• triss79

juridiska tankar

Har två bonusbarn, 16 och 18 år. 18-åringen bor endart hos sin mamma sedan två år tillbaka och 16 åringen hos oss ca två veckor i månaden.
    Jag och min man har även två gemensamma barn.

Ibland så sker det saker i ens omgivning som får en att tänka till.
    Hur har ni löst den juridiska biten i fall någon ut av er skulle gå bort i förtid??

Kommer även era bonusbarn att ärva er??
    Vadhänder med erat hem om din respektive går bort och bonus barnen vill ha sin del på en gång??

Tråkiga tankar... men tänk om...

• Svar på tråden juridiska tankar
  • Jangle

Tack för de tankarna
    nu måste jag gäöra nåått åt de

har inte nån stor koll på detta

• mamma mupp

Har skrivit inbördes testamente....man ärver inte varaandra om man är gift,inte har gemensamma barn o då har särkullbarnen rätt att få ut sin del direkt...kostade 2500,men det var det värt...

• Ess

Vi har skrivit testamente och tagit livförsäkringar.

Nej! så länge våra gemensamma barn lever så ärver inte hans barn mig. Men skulle hela vår familj gå bort så går allt till hans barn.

Livförsäkringen täcker det jag ska betala till dem.

Vi använde bankens jurist, har för mig att det kostade ca 1500-2000 kr. Det är värt varenda öre att få allt svart på vitt för att undvika bråk.

• åsis

Vi har diskuterat detta, med att skriva testamente, men kan inte komma överrens om hur det ska vara.

mamma mupp --> "man äver inte varann om man är gifta". Det gör man väl?

• mamma mupp

åsis... man ärver inte varandra automatiskt,även om man är gift om det finns särkullbarn

• årstider

Det här är informationen jag har -men jag är ingen jurist..

Är man gift och inte har äktenskapsförord (dvs bestämt att vissa/alla saker ägs enskild) äger jag och min man hälften var av allt. Särkullbarnen ärver hälften av hans del (1/4 del av vad vi äger), eftersom de är två får de dela på den där 1/4-delen. Man kan "testamentera bort" häften av denna fjärdedel. Men en åttondedel (alltså en kvart av vad pappan äger) är den så kallade laglotten och kan inte testamenteras bort. Man har inte möjlighet (som vid gemensamma barn) att skriva "orubbad bo" i testamente, vilket har till följd att särkullbarnen har rätt till sin del när pappan dör och inte behöver vänta ut min bortgång...

Har man kontanter så det räcker att betala ut minst en åttondedel av tex huset man bor i när pappan går bort så är det lungt -annars blir det knepigt.

Då har man varit bonusmamma ett bra tag nu och upptäcker fortfarande nya saker hur långtgående konsekvenser detta har.

Jag älskar mina bonusbarn men som jag känner just nu så vill jag faktiskt inte att de ärver "mig". Och skulle någonting händer nu, så blir det ju barnens mamma jag får bråka med (de är under 18) och handlar det om pengar som inte hon behöver prestera för... ja, då får ingen ställer sig i hennes väg...

• årstider

Kom på en smart lösning: (ta inte den på allvar!) Laglotten gäller ju alla barn, dvs 1/8 del av allt vi äger ska ju delas upp bland alla barn, skillnaden är bara att särkullbarn får sin del när pappan dör, gemensamma barn kan behöva vänta. Skaffa en massa gemensamma barn! Då blir beloppet som ska betalas ut till särkullbarn kanske lättare att skrapa ihop...

• Ess

årstider- Det spelar nog ingen roll om dina bonusar är över 18 mamman kommer säkert att puscha dem till att ta för sig allt vad det går.
    Du har rätt i att man inte i början av förhållandet riktigt insåg vidden av barn sen innan.
    Dina fakta överrensstämmer med vad jag har hört.

• årstider

Ess: helt rätt! mamman kommer nog puscha de oavsett åldern, men man får väl hoppas att de tänker lite själv...

Men vad är lösningen? Äktenskapsförord? Enskilt ägande? Allt står i mitt namn? Känns ju inte heller ok... Även mina föräldrar måste skriva in i sitt testamente att det jag en gång ärver ska förbli min egendom, annars ärver bonusbarnen indirekt mina förälder... och det känns helt sjukt... trots all kärlek.

Triss79: hur gör ni? blivit ngt klokare på våra inlägg?

• Calles matte

Som jag har förstått det så är det bästa sättet att teckna livförsäkringar på varandra så att man kan lösa ut bonusbarnen om det skulle hända någonting.

Jag och min sambo har löst det så att vi både har skrivit testamente (där jag ärver allt jag kan ärva av honom, dvs 3/4 av vad han har och han ärver allt av mig) och tecknat livförsäkringar. På så sätt skulle jag med god marginal kunna lösa ut hans barn ur huset om det skulle hända min sambo någonting och det skulle inte behöva bli något tjafs. Att barnens arv skall betalas ut i pengar (så att de inte kan göra anspråk på huset t ex) har vi specificerat i testamentet, det var inga problem enligt juristen som hjälpte oss.

Att sambons barn indirekt kommer att ärva mig om det skulle hända oss båda någonting gör mig ingenting. Jag har ju ingen nytta av pengarna när jag inte finns mer och jag tycker ju om barnen. Vet inte vem som skulle få ärva annars...?

• 68an

Vi har skrivit papper hos Fonus och dp kosta det strax över 1000 kr...mycket viktigt och kanske extra viktigt om ni har eget hus osv.

Du kan ju aldrig testamentera bort barnens laglott så då har vi gjort så här, dör min sambo så får naturligtvis vårt gemensamma vänta till jag går bort men mina styvbarn får ut sin laglott en om dom väljer att vänta tills jag är borta så får dom ut sin fulla del då jag dör.

Sedan har vi lite försäkringar och där tillfaller allt mig om det händer sambon något.

Jag har upplevt att endel ser detta som en orättvisa men det är inte vår tanke, vi gör allt för att jag ska få bo kvar i orubbat bo, det får ju han om jag går bort.

Så ni som har särkullbarn, boka genast en tid för att skriva papper så ni slipper än mer tragik den dagen det händer nåt tråkigt...en eller två tusenlappar är en fis i rymden motför vad det kan bli.

Svar på tråden juridiska tankar