• Skeppet

Barnalbyl, trombyl, alvedon... Vad gäller?

Hej!

Har 2 missfall bakom mig och skall snart till att få ett FET. Jag bed om att få blodförtunnande medel, dels för att främja att ägget fäster, dels för att motverka blodproppar i moderkakan. Jag fick lov att ta en barnalbyl om dagen. Jag bara chansar att detta är orsak till mina missfall, men det känns ändå bra att förebygga...

Enligt FASS skall inte de som planerar att bli gravida äta varken Barnalbyl eller Trombyl som båda innehåller acetylsalicylsyra, men alvedon (innehåller acetylsalicylsyra)rekommenderas att tas som värktablett vid graviditet. Vad gäller?

Tacksam för snabba svar! (Tog en halv albyl igår...)

• Svar på tråden Barnalbyl, trombyl, alvedon... Vad gäller?
  • Nöjder

Har bisolvon samma effekt som barnalbyl?

• Rapunzella

HoppasLina - Nej,Bisolvon kan lösa upp segt sekret i livmoderhalsen som kan göra att spermierna har svårt att ta sig in.

Albyl (mm) gör blodet lite mer tunnflytande.

• Nöjder

Hampelina: Jaha, så då då kan man ta båda delarna samtidigt, om man vill ha båda "effekterna" typ, eller? Altså både bisolvon och barnalbyl. Sen undrar jag också hur mycket barnalbyl man ska ta pr dag?

• Cesselina

Kan man köpa barnalbyl receptfritt på apoteket?

• Betty2

Barnalbyl (Albyl Minor) innehåller 250 mg Acetylsalicylsyra, alltså betydligt mer än de Trombyl som ibland skrivs ut av läkare för detta syfte. (Det brukar väl vara Trombyl 75 mg som de skriver ut, t ex på IVF-kliniken i Falun.) Om man tar 1/3 barnalbyl (hur man nu skall lyckas dela den i 1/3...) så blir det 83 mg, alltså ganska nära 75 mg. Men, som andra redan har skrivit, jag (som gör/har gjort IVF) skulle aldrig ta det själv utan att fråga läkare först. Om det var aktuellt skulle jag nog som några ha föreslagit be att få göra ett test där man ser om jag behöver blodförtunnande. (Annars kanske det gör mer skada än nytta?)

Det står ju även i bipacksedeln (som TS har hänvisat till), under rubriken graviditet, att man inte skall ta det utan läkarordination:

Graviditet
    Intag av Albyl minor skall undvikas av kvinnor som planerar graviditet eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten skall endast ske efter läkares ordination.

Angående Bisolvon så håller jag på att läsa boken "Förbättra din fertilitet" där det står att OM man har problem med sekretet, att det är för segt, så kan det hjälpa med Bisolvon. Men om man inte har sådana problem bör man INTE ta Bisolvon för då kan det göra mer skada än nytta. (Det har stått om detta i tidigare trådar på FL oxå förresten.)

• Nöjder

Hur vet man om ens sekret är för segt?

• AHöst

Greta2, pa det forsta testet sa testade jag falskt positivt pa syfilis testet. Det ar standard har i usa, men om jag forstatt det ratt sa gors det inte i Sverige langre. Baserat pa det sa bestallde de fler prover och jag ahr testat positivt for antifosfolipida antikroppar och MTHFR.

Men jag vill papeka har att babyaspirin ar bara 81 mg och det ska INTE tas utan rekommendation av lakare och utan anledning. MAn ska inte sjalvmedicinera!

• AHöst

Greta, laste tillbaka lite och ser att en av sakerna jag skrev ser ut som ett pastaende. Det skulle varit eb fraga: Om du blir gravid igen ska du da borja ta sprutor?

• Betty2

HoppasLina: Jag misstänker att de kan se det om de gör ett sådant där "efter samlag-prov"? Det brukade man ju ofta göra i utredningarna förr i tiden, men det är inte vanligt nu längre. (Vi gjorde aldrig något sådant test.) Dvs man får komma till gynekologen en viss tid efter ett samlag, så tar han ett prov (på livmoderhalssekretet?) och kollar hur spermierna rör sig där i - tror jag... Det borde finnas information om det om man söker på fertilitetsutredningar.

• God Is A Girl

tänkte bara höra hur det går för dig skeppet? har du gjort
    FET än?

• terahas

I alvedon är det paracetamol, inte acetylsalicylsyra (är själv allergisk mot det, så lite koll har jag.)
    Dock är andra värktabletter såsom treo, ipren, ibumetin osv baserade på acetylsalicylsyra.

• Solaika

Måste bara tala om att Alvedon visst är blodförtunnande. Står man på tex Waran avråds man från att äta Alvedon då det kan öka PK-värdet ytterligare. Men.. Det är inte tillräckligt blodförtunnande för att man ska avråda gravida från att ta det. Nån form av smärtstillande o febernedsättande måste man ju kunna ta. Men självklart ska man inte ta det i onödan. Men det gäller ju oavsett om man är gravid eller ej.

• Rapunzella
    Solaika skrev 2011-07-07 00:13:57 följande:
    Måste bara tala om att Alvedon visst är blodförtunnande. Står man på tex Waran avråds man från att äta Alvedon då det kan öka PK-värdet ytterligare. Men.. Det är inte tillräckligt blodförtunnande för att man ska avråda gravida från att ta det. Nån form av smärtstillande o febernedsättande måste man ju kunna ta. Men självklart ska man inte ta det i onödan. Men det gäller ju oavsett om man är gravid eller ej.
    Fast att man avråds från att äta Alvedon när man tar Waran innebär INTE att Alvedon är blodförtunnande, utan att Alvedon påverkar Waran så att Waranet verkar annorlunda.

Alvedon är INTE blodförtunnande!!!!
  • turlid70

Jag har gjort 4 behandlingar (ET+3FET) inget tog sig. Har även MA bakom efter en spontan graviditet. I samband med den sista behandlingen tog jag 1/4 av albil minor varje dag sedan en dag inna ET. Jag är gravid i v12 nu. En liten dos av acetylsalicylsyra är inte skadligt för graviditeten.

Svar på tråden Barnalbyl, trombyl, alvedon... Vad gäller?