• Spirre

    Trång förhud...

    Tjo på er!

    Slänger ut en modig fråga: Är det någon här som har/har haft problem med för trång förhud? Gjort något åt det, vad i såna fall? Har själv provat med kräm men den hjälpte tyvärr inte tillräckligt.
    Så snälla, ge mig lite feedback...

  • Svar på tråden Trång förhud...
  • Mikkel räv

    Är inte det sådant som brukar opereras? Det fick jag göra när jag var typ tre-fyra år.

  • tordaasen

    Hei
    jeg hadde veldig trang forhud
    men etter tagit mot til meg så gikk jeg til legen å fikk meg opperert til nå halvt omskjært og det er helt ok :)
    gjorde litt vont å så tar det noe veckor før alting er ok men så slipper man ha det problemer lengre

  • AdrianK

    Jag har då inte haft problemet. Men det är väl bara inför operations om det inte är så att huden är "för torr", då är det väl olika krämer och oljor m.m. man kan ha. Men bara för att det är operation som gäller så ska du inte tänka omskärelse. Dom kan väl knipsa av 2mm om dom tycker att det skulle räcka.

  • Danneman Å Smulan

    Hej!
    Jag har i många år haft trång förhud, svårt vid samlag, att hålla rent och i viss mån att kissa. Vid 22 års ålder "fastnade" förhuden bakom ollonet när jag skulle tvätta mig under förhuden.
    Ju mer desperat jag blev då jag inte fick tillbaka förhuden, desto mer svullnade alltihopa...

    Det gjorde fruktansvärt ont, jag fick feber och svetten rann. Jag tog en plastburk som skydd och fick en bekant (min dåvarande flickvän hade inte körkort) att skjutsa mig till akuten.
    Där fick jag en smärtstillande spruta och på något sätt lyckades man "bända" tillbaka förhuden. Då bestämde jag mig för en operation!

    Operationen gjordes under sövning ocg sedan dess har jag inte haft några problem alls, ångrar att jag inte tog tag i det tidigare. Min son som nu är 13, har också trång förhud. Försökte få läkarna att redan då han var liten att göra något men fick svaret att man gör inget då det inte finns uppenbara problem...
    Nonchalant, tycker jag! Kan jag få honom att slippa de besvär jag hade vill jag ju hjälpa honom!

    Mitt råd är att ta kontakt med en urolog, det lönar sig!

    Lycka till/ Danne

  • Leo Kall

    Jag opererade mej vid typ 20-årsåldern. Efter operationen blev det helt perfekt (jag är alltså inte omskuren). Gå till vårdcentralen så får du hjälp.

  • Spirre

    Tack för alla svar, har funderat på det mindre ingreppet då de bara gör ett snitt. Ändrar man sig sen så kan man ju alltid gå vidare och göra en hel omskärelse i efterhand, men om man börjar med det så är det lite värre att "gå tillbaka".

  • Spirre

    Har varit hos läkaren nu och fått reda på att det tydligen beror på en typ utav eksem som inte går att bli kvitt. Får nog ta och säga hej då till förhuden... Finns tyvärr inte något "botemedel" utan att ta bort den.

  • Mikkel räv

    Vaddå "hehe"? Är det roligt att någon måste operera sig? Förstår inte...

  • jlivingstonsg

    --


     


    Trång förhud kan ofta vara hudsvamp som kan botas temporärt och lokalt med terbinafin eller lamisil salva.


    Hjälper det är det hudsvamp och du har då en svampinfektion i kroppen.
    Salvor hjälper bara lokalt och temporärt tills du blir förkyld eller sjuk som belastar immunförsvaret som då utlöser svampinfektioner igen.
    Du kan rensa kroppen på svampinfektionen med terbinafin piller.

    Skall diskuteras med läkare.

    MagI

    -


     

Svar på tråden Trång förhud...