• stjärndamm

Stress påverkar missfall...!!

Jag har själv haft tre missfall o vi håller på med en utredning nu!
    min gynläkare sa att stress verkligen påverkar missfallsrisken.
    Hur är det med er andra som fått missfall!Har ni stressat mkt?
    Själv är jag väldigt stressad lagt!

• Svar på tråden Stress påverkar missfall...!!
  • stjärndamm

Yes yes, diskutera emot om ni vill!
    Läkaren har sagt detta till mig iallafall
    och jag tänker försöka stressa ner lite!Bara ett tips till er!!sorry!

• AHöst

Din TS lat ju inte som om du bara ville upplysa oss, utan om hur vi upplevt det. Det var inte alls menat att diskutera emot dig. For min del, bara ge min personliga upplevelse.

Jag har sjalv inte fatt den dar att stressa ner bara sa blir allt bra speciellt mycket. Men de gangerna jag har hort det sa har det varit ganska jobbigt. Det kanns som istallet for att titta pa verkliga orsaker sa lagger man skulden pa kvinnan. Speciellt nar om jag forstatt det ratt inga sadana resultat har hittats i forskning, snarare tvartom. Men visst ar det absolut viktigt for halsan overlag att stressa ner, det ar det for alla.

• stjärndamm

Ja och inga svar fick jag ju på min fråga som jag ställde heller nästan.. om ni stressade!Utan bara en diskution!
    Ja jobbar själv inom vården och kan reflektera til att allmän hälsa är det bästa till välmående!!

• GBG Tjej

Jag har 5 missfall i bagaget och är en ganska stressad person,finns inget konstaterat att missfallen ska ha berott på stress men läkarna sa att det kan faktiskt göra det,så nästa gång om det blir en nästa gång vill säga så ska jag bara ta det lugnt!!

• Bigfoot

Nej, jag var inte stressad när jag fick mitt missfall och jag tror inte att det har någon betydelse för de flesta missfall heller eftersom det oftast beror på att det är något fel på fostret.

/Biggis - mamma och monster
  • stjärndamm

Okej.. hoppas det går bättre för oss alla nästa gång. Får inte sluta hoppas!

• Skeppet

Är det ett alternativ att du går ner i arbetstid vid nästa graviditet?

• stjärndamm

Ja hittar dem inget så kommer gynläkaren sjukskriva mig helt!

• igc

Hej på er!
    Intressant det här med stress......har fem missfall bakom mig och är nu gravid i v.16. På mig har inga "fel" hittats och jag är en stark anhängare av att tro att stress inverkar negativt. Har bla sett att sjuksköterskor känns överrepresenterade i gruppen upprepade mf och alla vet vi ju att som syrra på en vårdavd så lever man under kronisk stress.....Kan bara säga att den enda skillnaden jag haft i mitt liv vid denna graviditeten är att den lill* blev till under semestern, jag hann bara gå igång och jobba två veckor innan jag sedan sjukskrevs helt tom v. 12. Gick även på zonterapi för att komma i balans under semestern. Är fortf. halvtidssjukskriven och vill uppmana alla er som känner er stressade och ickevälmående att prata med era läkare och förklara läget. Har även ytterligare en väninna som efter 3 mf, blev sjukskriven 4:e och det gick vägen. Lycka till och var rädda om er! Kram Kram

• längtansblåblomma

Stärndamm. Jag är ledsen för dina missfall! Beklagar verkligen
    sorgen! Har själv haft ett missfall och det var inte roligt!
    Jag tror också att stress kan inverka negativt. Läste en sak
    under min graviditet som gjorde att jag stressade upp mig.
    Det var det att man kan få missfall av att ha för lågt progestron. Vilket jag har. Och då blev jag jätterädd/stressad.
    Oavsett om det har negativ inverkan eller ej, så om borde du nog
    ta det lite lugnare och ta hand om dig så att du får behålla din
    lilla bebis! Håller tummarna för dig!!

• Mammanseko

Jag har haft missfall och ma under samma graviditet. Tvillingar.
    Stressade inte dett dugg, låg mestadels och sov!

• stjärndamm

Ja jag litar nog på läkarens ord och ska försöka stressa ner lite.. mend et är inte lätt näer man jobbar inom vårde!

Svar på tråden Stress påverkar missfall...!!