• Lady Marmelade

IVF-bebis...

Är det någon som har hört att man inte ska gå över tiden med IVF-bebisar och varför inte i sådana fall?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden IVF-bebis...
  • årstid

??????????
    aldrig hört, låter helt tokigt.

• Fjäril

Hej!
    Det sa barnmorskan till mig när vi väntade vår kille förra hösten.Jag fick göra ett extra ultraljud på dag 40+0 och fick ett datum för igångsättning veckan efter. Jag behövde dock inte vänta så länge utan han kom efter ca 40+4. Är det en "vanlig" grav sätts man normalt igång vid v 42 men vid IVF en vecka tidigare. Vet faktiskt inte varför.

• ming

Min syster gick över en dag på sina egna beräkningar efter IVF, men fick barnet för tidigt enligt UL:s beräkning (den som man måste gå efter).

Kossan af Svammel
  • MissU

Vi fick också det beskedet av en fertilitetsläkare: ni kommer att bli igångsatta om bebisen inte kommit ut inom en vecka efter utsatt datum. När vi sedan blev gravida och gick på kontroller ställde sig alla lika frågande. Det hade de aldrig hört talas om, vem sa det?
    Efter 5 år i IVF-svängen har vi lärt oss att man ständigt ställs inför olika bud. Den ena doktorn säger si och den andra så. En doktor gav mig diagnosen PSO, en annan sa att det hade jag inte alls.
    Mitt tips är att alltid vara två vid läkarbesöken, det är lättare att komma ihåg vad som sägs och att komma ihåg vad man vill fråga om.
    Lycka till!

• årstid

jaha där ser man. tyckte det lät underligt,men vad är inte underligt i denna karusell?

• Jennie L

Jag väntar också en ivf-bebis, med bf på tisdag. Har nyss läst om detta med igångsättning efter en vecka över tiden i en annan tråd här på fl. Har aldrig hört talas om detta tidigare och blir lite orolig... Är det någon som kan hänvisa till någon sida på nätet, där man kan läsa mer om detta???

• ming

Förresten kom jag att tänka på en annan jag känner som gjorde ivf. Hon gick över tiden två veckor innan ungen ploppade ut. De skulle bara sätta igång henne om vattnet gick och barnet inte kom på tre dagar.

Till min syster hade de inte heller sagt något om igångsättning.

Kossan af Svammel
  • SoHo68

Hej

Har inte heller tidigare hört talas om detta men kan tänka mig att grunden till detta förhållningssätt är att man vid IVF vet exakt datum för befruktningen, men att det endast är en uppskattning vid "vanlig" befruktning. Teoretiskt sett kan ju ett ägg befruktas under en ganska lång tidsperiod, ända fram til mensen, efter själva ägglossningen vilket i princip innebär två veckor.

Ett barn som blivit till strax innan mensen är ju faktiskt inte "färdigt" förrän närmare v. 42. Ett IVF-barn som går över tiden innebär att det kanske blir överburet, vilket skulle innebära +42 veckor i "normal"fallet.

Det är min teori.
    Kram på er alla och lycka till.

Svar på tråden IVF-bebis...