• Vandra

Bära tungt????

Hej!
    Är gravid med mitt andra barn. I somras hade jag ett missfall i 12:e veckan. Är orolig att det ska hända igen. Någon som vet vad man ska undvika? Stress, tunga lyft, sex???
    Tacksam för era synpunkter.
    Kramisar

• Svar på tråden Bära tungt????
  • camave

tror inte man kan undvika missfall, händer det så va det meningen tyvärr.....
    jag har väldigt fysikt jobb och fråga min bm vad jag skulle undvika. hon sa att man ska fortsätta leva precis som vanligt.... lättare sagt än gjort jag vet.....
    lycka till Glad

Bf ,fredagen den 13 oktober
  • Fia86

Stress är väl aldrig bra.. Det mår ju varken du eller barnet av (speciellt senare i graviditeten).. Stress kan också orsaka sammandragningar.. Det gjorde det för mej..

• Vandra

Men hur är det med tunga lyft eller hårt fysiskt arbete, tror ni? För ca två år sen fick jag också missfall och det var några dagar efter att jag vänt upp och ned på ett potatisland manuellt....

• Amatea

Varför inte ta det lite lugnare men inte överdrivet lugnt? Jag hade två mf (varav ett i v.14)med mitt ex så när jag och maken äntligen blev gravida efter 3 års försök så hade vi faktiskt inget sex första 3 månaderna. Det kändes rätt för mig men är inget som direkt förespråkas av läkarna. Har man haft mf pga försvagad livmoderhals tror jag dock att man avråder från sex. Jag hade undvikit tunga lyft och extremt hårt fysiskt arbete men då ska man ju definiera vad tunga lyft är. Har man barn sen innan lyfter man kanske barnet och det måste ju vara ok.

• Luddvar

Jag har hört att du ska leva som vanligt och lyfta det du är van att lyfta så att säga.

Svar på tråden Bära tungt????