Helena: Håller med "Anonym i inlägg 75" att det kan ta tid att komma över sitt ex om man separerat och snabbt efter träffat en ny. Vi träffades i maj 2004 och jag flyttade till hans stad sep 2006, där hans ex också bor med deras hund. Vi hade en jobbig period på upp till 1 år från och till. Bland annat så lät hon inte lät honom ha hunden därför att ingen annan skulle ha den, det var hans favorithund, han hade köpt den åt henne när de träffades så hon stod som ägare. I mars 2005 skickade hon ett SMS där det stod att han gärna fick komma och hälsa på henne och hunden när vi var och firade en av mina bästa vänner som fyllde 30 år. Han markerade tillbaka att han levde sitt liv och att hon inte bara kan komma efter att han inte fått träffa hunden under 1 år och vilja ha hjälp med avlastning. Hon svarade skitsurt att hon bara menade det av all "välmening". Jag funderar jag..I alla fall kom det fram att hon även ville lämna tillbaka och få några saker som var hennes/hans. Så de träffades på en parkeringsplats, hon hade med sig hunden naturligtvis, hans favvo, men han föll inte för det. Hon hade börjat tjafsa igen om han varit ärlig mot henne....Sedan dess har de inte haft kontakt. Till råga på allt så betedde min sambos bror med familj och helt konstigt och gjorde inte saken lättare för honom. De förstod inte varför de separerat och de hade inte "tid att lära känna en ny faster". De skrev det i ett mail och att de inte visste hur de skulle gå vidare och vad de skulle säga till barnen. Min sambos brors tjej är specialpedagog!!! Min sambo har bara en bror och deras föräldrar är döda. Min mamma däremot förstod och accepterade att det var slut i mitt förhållande och belv stormförtjust i min sambo när hon fick träffa honom, fastän hon tyckte om exet. Det var i alla fall skönt att alla inte var emot oss! Jag tror att samtidigt som detta var fruktansvärt jobbigt när vi var i det men det stärkte oss också när vi våga stå kvar trots alla påtryckningar utifrån!!! I våras träffade jag min sambos brors familj för första gången och nu har vi pratat ut om det och de accepterar mig som del i familjen. När min sambo var på väg att säga upp relationen mellan han och hans bror helt så tog brodern kontakt och bad om ursäkt för allt! Jag tror däremot att min sambos ex inte riktigt har kommit över honom. Vi var nämligen nyligen på 40-års kalas. Killen som fyllde år hade min sambo och hans ex träffat på en resa utomlands. Exet var också där och satt brevid han som fyllde år på festen. Hon hejade på mig, jag gick runt och hälsade samt tog i hand, men jag kände att hon undvek mig samtidigt. Vi hade fått en uppgift där vi skulle göra olika saker som var gömt under min tallrik, min sambo höll tillsammans med en annan tjej i festligheterna. Jag fick att jag skulle ställa mig upp och berätta om min semester ofta..och jag och sambon som gjort så mycket tillsammans på våra sem. Det kanske sved att höra allt vi gjort!? Och så har vi förlovat oss i sommar, exet och han var förlovade. Och det kunde ju inte gå att ta miste på det med tanke på hans roll under festen. Jag har inte berättat det för min sambo, men jag såg henne genom fönstret stå och prata i mobilen och samtidigt torka tårarna som föll ned på hennes kinder..Hon åkte redan efter kl 22 och det kändes skönt...