• Lina B

Varför går vissa män tillbaka till sina ex?

Läste i en av trådarna här om en man som gått tillbaka till sitt ex. Detta har även hänt min väninna på jobbet och hon är helt förtvivlad av sorg!! Hon är en så fin tjej, så jag fattar bara inte...

Därför undrar jag; tror ni att män har svårare att gå vidare helt enkelt? Varför går de tillbaka? Jag vet inte hur jag ska trösta henne riktigt, då jag inte har inblick i detta ämne.... Har inte varit gift heller...

Är dom rena svin eller är de bara nostalgiska? Svårt att släppa?

Behöver fler tips!!

Tack!

• Svar på tråden Varför går vissa män tillbaka till sina ex?
  • Anonym

Tror också att man går tillbaka till sitt ex bara om man gått till en rebound alldeles för snabbt så som jag gjorde. Blev lämnad och tog killen som var kär i mig för att bli tröstad. I min förra relation som varade i nästan 8 år så gjorde jag slut med honom och han tog en rebound för att komma över mig. När jag insåg att han så snabbt träffat en annan efter att jag gjort slut så ville jag ha honom tillbaka. Han kom genast tillbaka. Detta hände vid 2 tillfällen. Ena gången hann han bara med en relation på kanske 1 månad och andra gången varade förhållandet med den andra tjejen i 8 månader, sen kom han till mig igen. Samtidigt så hade jag 2 rebounds som jag inte verkligen älskade men VILLE älska för att glömma exet. Men minnena och kärleken var för starka och vi gick alltid tillbaka till varandra. Har man varit singel och bearbetat exet under minst ett år så tror jag det är annorlunda, då väljer man någon för att man verkligen vill gå vidare och har bearbetat och accepterat att det är slut med exet. Så om det går så ska man försöka träffa någon som varit singel i minst ett år!! Kanske ännu längre om det är han/hom blivit dumpad.

• Anonym (Helena)

Anonym: Hmm....förstog jag rätt att man enbart går tillbaka till sitt ex OM man skaffat en rebound alldeles för snabbt??

"När jag insåg att han så snabbt träffat en annan efter att jag gjorde slut, så ville jag ha honom tillbaka" - Kan det vara så att det är lite "ägandekänslor" man får, va det så du mena? Att man vill ha tillbaka han bara för att ingen annan ska få han?

Och slutade det väl mellan dig och den killen du var med i 8 år, alltså är det LÖNT att gå tillbaka/ta tillbaka?

• Anonym

Jag och min sambo träffades via internet maj 2004. Han och hans ex hade haft det jobbigt under en längre tid, bott ifrån varandra och flytta ihop igen för att prova, efter att de flyttat ihop höll det i 6 mån. Han flyttade till egen lgh igen och hon bodde kvar i deras gamla lgh. Påsken 2004 firade de ihop, de har en gemensam hhund tillsammans. Hon hade tydligen fått förväntningar/förhoppningar att det skulle bli dem igen. Och så träffade han mig. Hon trodde han varit otrogen och träffat mig tidigare än i maj 2004. Hon fick veta att vi träffats (träffades i Malmö) efter någon dag av en kompis som skvallrat för att ställa till proem, hon var vansinnig.

Jag och mitt ex separerade i feb 2004. Han ville inte acceptera det. När jag och min nuvarande kille träffats höll han på att ringa och SMS:a. Han gick hos psykolog. Efter 1 år tog han kontakt igen för att fråga om jag sagt allt till honom för att han skulle kunna gå vidare.

När jag flyttade upp (norr) till min sambo fick han ett brev där det stod att hon ville ha barn med honom, hon som aldrig ville ha barn, men nu när vi flyttat ihop ångrade hon sig.

Vi lever ihop idag och ska göra iVF/ICSI i nov.

• Anonym (Helena)

Senste Anonym: Ja, vad tar det åt exen när deras förra partner träffat en ny????

