra
  • Mamma Marina

Min Son är 3 år och är 91 cm och väger 13,4, han är kortast på hela sin avd och han är då ändå äldre än dom flesta barnen. Pratade med BVC på 3 års kontrollen och hon tyckte inte att han hade dalat ner allt för långt ner under sin egen kurva, en halv kurva ner hade han dalat. Så om vi ville skulle vi få en tid om 6 mån igen för att se om det hänt ngt. Jag vet inte, kanske oroar mig i onödan?

• LMy

Har ni ett barn som är kortvuxen, se till att det får träffa andra kortvuxna under sin uppväxt. Du som förälder, on du vill prata med andra i samma situation gör det även live, inte bara på nätet. Många tegelstenar kan släppas då.

• MajaVira
    LMy skrev 2015-03-03 15:56:11 följande:
    Har ni ett barn som är kortvuxen, se till att det får träffa andra kortvuxna under sin uppväxt. Du som förälder, on du vill prata med andra i samma situation gör det även live, inte bara på nätet. Många tegelstenar kan släppas då.
    Tråden är väldigt gammal...

Dessutom är det skillnad mellan att "bara" vara kort och att ha t.ex. akondroplasi - jag gissar att du tänker på det sistnämnda?
  • LMy

Jo jag såg att tråden var väldigt gammal men kände ändå att det kunde vara bra att kommentera. Det är ett bra ämne som förtjänar komma upp till ytan lite då och då.

Då andra kanske oxå läser den.

Jag tänker mer på att det finns närmre 500 skelettdysplasier (varav achondroplasi är den vanligaste). Det finns många där ute i världen som inte ens vet att dom räknas som kortvuxna och det finns dom som vet att de har någon form av skelettdysplasi men är utan diagnos.

Oavsett var man är i skalan, egentligen oavsett vad man har för funktionshinder, speciellt om det är något sällsynt, så är det inte av ondo att träffa andra i samma situation.

• Mamma till 5 underbara barn

Gammal tråd och jag har ändrat nick hette mirre 2 när jag skrev i denna tråden om min 10 månaders dotter nu är hon 9 år och ca 130 cm så även liten blev stor

Svar på tråden Någon mer med kortvuxet barn?