• Fidelis ad urnam

Vill ha kontakt med fler kvinnor vars mens har "försvunnit"

Jag har nu gått ett år utan att mensen har återvänt efter det att jag slutat med preventivmedel.
    Har lämnat blodprover och fått konstaterat att allt ser bra ut och på onsdag ska vi, jag och killen, till fertilitetskliniken för att påbörja en utredning.
    Jag söker nu kontakt med andra kvinnor med samma problem, "försvunnen" mens.

Finns det fler??

• Svar på tråden Vill ha kontakt med fler kvinnor vars mens har "försvunnit"
  • Dahlia

Jag hade ingen mens förut alls....

Vi gjorde vår utredning förra året och påbörjade behandling imitten av förra året. Anledningen till att jag aldrig hade mens är att jag har pcos.
    Men med hjälp av tabletter och sprutor får jag nu ägglossning sen lite mer än ett år tbx.. Tyvärr har jag ändå inte blivit gravid trots att mannen har bra spermier.
    så snart blir det ivf och då ska det gå!!!!

Hoppas att det går bra för er och att ni trivs på ferten där ni går. Eftersom det kan bli en del besök där så e det ju bra att man trivs med läkarna och barnmorskorna på kliniken.

• Fidelis ad urnam

Vet du varför du har pco??
    Har du fått någon förklaring?

• Dahlia

det finns ingen förklaring till varför vissa kvinnor får pcos tyvärr....
    Ibland kan man se att det e ärftligt, men det behöver det inte vara heller.

Pcos syptomen kan förvärras oxå om man går upp i vikt. Jag gick upp en ca 15 kg och helt plötsligt blev kroppen helt annorlunda... Mensen och ägglossningen försvann. Jag fick mer hår på armarna främst på överarmarna och på magen...
    Men jag vet att skulle jag gå ner så skulle det underlätta..
    Men det e ju inte så lätt, trots att en 10 kg inte är så mycket så är det svårt ändå tyvärr.
    Men nu har jag fått börja med metformin som kanske kan hjälpa mig att gå ner några kilon.

• dancingqueen

Jag slutade med p-piller 2003. Jag fick aldrig tillbaka min mens & jag var helt förtvivlad. Jag hade kontakt med gyn av och till under 2 års tid, men de sa att det inte var något fel på min kropp. Jag blev såless att jag tog kontakt med en privat läkare. Han konstaterade att jag har få ägganlag. Jag tog hormonsprutor och blev gravid i maj,i januari föddes vår efterlängtade son. Men ska vi har fler barn måste vi nog göra samma procedur igen och vi kan inte vänta för länge.

• Skrutt74

Min mens har också försvunnit men nu har jag fått hjälp och tar min första kur gestapuran. Jag hoppas verkligen att mens och ägglossning kommer igång nu...

• Fidelis ad urnam

Skrutt74: Har du fått veta varför den försvunnit??
    Jag är SÅ nervös inför i morgon. Jag har aldrig genomgått en gynekologisk undersökning förut, bara DET gör mig jättenervös!! Sedan är jag livrädd för vad hon kommer se, hitta eller säga

• Fidelis ad urnam

Nu har jag varit hos fertilitetsläkaren som gjorde en vanlig undersökning samt en VUL. Allt ser jättebra ut, jag har inte fel på vare sig äggledarna eller livmodern.
    Det som gör att min mens inte fungerar är min övervikt så hon skrev ut en blodförtunnande medicin som jag ska äta tre om dagen i ett år samt en ordination på att jag ska gå ner 30 kilo.
    Känns skönt att veta att det enbart är min vikt det hänger på och att jag inte är sjuk på något sätt

• Dahlia

Vad skönt att det "bara" var vikten det hängde på. Visst e det inget roligt men bättre än att dte e något riktigt fel på en.
    Vikten kan man ju påverka, för en del går det lätt o andra går det lite trögare...

Du ska se att när du gått ner lite så e nog kroppen igång igen. Det är inte heller alltid man måste gå ner så jättemycket innan man märker att kroppen kommer igång igen.

• Fidelis ad urnam

Dahlia: Jag är överlycklig att det bara är vikten det hänger på. Detta är den kicken i rumpan jag behöver för att på allvar göra någonting åt min övervikt. Vi vill verkligen ha barn och då är det bara att bita ihop.
    Är medlem hos Viktväktarna, vilket verkligen fungerar för mig, och ska nu komma igång med mer motion.

• Skrutt74

Fidelis ad urnam: Nej, det har jag inte. Lite överskott av manligt könshormon vid första provtagningen, men inte speciellt mycket sa dom. Nu gar jag hos en annan gynekolog och eftersomjag äter Gestapuran så kommer det väl snart igång hoppas jag. Är normalviktig så jag vet inte alls vad det kan vara. Men kroppen får väl spel efter 14 års knaprande av p-piller... Ångrar mej verkligen....
    Lycka till hos viktväktarna, hoppas att det går bra för dig.

• Fidelis ad urnam

Skrutt74: Lycka till du också *kram*

Svar på tråden Vill ha kontakt med fler kvinnor vars mens har "försvunnit"