hur gör ni tonar/färgar eller bleker ni håret under graviditeten?
i så fall i vilken vecka började ni göra det? själv är jag i vecka 8+5 och i stort behov av färg, men vet inte om jag törs.
så det vore intressant att höra hur ni andra gör.
i så fall i vilken vecka började ni göra det? själv är jag i vecka 8+5 och i stort behov av färg, men vet inte om jag törs.
så det vore intressant att höra hur ni andra gör.
Det sägs att det inte spelar nån roll. Men för egen del, om jag blev gravid igen, så skulle jag intensivtona håret, inte färga. När jag plussade för ett år sen hade jag precis färgat håret efter diskussion med frisören vad som kunde ske OM jag var gravid (jag hade det på känn nämligen). Ingen fara, sa hon och hennes kollegor. Men sen stannade graviditeten upp i sjätte veckan och kom ut som ma i elfte veckan. Jag tror inte att det var färgningens fel, egentligen. Men bara att tänka tanken är jobbig nog, att jag kan ha gjort nåt som bidrog till missfallet. Så nästa gång blir det toning bara för att slippa lägga någon som helst skuld på mig själv.
Jag har blekt håret och färgat håret ända sen jag blev gravid,är i vecka 38 idag.
Vad jag vet är det ingen fara. Gjorde det med förra sonen också!
Hej,
Jag färgar mitt hår i vanliga fall men nu när jag är gravid kommer jag att vara mer försiktig med det. Frågade min frisör senast jag var där och enligt henne kan man färga håret fram till 6:e månanden men sedan bara tona håret. Det eftersom man vid färgning oftast använder sig av Väteperoxid och det finns en liten risk att det kan skada fostret.
marvor: Din frisör verkar uttala sig om saker hon/han inte vet ett skit om. Det finns inga som helst risker med att bleja håret.
bleka. Och varför isåfall är det skadligt efter 6:e månaden och ej innan? Ingen som helst logik i det hela.
Blekte håret under hela graviditeten. Gick bra
min tanke var att tona håret, eftersom det då är lättare att göra det ljust sedan igen. jag måste nog göra det, jag står inte ut med att ha det som det ser ut just nu
Jag tonar håret. alla säger olika tycker jag. En del säger att man absolut inte får färga håret och en del att det inte är någon fara.
Vad jag har förstått så kan ditt hår bli missfärgat pga hormoner och sånt.
Bättre att låta håret vila tycker jag tills bäbis kommer ut så slipper man bära på skuld eller "tänk om" känslor.
Jag låter bli att färga håret, kan ju vaa roligt att se hur det ser ut utan att jag färgar jämt :o)
Men kan man tona håret istället för att färga det? Själv ska jag göra IVF i februari och är redan nu tveksam till hur en eventuellt intensivtoning kan skada ett ev. foster. Kanske jag överreagerar men ändå. Hur har ni andra gjort inför IVF?
Hej igen,
Lamilla: Jag vet inte om min frisör har fel men eftersom jag inte är utbildad frisör så litar jag helt och hållet det hon säger ang färgning av hår med hjälp av Väteperoxid.
Jag arbetar själv i lab och hanterar mycket kemikalier i mitt arbete. Efter det att jag har blivit gravid så undviker jag vissa kemikalier eftersom jag inte vill riskera något efter alla dessa år av kämpande.
Jag tänker inte fortsätta att färga håret in till hårbotten under min graviditet, blir nog spännande att se vilken min naturliga hårfärg är.
Bara med ekologiska, naturliga växtfärger utan gifter! Man vet ju att både människa och miljö påverkas av gifterna i hårfärger och andra preparat så naturligtvis påverkas fostret ockå. VArför chansa? T ex cancer kan ju ta tiotals år att utveckla.
Min frisör: www.manatura.se
...tror inte heller det är så bra för håret under en graviditet eftersom håret också ofta påverkas ....
Men är det ok att färga håret innan en graviditet? Jag menar om man vet att man ska göra IVF och tre månader. kan det fortfarande påverka barnet/fostret negativt? Känner mig så färglös nu men har inte färgat det på grund av funderaingar krting detta. Men vet att skulle jag färga det nu skulle håret vara rätt ok fram till sommaren. Brukar inte färga utan intensivatona det. Vet inte omd et heller spelar nån roll?
Jag har funderat på att göra en volympermanent men tycker inte att det känns helt ok nu när jag är gravid (v5+6). Det borde ju vara en massa läskiga kemikalier i en permanent också?
Vad tror ni?
Chania och Baggy: Jag skulle ha pratat med en utbildad ekologisk frisör, t ex någon av dessa:
www.friekosor.se/
www.skaraborg.se/online/pages/skaraborgse.asp&SecID=&SubSecID=&ArtID=357&Archive=1
www.omtanke.se/ekologiskharvard.htm
manatura.com/index.php
Intressant artikel: www.marinaolsson.se/35821.htm