• Äldre 17 Sep 11:20
    19277 visningar
    27 svar
    27
    19277

    Ny text till "I ett hus vid skogens skut"

    Har ni märkt att det är en ny text till den visan? I stället för att sjunga "annars skjuter jägar'n mig" är det nå't i stil med "jag vill in o värma mig". Är inte detta PK till överdrift? Ska vi linda in våra småttingar i bomull helt o hållet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-17 12:21:02:
    "vid skogens slut", ska det stå!

  • Svar på tråden Ny text till "I ett hus vid skogens skut"
  • fröken Anna
    Äldre 17 Sep 11:38
    #11

    ja, att lillan får SMÄLL är inte snällt! Det är en värre visa...

    Men har ni hört den om herr och fru krokodil?

    "I Nigger land, händer ibland, att man får se vid flodens vackra strand..." Vågar vi sjunga den på dagis?

  • Äldre 17 Sep 12:09
    #12

    fröken Anna: Nej vet du vad, där får man väl ändå bra gränsen i alla fall! Borde väl gå att ändra till "I Afrikas land" eller nå't.

  • fröken Anna
    Äldre 17 Sep 12:13
    #13

    ja, ja vet... Men det är knepigt det där med orginal texter osv. Visan finns med på cd "nu ska vi sjunga", med orginaltext... En del ungar snappar ju upp texter som ingenting. Känns lite skumt när blonda Alma, fyra år kommer trallandes "I nigger land la la lalla..."

  • elegi
    Äldre 17 Sep 19:03
    #14

    Jag tycker inte heller om ...skjuter dig... för det blir att man siktar på varandra när man sjunger vilket jag är emot men man behöver ju kanske inte gå till överdrift utan .....så tar jägarn dig.... är helt ok tycker jag för hur det än är så tar ju jägarn faktiskt haren oxå, även om han sköt den, och då stämmer det ju med verkligheten ändå om nån nu förstår vad jag menar blev lite rörigt kände jag. Säg till om jag ska försöka göra en bättre förklaring till vad jag ville säga egentligen

  • Äldre 17 Sep 19:09
    #15

    Hehe det påminner mig när ja var på ett läger med barn och vuxna från olika länder. Dom från dom nordiska länderna hade lite svårt att förstå när vi sjön "ja må du leva". Framför allt texten då man sjönger "då ska ja skjuta dig på en skottkärra fram". Dom uppfasttade det som att man skjuter nån och tyckte det inte alls lätt som en kul text. Vilken missuppfattning det var tills ja förklarade för dom.

  • palmbl­ad
    Äldre 17 Sep 22:58
    #16

    Om barn frågar om krig osv anser jag att man måste ge dem ett svar, men att man ska bespara att mata dem med ämnet. Jobbar på dagis.

  • Fred
    Äldre 19 Sep 06:56
    #17

    "annars mördar jägarn dig med en jätte kniv så blodet spruuuuuutar" sjunger jag jämt, lite svårt med att översätta det till dom fina små hand rörelserna man gör till den sången bara.

  • biomed­bonus
    Äldre 19 Sep 07:02
    #18
    +2

    järare skjuter djur, och varför ska det hållas hemligt? Många barn har pappor som jagar endel har även mammaor som jagar. Vad ska man säga att de gör......matar skogens djur eller?

  • lishe
    Äldre 19 Sep 07:13
    #19
    Fred skrev 2006-09-19 06:56:20 följande:
    "annars mördar jägarn dig med en jätte kniv så blodet spruuuuuutar" sjunger jag jämt, lite svårt med att översätta det till dom fina små hand rörelserna man gör till den sången bara.
     Ha ha ha......Det ska jag också börja med!
    Som barn så sjöng man ju "skjuter" och PANG med stor inlevelse utan att fundera något vidare på det. Fast nu känns det fel att blanda in skjutvapen i min oskyldiga 2årings tillvaro. "Att fånga" eller "ta" var bra alternativ
  • Äldre 19 Sep 12:51
    #20
    +1

    men kära nån, om det skulle vara så traumatiskt för ett barn att sjunga snnars skjuter jägarn mig osv, då måste vi alla över 3år(eller när dom slutade sjunga det) ju ha mardrömmar och andra problem..... kan inte ens komma ihåg en enda unge som reagerade på vad det var man sjöng.....jag tror nog det är mer vuxna som har problem med det.....ja en jägare skjuter faktiskt djur, så varför skam man ljuga om det?

