Jag var rädd för att boka tid för utredning, dock inte för att tala om saken med min man. I mitt fall handlade det mest om att jag "inte ville kliva på utredningskarusellen" och var rädd för mina egna negativa tankar och föredrog att sticka huvudet i sanden i stället för att riskera att få "domen".
Till slut tog jag mod till mig och bokade utredningstid. I det läget hade jag ingen aning om ifall det var hos mig eller honom som "felet" satt, om alls hos någon av oss.
Tyvärr fick jag på första besöket veta att jag har missbildad livmoder. Dock har jag nu insett att det oftast inte alls innebär att det är omöjligt att bli gravid. För en del kanske svårare, för andra gör det ingen skillnad. Och måste säga att det faktiskt känns bättre att veta under vilka förutsättningar man "kämpar" än att kämpa i blindo och inte ha en aning om vad som är "fel". Många förklaras ju dessutom som "oförklarligt barnlösa" så det är ju inte alls säkert att du/ni får något "chockbesked" som jag fick.
Men av ditt inlägg låter det som att du är mer rädd för att ta upp saken med mannen än för själva utredningen? Börja med att fråga dig själv vad du är rädd för. Tror du att felet ligger hos honom, så det är därför som du tvekar? Eller är du rädd att fertilitetsproblemet blir ett "verkligt" problem så snart man börjar prata om det? Eller är du rädd för att förhållandet ska krascha om det uppdagas att ni har fertilitetsproblem? Jag menar inte att du ska svara mig, utan att du ska svara dig SJÄLV. Jag tror du måste identifiera din rädsla först: "Varför är jag rädd för att ta upp det med min älskling?". När du gjort det så föreslår jag att du avsätter en kväll/helg för att ta upp saken och inled med att säga att: Jag har inte vågat ta upp detta på grund av min rädsla för att........, men jag känner att vi måste prata om detta för att kunna gå vidare och bestämma oss för om vi ska söka hjälp.
Hoppas mitt inlägg hjälper till lite, eller att du annars hittar någon annan lösning.
Själv tänker jag att: Ingen av oss vill ju tvingas att inse att vi kanske inte kan få barn utan hjälp på traven, det gör alldeles för ONT i själen, men inget problem försvinner av att sopas under mattan. Kram B