En del barn är sk bitbarn...tyvärr. Min stora dotter var det och det var hemsk innan vi fick veta hur vi som föräldrar skulle gå till väga. Man ska ALDRIG skälla ut ett litet barn som bits. Barn som bits har ofta väldigt mycket känslor i omlopp och när de blir för exalterade så slutar det tyvärr många gånger i att de bits istället för att krama tex. Det finns ingen eg. skylldig i detta mer än det lilla barnet då som ändå är för litet för att förstå att de andra barnet får väldigt ont. Alla barn visar känslor på olika sätt en del barn slår andra skriker och en del bits tyvärr. Som förälder till "bitbarn" ska man tala om för barnet att; "Så får du inte göra...nu fick Kalle jätteont på sin arm...Kalles arm är så liten, precis som din"
Vi pratade med bvc läkare och psykologen där och fick tips om hur vi skulle prata med dottern, det gav resultat väldigt snabbt med henne. Hon slutade att bitas.
Personalen kan omöjligt följa alla barn på förskolan, då skulle det behövas en pers/barn eftersom någon skaske slåss mm.
Hörde förlänge sedan om en mamma som hade bitit tillbaka...jaja
Min andra dottar var tvärtemot den som ofta blev biten och riven på dagis...givetvis gjorde det ont i bröstet då jag hämtade henne och såg blessyren MEN jag kan oxå förstå det andra lilla barnet nu som ju faktiskt inte ville Emma något illa...han ville ju bara leka med henne och tyckte väldigt mycket om henne.
Låter kanske som jag försvarar bitande det men näe inte riktigt jag kan bara se det lite ur barnets synvinkel nu eftersom jag själv haft bitbarn och vet hur svårt det kan vara för en liten kropp att visa starka känslor.
Prata med barnets föräldrar, tala om för dem att din son blivit biten och be dem föklara för barnet att detta gör ont ...ja du förstår.
Hoppas det löser sig för er och er lille son, förstår dig så väl om du mår dåligt över detta....ingen tröst men det gjorde jag med som mamma till bitbarn, jag ville ju inte att min dotter skulle skada andras barn.
Lycka till!!