• Boni

Hur har endon reagerat på graviditet?

Jag har äntligen lyckats bli gravid på allra sista försöket, FET! Jag har lidit av endo i många år och har opererats massvis med ggr! Dels för cystor, nu sist för en stor endohärd mellan tarm och slidvägg! Har under några år haft en ganska "stressad" tarm, dvs är det dags så måste jag rusa! Har ej haft så farligt med diareér, men lit blod- och slem-blandat! Kraftiga smärtor vid mens och toabesök, nästan svimningskänslor och kramper som kunde sitta i i 2-3 timmar! Jag tycker väl allt detta har blivit bättre, men inte med en gång efter operationen, det tog ca. ett halvår innan jag märkte något! Ändrade dessutom kostvanor i April i år efter ha läst en artikel i en tidning. Slutade med vetemjöl, mjölkprodukter, jäst och socker, samt började med Omega 3. Nu har jag då lyckats bli gravid och jag undrar lite hur andras endo har reagerat när de blivit gravida!? Det blir ju oftast bättre har jag hört!?

• Svar på tråden Hur har endon reagerat på graviditet?
  • Boni

Ingen som har haft endo här...?

• grynis

Hej Boni!
    Först och främst...GRATTIS till graviditeten

För ca ett år sedan gjordes det en titthålsoperation på mig där det konstaterades att jag har endometrios....men enl. läkaren var härdarna små och ej på sådana ställen att det åtm. för tillfället skulle påverka fertiliteten för min del.
    Jag kan inte säga att jag har lidit av endon...varför jag ville att de skulle kolla upp mig var för att jag kunde få jätteont mot livmodertrakten till då jag tränade..cyklade eller sprang med hög intensitet mellan äl och bm. Känner aldrig annars av ngt.

Ngt. som jag däremot hajade till då jag läste ditt inlägg var just det här med att ha bråttom till toan. Det problemet har jag haft i ca 3 år. Har varit tiil vc och tagit en hel del prover gällande magen, men de har inte hittat ngt. galet.
    Menar du att det kan finnas ett samband mellan det och endometrios?
    Har för mig att det tydligen var ngn härd mellan livmodern och tarmen.
    Nåja, nu är jag också gravid....i v.18 och har faktiskt märkt att jag är "normal" i magen mestadels nu .

Kram och lycka till

Svar på tråden Hur har endon reagerat på graviditet?