Det här är informationen jag har -men jag är ingen jurist..
Är man gift och inte har äktenskapsförord (dvs bestämt att vissa/alla saker ägs enskild) äger jag och min man hälften var av allt. Särkullbarnen ärver hälften av hans del (1/4 del av vad vi äger), eftersom de är två får de dela på den där 1/4-delen. Man kan "testamentera bort" häften av denna fjärdedel. Men en åttondedel (alltså en kvart av vad pappan äger) är den så kallade laglotten och kan inte testamenteras bort. Man har inte möjlighet (som vid gemensamma barn) att skriva "orubbad bo" i testamente, vilket har till följd att särkullbarnen har rätt till sin del när pappan dör och inte behöver vänta ut min bortgång...
Har man kontanter så det räcker att betala ut minst en åttondedel av tex huset man bor i när pappan går bort så är det lungt -annars blir det knepigt.
Då har man varit bonusmamma ett bra tag nu och upptäcker fortfarande nya saker hur långtgående konsekvenser detta har.
Jag älskar mina bonusbarn men som jag känner just nu så vill jag faktiskt inte att de ärver "mig". Och skulle någonting händer nu, så blir det ju barnens mamma jag får bråka med (de är under 18) och handlar det om pengar som inte hon behöver prestera för... ja, då får ingen ställer sig i hennes väg...