• tröskan

upprepade tidiga missfal och gulkroppshormon

Hej!

Undra om någon som vet mer än mig kan berätta lite om progesteron( heter det så). Jag har själv haft ett tidigt missfall i sep 2003 (v 6-7). ar en son som är född i sep 2004. Har sedan i december 2005 försökt att bli gravid med ett syskon och har haft två tidiga missfall (v 6-7) Ett i aug och ett i sep 2006 då jag blev gravid direkt igen. Min gynekolog pratade om detta, men menade att det mest är en chansning eftersom man inte kan ta några prover för att se om det är felet. Alla tre missfallet har varit i stort sett i dentiska och de två senaste skedde till och med på samma dag i cykeln. Någon som har använt detta som vill dela med sig. Hur fungerar det, finns det biverkningar, risker m.m.

Tack på förhand!

• Svar på tråden upprepade tidiga missfal och gulkroppshormon
  • tröskan

Hej jess2

Tog du dem bara fram till v 7? Jag trodde att man skulle ta dem till v 12. När började du att ta dem? Innan du visste att du var gravid?

Tack för ditt svar!

• jess 2
    Tröskan:
    Jo jag fick ta dom från innan jag visste om jag var med barn fram tills jag var i v.7. Höll på med ivf men som avbröts då jag hade för få äggblåsor men hade lyckan att bli gravid på naturligt sätt .
  • tröskan

Är det inte konstigt att alla får så olika information. Enligt min gyn var det i vecka sju som gulekroppen och detta hormon började bli viktigare och först ville hon att jag skulle komma in och göra ett VUL innan jag fick det utskrivet. Helknäppt tyckte jag eftersom jag alltid hunnit få missfall innan jag kommit till v 7. Då fick jag istället ett recept som jag skulle hämta ut när jag gjort ett positivt grav test. Åkte till apoteket idag och tänkte hämta ut receptet när jag läst alla inlägg här och sett att många börjat ta det tidigare. Då fanns det inte hemma och verkade vara väldigt ovanligt, sa apotekaren. I alla fall skulle hon ta hem det till mig tills på fredag. Känner på mig att jag är gravid för tredje gången i rad. ar otroligt ömma bröst som värker och spänner. Hade min senaste mens 14 juli och har sen dess haft två missfall. Hade ägglossning den andre oktober (om jag hade nån), tror ni att det är försent att börja ta progesteronet på fredag?

• igc

Försent är det ju aldrig i princip...Börja på fredag, ska du ta i 12 v eller? Det tror jag är det vanliga, att bara ta 7 v har jag inte hört tidigare. Lycka till, det kanske är "din" tur nu!

• suddan

Nu blir jag oxå orolig, jag ska oxå äta T Provera så fort jag får ett pos gravtest, men kan man vänta? Jag har jo oxå fått tidiga missfall x 4 , är det farligt att börja innan man testat? Vet ju inte när jag hade ägglossning!! Har ätit dubbeldos med Pergo , är på dag 29 idag och känner mig illamående, stickningar i brösten men igår visade gravtestet neg!!! DET ÄR VÄL MENSEN SOM ÄR PÅ GÅNG!!!! Vad tror ni???

• greta2

Tröskan!
    Kan det inte vara så att du skall ta progesteron tom v7 för att känna dig lugnare. Du har ju då kommit förbi den tiden som du fått missfall. Min gyn sa att det är inte bevisat att det har effekt med progesteron men man skriver ut det ibland till patienterna för att det kan ha en psykologisk/ lugnande effekt. Det verkar här på FL som det har effekt ibland och ibland inte. En bm jag känner sa att hennes teori var att det kunde finnas en psykologisk komponent med att få flera missfall. Man "vill för mycket" och då låser det sig. Det är väl inte vetenskapligt men det var hennes intryck, baserad på erfarenhet.

• tröskan

Greta2
    Nej, uppgifterna från min gyn var först att jag inte skulle börja ta förrän i v 7 när jag gjort ett Vul, sen ändrade hon sig att jag skulle börja ta så fort testet var positivt och fram till v 12.

Är rädd för att jag misstagit mig och att mensen är på gång, så då spelar det ju ingen roll...

• greta2

Ska man inte ta det direkt från man vet att man är gravid eller ev några dagar efter ÄL?

• fru smultron

Suddan:
    Jag bara undrar varför du ska ta t. Provera om du blir gravid. Detta är ju ett medel som man använder för att behandla oregelbunden mens och endometrios. Och tillhör enligt FASS kategori D, dvs kan ge upphov till fosterskador...
    Ville bara kolla att det verkligen är så att det är detta läkemedel du ska ta, blev lite orolig för din skull.
    Det gick inte att skriva ett meddelande på din sida men jag hoppas att du ser detta.

• greta2

Jag håller med "fru smultron". Varför ta ett D preparat om man inte absolut behöver?!
    Är det säkert att det är rätt?

• tröskan

Är provera namnet på progesteronet? Jag har ju inte hämtat ut mitt recept än och eftersom jag har e-recept så vet jag inte vad läkemedlet heter. Men progesteronet ska väll inte vara farligt för fostret eller ?

• tröskan

Förrsten har några av er fått progesteron på prov eller har ni med hjälp av utredning först sett att det är det ni behöver?

• fru smultron

Provera tror jag inte är ett progesteron prepparat. Dem jag känner till som innehåller progesteron är något som heter typ Crione, och så finns vagg supp som nog heter progesteron, men jag kan ju ha missat något.
    Provera pratade min gyn dr om att skriva ut när mensen krånglade för ett tag sedan, det var därför jag tyckte att det var konstigt att få det vid en graviditet.

Jag fick progesteron vagg de två senaste graviditeterna, men de sluta i MF iallfall, jag hade gjort MF utredning efter 4 MF men den har inte visat något fel. Så jag antar att det var en på prov jag fick testa progesteron.
    Progesteron är inte farligt för fostret, det är detta hormon som hjälper den tidiga gaviditeten.

Svar på tråden upprepade tidiga missfal och gulkroppshormon