  • helena­gbg
    Äldre 19 Sep 13:19
    #21
    eilema skrev 2006-09-17 11:29:36 följande:
    Jag har alltid sjungt skjuter jägarn mig när jag var liten. När jag började sjunga den för sonen ändrade jag till annars så tar jägarn mig. Men så fick han en skiva med barnsånger och på den sjunger dom skjuter, så det får väl vara lite både och. Tycker inte den är speciellt hemsk den sången med sådan text. Värre är väl då "Lillan ska sova, vara så snäll. Annars kan hända att lillan får smäll." Vad är det för jävla barnvisa? Det bästa med att leva i en liten stad är, att när du inte vet vad du gör, så vet nån annan det.
    det e faktiskt helt sjukt. jag garvade när jag läste ditt inlägg för jág har aldrig tänkt på hur tokig den texten är.
  • Dintur­iel
    Äldre 19 Sep 13:23
    #22
    +1

    Har inte läst tråden, men tycker det är löjligt att linda in saker så. Vad blir nästa sak? Att inte tala om att köttet de äter kommer från kon/grisen. Kommer fortsätta sjunga "annars skjuter jägarn mig". Där jag kommer från är det helt normalt med att jägare skjuter kaniner, och tror inte mina barn mår bra av att bli inlindad i falsk trygghet.

  • Zaria
    Äldre 20 Sep 21:36
    #23
    +1

    Dinturiel : Nämen köttet kommer från Ica i plastförpackningar vet du =)

    Kommer också att sjunga "annars skjuter jägarn dig" fullt normalt att jägare skjuter harar, hade varit skillnad på om de sköt en människa eller något.

  • Äldre 20 Sep 23:44
    #24
    +1

    Håller med en del av ovanstående talare. Varför linda in våra barn i en drömvärld? Visst, man behöver inte utsätta dem för allt ont i världen men nu är det så att många människor äter kött och kött kommer från djur. Bröderna Grimms sagor är så mycket grymmare än denna lilla visa, vargen sprättas upp, fylls med stenar och slängs i brunnen...häxan sparkar in i ugnen osv osv...egentligen handlar Rödluvan om att flickan har mens och blir våldtagen av en främling då hon vistas ensam på okänd mark, de flesta äldre sagor och visor för med sig en viss "verklighet" så man lär sig akta sig för det "onda". Jag tycker det är sunt och kommer berätta Grimms sagor och sjunga att jägarn skjuter haren, för jag tänker inte ljuga för mitt barn och inte heller sätta skygglappar på så hon blåögd följer med främmande gubbar hem. Jag tror starkt på att att man är ärlig och lär barn konsekvenserna. När man lindar in och "skyddar" sitt barn med fina ord som "man får inte förlja med fula gubbar"...tala inte med främlingar, utan att tala om varför så tror jag att många ungar blir nyfikna eller helt enkelt inte förstår och tycker att föräldrarna är dumma och överbeskyddande. Jag vill att min dotter är lycklig och känner sig trygg men att hon är medveten om att välden inte alltid är ett vackert ställe att leva på, för hennes eget bästa.


    Alli mitt ♥ fröjd å glädje!
  • Santos v2
    Äldre 21 Sep 08:05
    #25
    +1

    Bä bä vita lamm, du kommer snart bli mat.
    Ja Ja kära barn, stoppa munnen full.

    Inga fnosker med mitt barn, äter man kött så dödadar man djur. En korv är en massa restprodukter från en massa djur, en köttbit kan vara rumpan på ett djur.

    Lindar inte in något!

  • Rockma­ma
    Äldre 22 Sep 13:08
    #26
    +1

    Aldrig hört!
    Både på öppna förskolan, på dagis och i alla sångböcker vi gått igenom är det den traditionella texten som gäller. Tycker det är lite hyckleri att undanhålla barn från allt som skulle antyda att man dödar djur, vi serverar ju kött på bordet.
    Ett värre exempel:
    I en av lillans sångböcker, Imse Vimse Spindel är "Goddag min fru, jag ser min fru..." med. En av verserna lyder:
    "Å ja min fru, å ja min fru, jag smäller henne nu"
    Chockerande tycker jag. Boken är ändå tryckt på 2000-talet.

  • Sat 29 Oct 2022 22:46
    #27

    Jag kan tänka mig att den som ändrar texten så, aldrig ens funderar på att sjunga sångens andra vers.

Svar på tråden Ny text till "I ett hus vid skogens skut"