• Anonym (näää!)

Nu blir bonussonen hemskjutsad av polisen igen!

Tror det är 4:e ggn han blir hemskjutsad av polisen. Förut för klotter eller förberedelse till skadegörelse (hade tuschpennor på sig i tunnelbanan).
    Blir så arg på honom! Vet inte vad som hänt nu ikväll, men fattar inte att han inte tar det på större allvar!

Varje gång har han varit jätteledsen när de åkt men sen blir han kaxig igen och säger att han inte fyllt 15 än. I övrigt är han jättego och ändå skötsam.
    Hur ska man hantera sånt här?

Tyvärr jobbar hans pappa mkt så han får klara sig själv en del. Skolan får han inte heller mkt hjälp med.

Ville bara skriva av mig, är både orolig och ledsen!

• Svar på tråden Nu blir bonussonen hemskjutsad av polisen igen!
  • Anonym

förstår din oro ....

men tyvärr vet jag inte riktigt vad jag ska säga till dig

• Anonym

Föräldrar måste ta ansvar PUNKT!!!

Det kan ju vara så att sonen hittar på "bus" för att bli sedd...

• Anonym

Tråkigt. Förstår att du är orolig! Det är jättebra att du blir arg och reagerar. Mina föräldrar var så naiva att de viftade bort tidiga tendenser hos min bror så fort han var ledsen och ångrade sig. Det blev bara mer och mer, så försök vara "hård" från början och visa tydligt at du inte accepterar hans handlingar för det har du igen. (du verkar ju vara en ansvarsfull förälder som tar det på allvar)

Hoppas det går bra för grabben. *kram*

• Anonym

Forts. inlägg 3:

Men låt ingen tro att du är en dålig förälder pga din sons "bus". SÅ mycket skit mina underbara föräldrar fått höra pga min bror. Det är inte lätt att ha upproriska tonåringar. De kommer liksom inte med bruksanvisning...

• Anonym (Kalle)

Det ör ju synd att inte hans pappa hjälper honom med skolan! Att lyckas i skolan kan vara ett bra sätt att komma vidare i livet.

• N1an

Kanske ska sätta er ner tillsammans (utan sonen) och prata ihop er hur ni ska göra. Kanske kan ni söka hjälp hos skolkuratorn elelr Bup. De kan tipsa er! Lycka till!

• ReRant

Ett typiskt exempel på en kille som med största sannolikhet kommer hamna på Kumla innan han är fylld 20 bast.

Var är morsan i bilden förresten?

• kanelen

Rerant.

"Ett typiskt exempel på en kille som med största sannolikhet kommer hamna på Kumla innan han är fylld 20 bast."

Jag hoppas att det var med ironi du skrev det svaret. (?!)

• ReRant

Nope. Fan, han har redan blivit hämtad av polisen 4 gånger och är inte fylld 15 bast. Hans farsa har inte tid att bry sig och morsan vetefan var hon gör åt saken. Det är inte svårt att se åt vilket håll det barkar.

• Anonym (näää!)

ReRant: nja, det är rätt överdrivet.

Tycker det är väldigt idiotiskt/klantigt/oansvarigt att klottra men det måste sägas att snuten är EXTREMT hårda mot sånt också.

En tuschpenna i fickan så åker du på förberedelse. Felet min bonusson gör att han vet detta, så när snuten närmar sig så springer han. Extremt klantigt, för då misstänker de ju honom garanterat även de ggr han inte gjort något.

En av gångerna han blev hemskjutsad var för att han hade ett väktarmärke på jackan som en plojgrej, vilket tydligen är väldigt allvarligt...? * lite ironi där*

Så han är inte direkt någon ungdomsbrottsling, men klantig och gör dumma val ibland.
    Hans pappa är inte helt oansvarig, men har en mycket mer liberal syn än mig på sånt här.
    Mamman finns med i bilden, men blir tvärhysterisk direkt och sköter det inte särskilt bra. De är väldigt olika hon och grabben.

De har pratat mycket idag om det som hände igår och även om jag kan vara orolig ibland för hans pappas "avslappnade" stil för alkohol, klotter och sånt så är grabben INTE typen som blir tungt kriminell. No way.
    Det är han för vek, mjuk och klantig för.

• Anonym (Wtf)

För klotter? De borde fokusera på viktigare saker.

• Anonym (A)

Lugn bara lugn. Att bli hämtad av polisen 4 gånger innan 15 års ålder betyder absolut inte att han kommer bli kriminell som vuxen, däremot är det något ni behöver ta tag i nu. 

Jag blev tagen av polisen två gånger för snatteri innan jag fyllde 15 (jag snattade jätteofta så det var de två gångerna jag åkte fast) och det som INTE fungerade var att mina föräldrar blev arga.

Jag tycker att du ska be pappan (om du orkar då, detta är ju faktiskt vårdnadshavarnas ansvar) att kontakta BUP och kräva att bonussonen får samtal, ensam och tillsammans med föräldrarna. Sedan bör man börja fundera på grundorsaken till beteendet, brottsligt beteende hos unga kan vara grupptryck eller spänningssökande men då brukar man också sluta direkt vid en konsekvens (att åka fast) annars känns det troligare att det är något underliggande som t.ex:

Högfungerande autism (kan bland annat se ut som att man saknar empati, man får utbrott, har svårt att följa sociala regler etc)

ADHD/ADD (det visade sig att jag har adhd, därav hade jag svårt att styra impulser, fick lätt utbrott, skolan gick inte bra etc.)

Trauma, något hemma eller i skolan.

Dålig kontakt med föräldrarna, om föräldrar inte ser sina barn så ser barnet till att hen blir sedd.

• Nivinella

Jag tror han vill bli sedd och att han behöver mer bekräftelse av sina föräldrar och dig. Bra att du reagerar TS! Försök ge han bekräftelse för det han gör bra. Särkert inga större fel på honom. Men varningssignal på att han inte mår så bra. Det är min tolkning.

• Anonym (Trådlyft!)

Pojken är vuxen sen länge. Om han var 14 år när tråden skrevs är han 27 idag...

Men om du läser detta, ts. Hur gick det för honom?

• Anonym (Hö hö)

Bonus-son....

Shit vad jag hatar det ordet. I detta landet vet barnen inte vem som är mamma/pappa, skilsmässor hit och dit, könskorrigeringar i 14 års ålder och så undrar folk varför vi knaprar antidepressiva som om det vore lördagsgodis. Med en total avsaknad av stabilitet och vuxen vägledning i just de åren som det behövs som mest så är det inte ett dugg konstigt att våra ungdomar är mentalt sjuka.

• Anonym (?)

Den här tråden är ju bara 13 år gammal, men okej. Hon behöver säkert råd nu när pojken är 27 år..

Svar på tråden Nu blir bonussonen hemskjutsad av polisen igen!