Och tog det tid (övergångsperiod) för dig och din sambo förut att inse att ni ville vara med varann? Pga att exen drog och lockade i er?

• Anonym

Jag tror det är en ägandekänsla man har. Så var det för mig iallafall. Jag kunde inte stå ut med tanken att bli ersatt så snabbt av någon annan trots att de bara var ersättare, det förstår jag ju nu. Har man då inte hittat nånting annat själv så går man gärna tillbaka. Men har man hittat något som är bättre än det förra så går man nog sällan tillbaka.
    Jag tror att det är svårt när känslorna en gång varit så starka och då man haft flera år ihop och många minnen. Det tar tid innan nästa person kan ta över efter exet. Även om det hade gått 1,5 år efter att jag lämnat mitt förra ex och var störtförälskad i den nye så jämförde jag ju dem den första tiden. Jag skrev tom ett sms till mitt ex några månader efter att jag träffat den nye att jag vill ha sex med honom för att han är bäst. Sen blir känslorna antingen starkare för den nye som i mitt fall eller så blir de svagare efter ca 1-6 månader. Först därefter vet man om man kommit över exet.
    Det blev INTE bra när jag gick tillbaka till mitt förra ex. Jag bara ville ha tillbaka honom för att jag inte ville att nån annan skulle få honom. Jag saknade honom och kände mig övergiven eftersom han gick och träffade en ny så fort efter att jag gjort slut. När han sen lämnade henne och kom till mig så höll det i 1,5 år men det blev aldrig bra. Han blev sviken och jag dumpade honom ytterligare en gång.

• Lina B

Anonym: så du hade känslor kvar för exet en bra tid efter att ni gjort slut? Det kanske är vanligt?

Orsaken till att du inte gick tillbaka var att du gillade din nya partner MER?

• Anonym

Nej, anledningen till att jag inte gick tillbaka till mitt förra ex ytterligare en gång var att vi hade försökt med allt och att jag ville vidare och även han. Vi hade känlsor forfarande och ville nog egentligen ha sex och gå tillbaka men vi hade sårat varandra för många gånger så jag var hellre ensam utan kille i 1,5 år tills jag träffade den nye som jag hade starkare känslor för än det förra exet. Först då var jag 100% över mitt förra ex. Men nu kan jag inte komma över mitt nuvarande ex och det är ännu jobbigare.

• Anonym

jag tror att kvinnor och män går tillbaka till sina ex lika ofta (eller ja, uppenbarligen, annars blir det ju svårt att få ihop rent matematiskt )

• Anonym (Helena)

Anonym inlägg 77: Har du också en ex nu som du ej kommit över...? Som jag... för HAN kom inte över SITT ex....

Rörigt värre!!

Man vet inte om man ska skratta eller gråta...

• Anonym

Jag har ett ex som jag inte kommit över nu trots att det tog slut för ett år sedan. Jag har en annan som jag inte älskar och hade gått tillbaka till mitt ex direkt om bara han hade velat ha mig tillbaka men vi har ingen kontakt eftersom han inte vill ha någon kontakt.

