• Etta med kokvrå

Nykter på krogen - Aldrig mer!

Någon som har gått ut nykter på krogen någon gång?
    Själv så förstår jag inte vitsen, man går ju ut när man är full och vill bli fullare. Man går ju helt enkelt ut för att dricka sprit, det är ju det som är själva anledningen så att säga.
    Att gå ut nykter är ju som att köra bil utan att bry sig om att starta bilen. Det finns liksom ingen vits att bara sitta där i bilen och stirra tomt framför sig utan att man rör sig en enda millimeter framåt.

Jag har gått ut nykter på krogen två gånger i mitt liv och jag gör aldrig om det. Första gången var för ca tio år seda och andra gången var för bara någon månad sedan.
    Det var en tjejbekant som jag lovade att följa med som sällskap, det var någon trubadurjävel hon ville lyssna på.

Det var en fruktansvärd pina!
    Hela lokalen var full med gubb- och kärringjävlar, dvs folk i min egen ålder (35-45 år) och alla var fula, berusade och patetiska. Jag satt inklämd i ett hörn hela kvällen och var vettskrämd. "Tänk om någon full jävel komer fram och vill prata med mig! Tänk om någon otäcking vill slåss!"
    Sådär satt jag och tänkte för mig själv.
    Jag tror inte jag sade ett ord till någon på hela kvällen, försökte bara göra mig osynlig.

Och så säger de att man går ut på puben för att umgås och ha trevligt. Ha! Hur då? Ska man ha kul så måste man ju vara minst lika full som alla andra och är man så full så har man ju lika kul hemma. Varför betala dyrt för sprit som är gratis hemma?

Hur är det med er andra? Har ni varit nyktra på puben någon gång?

• Svar på tråden Nykter på krogen - Aldrig mer!
  • LittleRedRidinHood

smultronbubbla- helt rätt men jag har ingenting emot att vara en av dom odrägliga idioterna emellanåt;)

• Etta med kokvrå

Tezz72:

"Varför måste man vara full för att vara ute på krogen och ha roligt?"

Vad ska man annars göra där om inte supa? Ska man istället sitta och käka chips och popcorn iklädd skojiga hattar, blåsa i plasttrumpeter och kasta konfetti på varandra?

• Gisse the one and only

De severar ju alkohol på krogen, då är det väl det man ska dricka? Jag går inte ut för att sitta och glo på andra som är fulla, jag dricker helst själv.

Stryk mig medhårs....annars
  • ying yang

Klart jag vart ute nykter, nu mer dricker jag inte alls (är inte gravid näää) och jag har lika kul ändå. Faktiskt.

• Xarxa

Vad man kan göra ute på krogen utan att supa? Dansa kanske?

• Tezz72

Man kan ha roligt på krogen utan att vara full! Jag tar gärna en eller 2 drinkar när jag är ute. Men jag har inget nöje i att bli full. Nej tack, det räcker med att alla andra är fulla och det sjutton mycket lättare att knuffa bort en full kille om man inte själv är full.

Men ni som vill vara fulla eller rent av stupfulla ni får gärna vara det för mig. Men kom inte fram och sluddra en massa goja framför mig då. Flört

• marina81

Jag går ut för att dansa, inte för att supa. Behöver inte alls dricka sprit för att ha kul.

it's a great big white world and we are drained of our colours
  • Fastidious

Jag håller med! Trots att jag åren mellan 18-23 aldrig drack på krogen och hade skitkul ändå.. Jag körde jämt! Idag är jag aldrig på krogen men om jag skulle gå så skulle jag vara onykter! Allt annat är otänkbart..

*dansar aldrig nykter*

• Åke Vilse

Det spelar väl ingen roll i vilken miljö man är när man inte "är" som alla andra. Då passar man ju liksom inte in.
    Oavsett om det handlar om att vara nykter på krogen eller sitta och brodera korsstygn mitt på en fotbollsplan

Jag har lika tråkigt i fel sällskap oavsett om jag är full eller inte som jag har nykter på krogen. Det går inte att sticka under stolen med att det faktiskt är tråkigt att vara nykter på krogen.
    Det är skillnad om man är flera som är nyktra som går ut, men sitta själv. Nej, tack!

Så nu när jag inte dricker så mycket längre så är det skönt att jag slipper gå på krogen och sitta nykter bland alla andra konstiga människor

Alla vill att yxan skall gå men ingen vill hålla i skaftet
  • Gisse the one and only

Hahaha samma här, jag går på krogen så jäkla sällan så jag har nog torkat ihop Men en god middag och ett glas rött, en liten aveck och sen hem, det är livet det

Stryk mig medhårs....annars
  • Blue Dragon

Jag har varit det och det är som du säger att det inte är kul.

• Söderböna

Alltså, jag har varit på krogen massor med gånger helt utan att dricka. Jag har varit fler gånger på krogen spiknykter än jag varit på krogen berusad. För mig handlar ett krogbesök om att träffa folk och jag tillhör inte de som måste dricka för att prata med andra...

• Etta med kokvrå

Söderböna:

". För mig handlar ett krogbesök om att träffa folk och jag tillhör inte de som måste dricka för att prata med andra..."

Men vad är det för vits? Det är ju spriten som gör att man står ut med alla jävla idioter.

• Jii
    Hoppsan! Jag som tänkte gå ut nykter ikväll!

Mannen i mitt liv har gjort slut o träffar en annan lite smått så jag är skitdeppig! Gråter 
    Känner att jag inte fixar spriten nu och vill ändå gå på krogen... Nu ställer mina vänner upp på mig o ska också vara nyktra så jag är ju inte helt ensam...

• Nikko2006

Jag har ofta gått ut på krogen nyckter, pga att jag skulle jobba dan efter, (Jobbade mycket helg) och att komma till jobbet (motivationshem för missbrukare) och lukta alkohol skulle inte varit så bra. Eller ens tillåtet.

Jag har alltid haft kul, nykter som full, men det bästa är att man slipper bli bakis...

• Etta med kokvrå

Nikko2006:

Men vad är det för vits med att gå på krogen utan att kröka? Dina vänner kan du ju i så fall lika gärna träffa hemma.

• gräsulv

Fulla folk är skit jobbiga när man är nykter... 

jag sitter ioförsig hellre hemma och är nykter än att vara full!
    Vad säger alla "hippa" folk;krogen suger ) Eller är det jag som är trist??
    Nej det är mer utbyte av nyktra människor!!

Det är allmänt för mycket fylla i samhället tycker jag!

• MirandaPanda

"Men vad är det för vits med att gå på krogen utan att kröka? Dina vänner kan du ju i så fall lika gärna träffa hemma."

Nja, dricka alkohol kan man väl också göra hemma? Jag är nykterist och i så fall skulle jag ju aldrig få komma ut och träffa folk...?

Men jag fattar vad du menar, i Sverige är det faktiskt rätt ofta trist att vara ute nykter. När jag däremot varit ute i England och Tyskland har jag väldigt sällan upplevt det som ett problem. Undrar vad det beror på?

• Anonym (Dy)

Det är inte kul att gå ut helt nykter. Det är ju att dricka som gör stämningen på sådana ställen. annars blir det bara högljutt och jobbigt att trängas med fulla människor. Har väl hänt ibland att man gick dit nykter då man jobbade dagen efter men då väntar jag hellre till när jag är ledig på helgen Det är väl lite bättre om hela sällskapet inte druckit men då tycker jag andra ställen lämpar sig bättre att umgås på.

Svar på tråden Nykter på krogen - Aldrig mer!