• sessi76

nån som ätit en lugnande vid amning?

Hej!
    Jag har en underbar son på en månad,slutade röka när jag blev gravid,har knappt velat tagit en alvedon!
    Mitt problem är nu så oerhörd ångest samt SÖMNPROBLEM!
    Jag KAN inte sova!!Jag ber om EN natt mer än 3timmars avbruten sömn...Jag har en lugnande tablett (xanor) det tar emot,är helt emot mina principer men jag orkar snart inte längre...min kropp går på högvarv känns det som!Påverkar det mitt barn med EN tablett så självklart INTE jag undrar om nån hat en sån tablett nångång vid amning?Fassen står det att medicinen är osäkert om det går över i mjölken men jag vet att det är en tablett som är "narkotikaklassad"....Inga fördömningar vill jag höra

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-27 12:25:59:
    tack alla!
    sov 21/2timme inatt och har legat i sängen när lillen sovit och ja...jag KAN inte sova!jag bli speedad och kroppen känns pigg!mysko...överväger verkligen att ta en tablett..

• Svar på tråden nån som ätit en lugnande vid amning?
  • CJK

Fattar inte hur ni ens kan överväga tanken att ta en lugnande tablett för att få sova! Om du känner dig så oerhört trött - sov med barnet på dagen varje gång barnet sover, eller åk bort till en kompis och sov där en natt och låt mannen ge barnet utpumpad mjölk eller ersättning.

• Mamsie
    CJK skrev 2006-11-02 15:54:17 följande:
    Fattar inte hur ni ens kan överväga tanken att ta en lugnande tablett för att få sova! Om du känner dig så oerhört trött - sov med barnet på dagen varje gång barnet sover, eller åk bort till en kompis och sov där en natt och låt mannen ge barnet utpumpad mjölk eller ersättning.
    Tack för den kängan!
    Du har uppenbarligen alltid haft kompisar att sova hos, en man som kan och vill hjälpa till, ungar som tar nappflaska, ungar som sover mer än powernaps på 2-15 minuter osv... Gratulerar till att du somnar så lätt och sover vidare utan att vakna o sen ligga vaken i timmar tills barnet vaknar nästa gång.

Men nu är det så att alla har det inte som du. Så vi andra stackars jävlar måste ta till något som bryter den onda cirkeln. Om inte för vår egen skull - så för barnens skull!
  • Dinosaurien

Till TS: Usch, låter som att du har det jobbigt! Lider med dig! Men jag tycker inte att du ska ta medicin och annat utan att ha haft kontakt med en läkare. Det är vanligt att må dåligt efter en förlossning och det är inte ovanligt att må dåligt av amning heller. Kanske blir det en lösning med medicin men jag tycker ändå att du ska be om hjälp! Det är det bästa i långa loppet tror jag! Jag hade det själv jobbigt och lade ner amningen, det behöver inte bli så för dig, men det är alltid bra att ha en kontakt med läkare innan! Lycka till! Kram!

• CJK

Står ändå fast vid att jag inte kan förstå hur man kan överväga att ta lugnande medel. I stället tycker jag att du ska kontakta sjukvården (om du inte har någon man, familj eller vänner) och be dem ta hand om ditt barn en natt så du får sova. Då klarar du det! Är du verkligen helt ensam i detta? Och vägrar barnet ta flaska eller kopp med ersättning?

• Filantra

Diskutera absolut med en läkare först, innan du börjar medicinera och amma samtidigt!!!! Det finns ju så många olika dämpande och lugnande mediciner och de påverkar ju barnet i olika grad. En kunnig läkare ska kunna hitta ett läkemedel som fungerar hyfsat för dig samtidigt som det är så ofarligt som möjligt för barnet. Experimentera inte själv, tycker jag. Skulle ditt barn längre fram visa sig ha farit illa/påverkats negativt av dina tabletter så är det nog svårt att förlåta sig själv...

• sessi76

Jag kan upplysa om att jag INTE tog en lugnande...Dock har jag kontakt med kurator som anser att jag har blivit manisk...rekommenderar mig därför att ta en insomningstablett.Den onda cirkeln är alltså inte bruten tvärtom jag känner mig speedad!Men visst djag AVUNDAS de som bara behöver lägga sitt fina lilla huvud på kudden och somna!Jag har aldrig kunnat det utan tankar maler...

• Mamsie

Hej tjejen! Undrade just hur det har gått.
    Insomningstablett är inte alls fel ibland när man bara MÅSTE få sova.
    Eller du kanske ska göra som de andra här i tråden har rekommenderat: lämna bort ungen eller sov gott på sjukhuset?

Hoppas du snart får ro att somna och sova. Sedan när du inte är så speedad och övertrött kan du prova dig fram till nån avslappningsmetod som funkar för dig. I kombination med insomningstablett kan du skapa en ny vana: Att lägga ditt fina lilla huvud på kudden och somna.

• nikolin

Cjk: Nej du kan nog inte förstå det om du inte själv har varit i den situationen, kanske. Du kanske har svårt att sätta dig in i någon annans sits?
    Eller tycker du att ts verkar vara en ondsint och oansvarig person som behöver lite skäll så hon skärper sig?

• Mamsie
    nikolin skrev 2006-12-14 17:18:24 följande:
    Cjk: Nej du kan nog inte förstå det om du inte själv har varit i den situationen, kanske. Du kanske har svårt att sätta dig in i någon annans sits?Eller tycker du att ts verkar vara en ondsint och oansvarig person som behöver lite skäll så hon skärper sig?
    Aha, naturligtvis! Så är det ju: TS kommer att bli mindre ondsint och oansvarig om vi skäller lite.
    *vov vov vov*
  • CJK

Oj vad arga ni blev på mig. Har fortfarande inte förstått om TS är ensamstående utan vänner som kan hjälpa henne eller om lugnande medel är hennes enda lösning mot sömnbrist? Själv har jag varit så trött att jag inte har fungerat alls emellanåt, men jag har försökt sova med mitt barn på dagen. För oftast finns det åtminstone något tillfälle där barnen sover lite längre.

Svar på tråden nån som ätit en lugnande vid amning?