• Stora

nattningsrutiner

Hej!
    Vad har ni för nattrutiner för era småttingar? Runt 4-6 månader?
    När "går" de och lägger sig?
    Vilken rutin har ni? Tex vagga/napp/snutte/sjunga osv?

Vad har ni för rutiner innan? Bad/tandbostning/ammning/välling och i vilken ordning?

När de sover för kvällen vaknar de under kvällen/natten hur många gånger?

Har ni försökt införa någon rutin? När isåfall? Har ni använt någon speciell metod? Fungerade det? Hur länge höll ni på?

Ella är 5 månader nästa veck aoch vi försöker skapa en rutin skulle vilja veta hur andra gör/har det på kvällarna....

• Svar på tråden nattningsrutiner
  • isabell22

Mat och lite gos. Byter till pyjamas innan eller efter hon har ätit. Eftersom hon sover på mage så försöker jag låte henne äta en liten stund innan hon somnar för att annars spyr hon upp allt när hon ligger på mage. Någon av oss lägger henne i sin säng säger god natt och släcker och går sen sover hon. Hon somnar mellan 19/20 o vaknar max en gång för att äta sover till 8 ca.

• Li73

Precis samma som Isabelle22 förutom att Max sover på rygg

• Vilmagbg

Max rutiner ser ut så här:

(ca) kl:19.15 får han gröt.
    Sen byter vi om till pjyamas, bad eller tvättning och tandborstning
    (han har inga tänder men vi övar lite i förbyggande syfte)
    Efter det ligger vi i sängen och läser 3-4 böcker, i bland spelar jag lite gitarr för honom.
    Efter det ammar jag honom, efter det lägger jag honom i spjälsängen, ger honom snuttefilten, lägger på täcket, drar i speldosan säger -god natt och buffar några gånger i rumpan och när han slappnat av går jag ut.
    Så gör vi

• Mamma K

Vi har infört bad varje kväll vilket vi tycker fungerar bra. Ella är sex månader och efter badet får hon numera välling och sedan går jag eller Ellas pappa in med henne i sängen, sjunger en sång och säger god natt. Det kommer ofta lite protester men det har aldrig dröjt längre än 10 minuter för henne att somna sedan vi började med detta sätt. Hon sover sedan en vecka i eget rum.

• Skånetjejen

Vår lilla tjej är 4 månader och hennes kvällsnattning ser ut ungefär så här:
    Får ligga naken på fäll och leka ca 20 min innan pyamas åker på vid 20 Ammar sista gången någon gång mellan 20-21.
    Om hon inte somnar vid bröstet (som händer ibland) lägger vi henne i sängen när hon visar tydliga tecken på att vara trött ( gnäll, gnugg i ögon osv). ( ska tillägga att hon ibland blir pigg efter amningen och vill sitta uppe en stund i våra knän. ) När hon ligger i spjälsängen sätter vi på musikmobilen, sjunger lite vaggvisor, ser till att hon har gosedjur i händerna och napp i munnen. Vi släcker ner och har vi tur tar det 10-15 minuter men lite skrik däremellan. Ibland kan det ta upp till 35-40 min och det är lite segt...
    Hon sover oftast gott på natten, vaknar någon gång för att stoppa i nappen. Vill oftast äta mellan 5-6 igen.

• nassenos

Max får ny blöja och pyamas nångång mellan halv sju och sju beroende på om han verkar trött. Ibland badar han innan. Sedan släcker jag ner lite i vardagsrummet men tv:n kan vara på. Han får en flaska ersättning och somnar när han äter. Sedan bär jag upp honom i hans säng och så sover han till ca 05.00 nästa morgon, ibland med ett mål på natten.
    Han blir 5 månader nästa vecka.

• bubbu

Hos oss varierar tiderna liteberoende påaktiviteterna under dagen, men mellan 18-20 börjar tösen gnida sig i ögonen och då byter vi till pyamas, sätter på Laura pausini, jag ammar henne, vi ligger och gosar lite. Ibland kan jag lägga henne i vaggan och hon somnar efter ett tag själv, om jag vaggar henne. Försvinner jag ur rummer får hon av någon konstig anledning massa energi och vill ej somna, då börjar hon leka med mobilen och sen så småningom gråter för att hon är övertrött.

Eller så har jag henne i famnen. Hon ligger och pillar mig i ansiktet till som nästan faller i sömn och då lägger jag ner henne.

Vi jobbar på att lägga henne i sängen och få henne att somna själv. Går si sådär.

• Stiina

Ammar vid 19-tiden. Sedan pyjamas och ny blöja. Sen får hon ligga på en filt och leka lite. När hon blir trött ammar jag lite till, sen lägger jag henne i hennes säng och sjunger och håller i hennes händer. Vi ca 20-tiden. Sen får jag oftast natta om henne igen efternågon timme. Men då räcker det oftast att stoppa i nappen.

• Kick9

Våran 4 månaders grabb (69 cm lång och 7,5 kg) vill somna i famnen, men man ska gå med honom tills han somnar. Det var enklare förut, men han börjar bli tung. Det känns i armarna eftersom det kan ta upp till 40 minuter innan han somnar och man får inte stå still för då skriker han hysteriskt. Försöker att lägga honom i sängen för att somna, fungerar bra på dagtid, men inte inför natten än. Tack och lov så sover han länge 19-07 i stort sätt.

Svar på tråden nattningsrutiner