• Anonym

Helena: Håller med "Anonym i inlägg 75" att det kan ta tid att komma över sitt ex om man separerat och snabbt efter träffat en ny. Vi träffades i maj 2004 och jag flyttade till hans stad sep 2006, där hans ex också bor med deras hund. Vi hade en jobbig period på upp till 1 år från och till. Bland annat så lät hon inte lät honom ha hunden därför att ingen annan skulle ha den, det var hans favorithund, han hade köpt den åt henne när de träffades så hon stod som ägare. I mars 2005 skickade hon ett SMS där det stod att han gärna fick komma och hälsa på henne och hunden när vi var och firade en av mina bästa vänner som fyllde 30 år. Han markerade tillbaka att han levde sitt liv och att hon inte bara kan komma efter att han inte fått träffa hunden under 1 år och vilja ha hjälp med avlastning. Hon svarade skitsurt att hon bara menade det av all "välmening". Jag funderar jag..I alla fall kom det fram att hon även ville lämna tillbaka och få några saker som var hennes/hans. Så de träffades på en parkeringsplats, hon hade med sig hunden naturligtvis, hans favvo, men han föll inte för det. Hon hade börjat tjafsa igen om han varit ärlig mot henne....Sedan dess har de inte haft kontakt. Till råga på allt så betedde min sambos bror med familj och helt konstigt och gjorde inte saken lättare för honom. De förstod inte varför de separerat och de hade inte "tid att lära känna en ny faster". De skrev det i ett mail och att de inte visste hur de skulle gå vidare och vad de skulle säga till barnen. Min sambos brors tjej är specialpedagog!!! Min sambo har bara en bror och deras föräldrar är döda. Min mamma däremot förstod och accepterade att det var slut i mitt förhållande och belv stormförtjust i min sambo när hon fick träffa honom, fastän hon tyckte om exet. Det var i alla fall skönt att alla inte var emot oss! Jag tror att samtidigt som detta var fruktansvärt jobbigt när vi var i det men det stärkte oss också när vi våga stå kvar trots alla påtryckningar utifrån!!! I våras träffade jag min sambos brors familj för första gången och nu har vi pratat ut om det och de accepterar mig som del i familjen. När min sambo var på väg att säga upp relationen mellan han och hans bror helt så tog brodern kontakt och bad om ursäkt för allt! Jag tror däremot att min sambos ex inte riktigt har kommit över honom. Vi var nämligen nyligen på 40-års kalas. Killen som fyllde år hade min sambo och hans ex träffat på en resa utomlands. Exet var också där och satt brevid han som fyllde år på festen. Hon hejade på mig, jag gick runt och hälsade samt tog i hand, men jag kände att hon undvek mig samtidigt. Vi hade fått en uppgift där vi skulle göra olika saker som var gömt under min tallrik, min sambo höll tillsammans med en annan tjej i festligheterna. Jag fick att jag skulle ställa mig upp och berätta om min semester ofta..och jag och sambon som gjort så mycket tillsammans på våra sem. Det kanske sved att höra allt vi gjort!? Och så har vi förlovat oss i sommar, exet och han var förlovade. Och det kunde ju inte gå att ta miste på det med tanke på hans roll under festen. Jag har inte berättat det för min sambo, men jag såg henne genom fönstret stå och prata i mobilen och samtidigt torka tårarna som föll ned på hennes kinder..Hon åkte redan efter kl 22 och det kändes skönt...

• Anonym

forts på senaste inlägget....han är i alla fall min och vi ska gifta oss 2008!!

• Anonym (Helena)

Anonym: Åh....rörande historia.. Förstår att det måste varit en jobbig tid... Och att hon har känslor kvar och gråter?! Hm...ja, man vet liksom inte vad man ska känna säkert....eller tänka...

Jag gillar fortfarande en kille som nu är med sitt ex igen...

VILL tro att det finns hopp....att han bara ej kunnat slita sig loss.. (de hade det jobbigt)...men vet ej vad som är bäst att tro....ska försöka träffa andra ändå.... De gjorde ju BÅDA slut... Vi blev ihop. Sen ville hon ha han tillbaka... Dumma.....

Vi verkar vara flera som gillar våra ex här...kanske borde man starta en tråd i det ämnet...

• Anonym

EX är jobbiga. Först har är man svartsjuk på sin förrförra killes ex, sen kommer man inte över förrförra exet, sen träffar man en ny där man är svartsjuk på hans ex, sen när det tar slut med honom så kommer man inte över honom som nu blivit ens ex och så kan det fortsätta. Fy för ex alltså!

• Anonym (Helena)

HAHA!!! Ja, vilken soppa!!

Stundvis kan man skratta åt det...sen kommer längtan till honom vissa stunder...sen försöker man koncentrera sig på nån annan....bara för att han igen ska dyka upp i huvet....stört!!

• Meddelande borttaget
Svar på tråden Varför går vissa män tillbaka till sina ex?