• Mirris

Förbaskade hund!! Har ätit chokladbollar.. nån som vet om det är jättefarligt

Ojoj..
    Jag har den stora "lyckan" att vara hundvakt idag... yippie!
    En jättego 9 månaders Pitbull/Rottis/Bulldog, men problemet är nu att
    hon fick tag på en kakburk som jag köpt av en granne.. med chokladbollar (typ negerbollar)
    Hon fick upp locket o käkade upp 4-5 st... ganska så stora är dom... doppade i choklad o rullade i kokos!

Vet ju att det inte är nå bra med choklad till vovvar..
    Nån som kan hjälpa mig.. kan jag ge henne nåt som motverkar all kakao???? Hon kanske inte ens blir dålig.. men om!!!

Tacksam för alla svar!!

• Svar på tråden Förbaskade hund!! Har ätit chokladbollar.. nån som vet om det är jättefarligt
  • lata kocken Johanna

håll uppsikt över henne

och om hon verkar bli sämre så åk till veterinär

annars brukar de klara engångsgrejer ganska bra...

• Ida2

Hej. Vet inte om det finns något som man kan ge som motverkar chokladen. Det kan vara farligt men våran hund har snott hela chokladaskar miljontalsgånger som hon har ätit upp. Det har gått bra alla gångerna. Men verkar hunden dålig så åk in till en vetrinär.

• Trollis

Tror inte att det ska vara nagon fara... hon kanske blir lite hyper aktiv av koffein och socker men se bara till att hon har tillgang till friskt vatten..

Ta det lugnt... jag vet hundar som har atit cannabis (INTE MIN!!!!!) och overlevt sa chokladbollar ar nog ingen fara.

• kaffelisa

Sicken busig jycke! Skulle inte tro att det är nån fara... choklad är ju inte så nyttigt för hundar, men jag vet en hund som precis som "din" tjuvåt en hel 200 grams chokladkaka... veterinär tillfrågades, men eftersom hunden var/är ganska stor, gjorde det inte så jättemycket... Det går säkert bra! (Märker du att hunden blir dålig kan du ju ringa en veterinär och fråga, kanske...)

• Mirris

Jo, jag får väl kolla henne.. och hoppas hon har stålmage!!! *s*
    Hon brukar ju käka massa snusk ute i skogen, så det går säkert bra!!
    För annars vet jaginte.. det är skitlångt till en veterinär så här på helgen.. måste åka till Strömsholm då från Örebro!

Tack iallafall!

• Linda1976

tror inte det är nån större fara, min kompis har en colllievalp som glufsar i sig vad den kommer över kakor (även formen), potatisskal från vasken (står man på bakbenen och vrider huvet i 180gr så går det , geishachoklad med papper, tacopaj... samt 2 strumpor, och den lever fortfarande.... och har hälsan!

• Mirris

Ja, det är nog ingen större fara.. min vovve har ju ätit massa konstigt i sina dar.. men hon blir snart 9 år o äter fortfarande massa snusk när vi är ute!!!

Var ju tvungen o lägga in en bild på den lilla marodören Trolla i galleriet!!

• Themis

"Snusk" är ju en sak, men hundar ska inte få just choklad för att deras kroppskemi inte klarar av att hantera theobrominet (släkt med koffein) i chokladen-den är helt enkelt giftig för dem. Normalt är det inga problem om det händer någon gång och mindre mängd, men en 100g-kaka ren mörk choklad kan vara dödlig för hunden om man har otur.

Framförallt ska man se upp med små hundar, eftersom en chokladbit utgör en mycket större dos för dem räknat per kilo kroppsvikt.

Läs mer:

www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/vet_chokladforgifning.html

• penapöna

Ring och prata med dem på vetrinärmottagningen så får du klara besked. Man kan ju försöka framkalla en kräkning genom att hälla salt långt bak i munne på en hund. Det gjorde vi när vår papillon (4 kgs hund) hade ätit en jättestor chokladbiskvi, men inte vill hon kräkas upp den. Hon mådde jättebra trots biskvin.

• Majsan70

Det är ingen fara eftersom det är kakao uppblandat med annat i chokladbollar.

Det är längre tids förtäring eller en jättemängd som är falig. De tål det mesta. Däremot kanske hunden blir dålig i magen då det hela innehåller en hel del fett.

• Väntarochlängtar

Jag tror inte att det är någon fara eftersom det inte är REN choklad men det är ju inte bra att hunden fått i sig kakao heller.. Men ring till vetrinären om du är orolig... Om du har Agria som försäkringsbolag så kan man ringa deras vetrinär och ett samtal till honom/henne kostar 25 kr.

• Majsan70

Men jösses anåda!!!

Det är långvarig förtäring som inte är bra. Visst att hunden har käkat chokladbollar, men jag kan inte för mitt liv föreställa mig att vet gör nåt åt det. Min hund käkade sömntabletter när hon var valp o vägde 4 kilo o inte ens det gjordes det något åt.

• Agronomen

Vet att tråden är jättegammal, men det finns kanske fler än jag som googlar för att läsa om andras erfarenheter och läser fortfarande.

Vill påpeka att man ABSOLUT INTE skall försöka framkalla kräkning hos hund på egen hand med salt, då detta är mycket giftigt för hundar!

Saxat från Agriga:

Salt

Om din hund får i sig för mycket salt kan den drabbas av saltförgiftning. Din hund kan ha druckit saltvatten eller ätit salt mat som kan försätta din hund i det tillståndet. Det händer att vissa ger salt som kräkmedel till sin hund, vilket alltså kan vara direkt livsfarligt framför allt för små hundar.

Symtom: Diarré, kräkningar, seghet, stelhet, kramper med mera.

Samt saxat från Evidensia djursjukhus:

Försök aldrig få din hund att kräkas.

Ibland får djurägare rådet att försöka framkalla kräkning genom att ge djuret salt eller annat. Ring alltid veterinär för att få råd, och ge absolut inte djuret salt, det kan få saltförgiftning istället. Hunden ska kräkas under kontrollerade former hos veterinär.

Svar på tråden Förbaskade hund!! Har ätit chokladbollar.. nån som vet om det är jättefarligt